InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > IJsland, gletsjers, geisers en grote watervallen

IJsland, gletsjers, geisers en grote watervallen

IJsland is nou niet zo’n bestemming waarvan je zegt; hé, laat ik eens naar IJsland gaan. Behalve dat het er meestal koud is, is het ook een dure bestemming. Toch is het een absolute aanrader, IJsland is wars van massatoerisme en een schitterend land met aardige mensen. In totaal wonen er slechts 280.000 mensen op IJsland.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Reykjavik
  • Taal: IJslands. Engels, Deens, Noors en Zweeds worden goed gesproken.
  • Munteenheid: IJslandse kroon, verdeeld in 100 Aurar
  • Religie: Lutherse kerk
  • Klimaat: in het zuiden en westen een gematigd zeeklimaat, het binnenland is kouder.
  • Beste reistijd: eind juni tot begin september
  • Tijdverschil: – 1 uur

In IJsland is het aan te raden om een auto te huren en het eiland rond te rijden. De ringweg die langs de kust loopt is van goede kwaliteit, de binnenwegen zijn minder. Het openbaar vervoer geschiedt per bus, vooral naar toeristische attracties zijn de verbindingen goed. Voor toeristen is het Omnibus Paspoort heel geschikt, met deze pas kun je tegen gereduceerd tarief overnachten en reizen.

IJsland is een zeer geschikte bestemming voor:
  • Rustzoekers
  • Natuurliefhebbers
  • Vulkanologen
  • Vogelliefhebbers
  • Fotografen
  • Geologen
  • Avonturiers

Voor veel doelgroepen worden er speciale excursies georganiseerd, zoals vogel- en fotografie excursies.

Houdt er rekening mee dat IJsland een ontzettend duur land is, vooral de horeca is erg duur. De accommodatiestandaard is over het algemeen hoog, er zijn behalve hotels ook veel jeugdherbergen en kamers bij particulieren waar men kan overnachten.

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Gullfoss / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsGullfoss / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Reykjavik

Reykjavik is de hoofdstad van IJsland en is met ca. 140.000 inwoners tevens de grootste stad van het land. Reykjavik betekent rokende baai, de stad dankt deze naam aan de ligging aan de Faxaflói Bay. Achter deze baai liggen diverse warme vulkanische bronnen, waaruit rook opstijgt. Het historische centrum van Reykjavik is bezienswaardig, met oude houten huisjes, de parlementsgebouwen, de grootste kerk van IJsland (Hallgrímskirkja) en de oude haven. In het aan de andere kant van de baai gelegen Akranes vind je nog een interessant openluchtmuseum.

Geysir-district

Zoals de naam al doet vermoeden zijn hier veel geisers te zien. De bekendste daarvan is de Strokkur. Naast de vele geisers is het Geysir-district ook bekend om zijn warmwaterbronnen. Het is een drukbezochte toeristenattractie.

Vlakbij het Geysir-district ligt de Gullfoss, de grootste waterval van Europa. Gullfoss betekent letterlijk ‘Gouden Waterval.’

Thingvellir

Thingvellir is een Nationaal Park nabij Reykjavik. Hier kwam het eerste parlement van de Vikingen bijeen, in 930 na Christus.

Myvatn / Bron: Andreas Tille / Wikimedia CommonsMyvatn / Bron: Andreas Tille / Wikimedia Commons

Akureyri

Akureyri is de belangrijkste stad in Noord-IJsland. Het is gelegen aan de langste fjord van het land, de Eyjafjord. In de omgeving van Akureyri zijn diverse interessante bezienswaardigheden:
  • Myvatn, een meer met lavabrokken en zwavelhoudende bronnen
  • De waterval Dettifoss
  • De waterval Godafoss
  • Grimsey, een eiland dat zeer geschikt is voor vogelliefhebbers

Vatnajökull

De Vatnajökull is een zeer bekende toeristenattractie, het is het grootste gletsjergebied van Europa. Het Nationaal Park Skaftafell is onderdeel van het gebied, hier kan men gletsjertochten maken.

Hekla

IJsland is rijk aan vulkanen. De Hekla is er daar één van. De Hekla is niet alleen de grootste vulkaan van heel IJsland, maar van heel Europa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
IJsland: Vakantieland vol variatieIJsland: Vakantieland vol variatieHoewel IJsland als vakantieland terrein wint, is het voor velen nog een onbekend land. Als vakantieland is IJsland zeker…
IJsland in een paar dagenIJsland in een paar dagenLavavelden, geisers, vulkaankraters, gletsjers. Op slechts drie uur vliegen vanaf Schiphol vind je al deze natuurverschi…
Studeren in IJslandIJsland is niet alleen een prachtig land maar je kunt er ook nog eens heel goed studeren. IJsland biedt namelijk veel op…
IJsland, de meest noordelijke hoofdstad van de wereldIJsland, de meest noordelijke hoofdstad van de wereldIJsland is een land tussen Europa en Groenland, tussen de Atlantische Oceaan en de Noordelijke IJszee. Het land hoort no…
De val en verandering van de Kaupthing bankDe Kaupthing bank was een grote schakel voor de bankindustrie in IJsland. Het hoofdkantoor van de bank was destijds geve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IJsland, gletsjers, geisers en grote watervallen"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Schrijf mee!