InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Antiochie ofwel Antakya: hoofdstad van Hatay in Turkije

Antiochie ofwel Antakya: hoofdstad van Hatay in Turkije

Antiochie ofwel Antakya: hoofdstad van Hatay in Turkije Antiochië dankt zijn naam hoogst waarschijnlijk aan Seleucos Nikator. In de eerste eeuw na Christus was het de uitvalsbasis van de apostelen Petrus en Paulus. In deze omgeving zijn nog een aantal overblijfselen uit het verleden terug te vinden: denkt u hierbij aan mozaïeken, de Grot van Sint Petrus, de Harbiye-watervallen met een tempel gewijd aan Apollo en de berg Samandag.

Antiochië, hoofdstad van Hatay in Turkije

Antiochië, oftewel Antakya in het Turks is de hoofdstad van de provincie Hatay. Dit gebied heeft een oppervlakte van ongeveer een achtste van Nederland. Er leven rond de 1 miljoen mensen. Deze meest zuidelijk gelegen provincie van Turkije ligt tegen Syrië aan. Daar heeft het ook een tijdje bij gehoord. In 1939 werd het onderdeel van Turkije. Sinds 2000 heeft Syrië zich er eindelijk ook bij neergelegd dat Hatay beter bij Turkije past dan bij Syrië.

Geschiedenis van Antiochië: de oudheid

De stad heeft waarschijnlijk zijn naam gekregen door Seleucos Nikator. Dit was een hoge militair in de tijd van Alexander de Grote. Na zijn dood bouwde Seleucos op een militair tactische plek de stad Antiochië. De naam van de stad werd waarschijnlijk geïnspireerd door zijn zoon Antiochius de Eerste. Er leefden vele gevluchte Joden uit Palestina.

Keizer Constantijn en Antiochië

Rond 400 na Christus werd mede door toedoen van keizer Constantijn het christendom de erkende staatsreligie. Ook in
Antiochië had een bisschop een zetel. Deze had veel macht en invloed. Rond 530 na Christus hebben in Antiochië een aantal
zware aardbevingen plaatsgevonden.

Antiochië nu

De stedelijke zone van deze vroeger imposante stad, omhelst nog maar slechts rond 10 % van het vroegere oppervlak. Vroeger bezat deze stad nog een spoorlijn en een haven. Nu heeft de stad de functie van garnizoensstad. Antiochië blijft aantrekkelijk voor toeristen door het archeologische museum en het fijne subtropische klimaat.

Het museum der mozaïeken

Dit museum herbergt een unieke collectie mozaïeken. Dit alles van rond de jaartelling tot 400 na Christus. Verder verdient de
Habib Neccar moskee ook een bezoekje. Dit bouwwerk was vroeger een Frankische kerk.

Grot van Sint Petrus

Deze kerk is voor de ingang van de grot gebouwd. Deze in eerste instantie geheime plek werd gebruikt voor bijeenkomsten van Petrus, Paulus, Barnabas en hun volgelingen. Van hieruit ontwikkelde zich de eerste christelijke gemeenschap. De stad Antiochië neemt een prominente plaats in in de vroegchristelijke kerkgeschiedenis. In Antiochie had de Patriarch van Antiochie zijn zetel. De kerk is door inspanningen van de Kruisvaarders verder afgebouwd. Momenteel verzorgen de Capucijners de kerk. Het Vaticaan heeft deze plek erkend als bedevaartsoord. De Grot van Sint Petrus wordt beschouwd als eerste kathedraal van de wereld. Ter ere hiervan is er ieder jaar op 29 juni een speciale eredienst.

In en om Antiochië: de Harbiye-watervallen

In een mooie, groene omgeving bevinden zich de Harbiye-watervallen. Deze idyllische plek is befaamd om zijn laurierbomen en cypressen. Het was taboe om bomen te kappen. Dit omdat volgens een mythologisch verhaal een ongehoorzame bosnymf door haar vader was vervloekt en omgetoverd in een laurierboom. Verder bevindt zicht ook nog een tempel, toegewijd aan Apollo.

De berg Samandag

In de buurt van deze berg bevindt zich een bekend klooster met de naam St. Simeon Stylite de Jongere. Hier isoleerde een kluizenaar rond 500 na Christus zich ruim 20 jaar op een pilaar. Samandag is een kleine nederzetting vlak bij de zee bij Antiochië. Hier in de buurt bevinden zich de resten van Cevlik, dat in het verleden de aanlegplaats van Antiochië was. De beroemde apostelen Petrus en Paulus startten hier hun eerste reis naar Cyprus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Turkije met AnadoluJetGoedkoop vliegen naar Turkije met AnadoluJetTurkije is een populaire vakantiebestemming, dus om de goedkoopste te zijn moet je heel wat in huis hebben. AnadoluJet i…
Goedkoop vliegen naar Turkije met SunExpressGoedkoop vliegen naar Turkije met SunExpressWie gaat vliegen naar Turkije voor een heerlijke vakantie doet dit misschien wel met Turkish Airlines dochter SunExpress…
Goedkoop vliegen naar Turkije met Pegasus AirlinesGoedkoop vliegen naar Turkije met Pegasus AirlinesEcht goedkoop vliegen naar Turkije kan met Pegasus Airlines. Zeker als last minute nog een ticket wil boeken naar Turkij…
De Niagara watervallenDe Niagara watervallenWatervallen blijven mensen fascineren, met name watervallen waarmee een immense hoeveelheid water naar beneden komt. Dat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antiochie ofwel Antakya: hoofdstad van Hatay in Turkije"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 22-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Turkije anders
Schrijf mee!