InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De Apenheul - een uniek dagje uit

De Apenheul - een uniek dagje uit

De Apenheul in Apeldoorn is gegarandeerd een dagje gezellig weg voor het hele gezin. De Apenheul is een uniek apenpark aangezien verschillende soorten apen gewoon tussen de mensen mogen lopen. Uiteraard is dit een aparte ervaring, maar laat vooral de apen naar u komen en ga niet op de apen af.

Een unieke samenleving

In de Apenheul is er een unieke samenleving. Dit is het enige dierenpark waar sommige apen samen los lopen en leven, tussen de mensen door. Uiteraard zijn dit geen gevaarlijke diersoorten en deze apen zijn gewend aan het bezoek. Het park opende in 1971 zijn deuren en sinds die dag bestond deze samenleving al. Toen liepen er onder andere Wolapen, Slingerapen en kleine aapsoorten zoals het Doodshoofdaapje. Deze hadden het zo naar hun zin dat zij makkelijk groepen vormde en jongen kregen. Doordat iedereen sociaal goed met elkaar omging kwamen er primatologen over heel de wereld naar de Apenheul om deze samenleving te bestuderen.

Hoe werkt het?

Uiteraard zitten de grotere gevaarlijke apen zoals Gorilla's in een veilig verblijf. Het is overigens leuk om te vermelden dat het buitenverblijf van de Gorilla's de grootste van Europa is.
Voor de gedeeltes waar apen los rond lopen zijn een aantal regels opgesteld zodat het veilig samen gaat:
  • Aai de apen niet. De apen kunnen dit als bedreiging zien.
  • Ren de apen niet achterna.
  • Voer de apen niet.
  • Zorg dat je geen losse spullen bij je hebt, apen zijn nieuwsgierig en pakken graag dingen af.
  • Er mogen geen honden het park in.

Let vooral goed op uw kinderen. Kinderen zien de apen vaak als ongevaarlijk en pakken ze graag beet. Voorkom dit, want apen kunnen lelijk bijten. Apen houden van klimmen en klauteren. Veel delen van het park zijn in originele staat. Dit houd in dat de natuur gewoon mag groeien om zo de natuur van de apen na te bootsen. Omdat de apen veel klimmen is het soms de uitdaging om de apen tussen het groen door te zoeken.
Aan het begin van het park zijn aapvrije tassen te krijgen. Hier kunt u uw eigen tas in doen zodat u zeker weet dat de apen niks uit uw tas zullen halen.

Apenweetjes

Er komen vele soorten apen voor in de Apenheul, hieronder staan een aantal weetjes van een paar apen:
  • Brulaap - de brul van deze aap kunt u op 5km afstand nog horen
  • witschouderkapucijnaapjes - gebruikt veelal zijn gezichtsuitdrukkingen om te communiceren
  • Oerang-Oetangs - zijn de grootste boombewoners
  • Grijspootdoeroecoeli - is de enige aap die in de nacht actief is

Prijs en openingstijden

De Apenheul is elke dag geopend tot en met 1 november 2015. U kunt de Apenheul bezoeken van 10.00 tot 17.00 en in de maanden 18 juli tot en met 23 augustus van 9:30 tot 18:30. In de winter is de Apenheul gesloten.
  • 21,00 voor volwassenen
  • 18,50 voor kinderen van 3 tot en met 12 jaar
  • gratis voor kinderen onder de 2

Voorzieningen

In het park zijn verschillende faciliteiten. Voor kinderen zijn er meerdere speelplaatsen aangelegd waar ze naar hartenlust kunnen spelen. Mochten ze na het spelen honger krijgen dan is er een restaurant, café en een kiosk om de buikjes te vullen. Voor als de kinderen een aap mee naar huis willen nemen, kunt u leuke knuffelapen aanschaffen in de souvenirwinkel.
Verder heeft u de mogelijkheid om een buggy en/of een rolstoel te huren.

De Apenheul is in 2012 drie keer in de prijzen gevallen

Bij de Zoo Awards 2012 heeft de Apenheul maar liefst drie prijzen in de wacht gesleept. De prijzen zijn voor:
  • de tweede plaats in de categorie 'beste dierentuin'
  • de tweede plaats voor de categorie 'dieren'
  • de tweede plaats voor de categorie 'WNF en educatie'
Het rapportcijfer kwam uit op een prachtige 8.3.
Gerelateerde artikelen
Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!De Apenheul in Apeldoorn is bijzonder vanwege het feit dat er in verschillende gebieden van het park apen loslopen tusse…
Welke bezienswaardigheden zijn er in Apeldoorn?Welke bezienswaardigheden zijn er zoal in Apeldoorn? Er is van alles te doen in deze stad waar je heen kunt gaan en wat…
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
Dagje weg met kids: Zeven ideeënDagje weg met kids: Zeven ideeënZin in een dagje weg met kids? Op zoek naar ideeën om er een echt leuke dag van te maken? Dat komt goed uit want hier vo…
Dierentuin: Burger's zooBent u opzoek naar een leuk dagje uit in de zomer en/of winter? Dan is Burger's zoo een geslaagd idee! Burger's zoo is e…
Bronnen en referenties
  • www.apenheul.nl

Reageer op het artikel "De Apenheul - een uniek dagje uit"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 16-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!