InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De Apenheul - een uniek dagje uit tussen de apen

De Apenheul - een uniek dagje uit tussen de apen

De Apenheul in Apeldoorn is gegarandeerd een dagje gezellig weg voor het hele gezin. De Apenheul is een uniek apenpark aangezien verschillende soorten apen gewoon tussen de mensen mogen lopen. Uiteraard is dit een aparte ervaring, maar laat vooral de apen naar u komen en ga niet op de apen af. Ze zijn nieuwsgierig genoeg om uit zichzelf dichtbij u te komen. De Apenheul heeft anno 2019 ongeveer 35 aapsoorten om te bezichtigen.

Een unieke samenleving

In de Apenheul is er een unieke samenleving. Dit is het enige dierenpark waar sommige apen samen los lopen en leven, tussen de mensen door. Uiteraard zijn dit geen gevaarlijke diersoorten en deze apen zijn gewend aan het bezoek. Het park opende in 1971 zijn deuren en sinds die dag bestond deze samenleving al. Toen liepen er onder andere Wolapen, Slingerapen en kleine aapsoorten zoals het Doodshoofdaapje. Deze hadden het zo naar hun zin dat zij makkelijk groepen vormde en jongen kregen. Doordat iedereen sociaal goed met elkaar omging kwamen er primatologen over heel de wereld naar de Apenheul om deze samenleving te bestuderen.

Hoe werkt het?

Uiteraard zitten de grotere gevaarlijke apen zoals Gorilla's in een veilig verblijf. Het is overigens leuk om te vermelden dat het buitenverblijf van de Gorilla's de grootste van Europa is.
Voor de gedeeltes waar apen los rond lopen zijn een aantal regels opgesteld zodat het veilig samen gaat:
  • Aai de apen niet. De apen kunnen dit als bedreiging zien.
  • Ren de apen niet achterna.
  • Voer de apen niet.
  • Zorg dat je geen losse spullen bij je hebt, apen zijn nieuwsgierig en pakken graag dingen af.
  • Er mogen geen honden het park in.

Let vooral goed op uw kinderen. Kinderen zien de apen vaak als ongevaarlijk en pakken ze graag beet. Voorkom dit, want apen kunnen lelijk bijten. Apen houden van klimmen en klauteren. Veel delen van het park zijn in originele staat. Dit houd in dat de natuur gewoon mag groeien om zo de natuur van de apen na te bootsen. Omdat de apen veel klimmen is het soms de uitdaging om de apen tussen het groen door te zoeken.
Aan het begin van het park zijn aapvrije tassen te krijgen. Hier kunt u uw eigen tas in doen zodat u zeker weet dat de apen niks uit uw tas zullen halen.

Apenweetjes

Er komen vele soorten apen voor in de Apenheul, hieronder staan een aantal weetjes van een paar apen:
  • Brulaap - de brul van deze aap kunt u op 5km afstand nog horen
  • witschouderkapucijnaapjes - gebruikt veelal zijn gezichtsuitdrukkingen om te communiceren
  • Oerang-Oetangs - zijn de grootste boombewoners
  • Grijspootdoeroecoeli - is de enige aap die in de nacht actief is

Wilt u nog meer over apen te weten komen? Bij verschillende apensoorten worden gedurende de dag presentaties gegeven door de verzorgers. De tijden van de presentaties staan aangegeven op de plattegrond die u bij binnenkomst meekrijgt.

Overige dieren

Hoewel het park vooral draait om de apen, zijn er ook andere dieren in de Apenheul te vinden. Zo kunt u onder andere ook kijken naar:
  • Kune Kune varkens
  • Zebu's
  • Geiten
  • Capibara's
  • Nandoe's

Prijs en openingstijden 2019

Voor kinderen tot en met 2 jaar is de entree gratis. Van 3 jaar tot en met 12 jaar betaalt u aan de kassa 19,50 en via internet afhankelijk van de dag 14,50 tot 18,50. Voor iedereen die 13 jaar of ouder is betaalt u 23,00 aan de kassa en 18,00 tot 22,00 via internet. Het park is 7 dagen per week geopend van 10:00 tot 17:00.

Voorzieningen

In het park zijn verschillende faciliteiten te vinden. Voor kinderen zijn er meerdere speelplaatsen aangelegd waar ze naar hartenlust kunnen spelen. Mochten ze na het spelen honger krijgen dan zijn er verschillende restaurantjes en mobiele eettentjes. Voor als de kinderen een aap mee naar huis willen nemen, kunt u leuke knuffelapen aanschaffen in de souvenirwinkel.
Verder heeft u de mogelijkheid om een buggy en/of een rolstoel te huren.

Bereikbaarheid

De Apenheul ligt in Apeldoorn, als u met de auto komt kunt u parkeren tegenover Park Berg&Bos, daar vindt u een parkeerplaats. Anno 2019 kost een parkeerkaart voor de hele dag 8,80. Hou er rekening mee dat het vanaf de parkeerplaats nog zo'n 10 tot 15 minuten wandelen is tot de entree van de Apenheul. Komt u met de trein? Dan kunt u vanaf station Apeldoorn lijn 2 richting de Apenheul pakken.
Gerelateerde artikelen
Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!De Apenheul in Apeldoorn is bijzonder vanwege het feit dat er in verschillende gebieden van het park apen loslopen tusse…
Welke bezienswaardigheden zijn er in Apeldoorn?Welke bezienswaardigheden zijn er zoal in Apeldoorn? Er is van alles te doen in deze stad waar je heen kunt gaan en wat…
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
Dagje weg met kids: Zeven ideeënDagje weg met kids: Zeven ideeënZin in een dagje weg met kids? Op zoek naar ideeën om er een echt leuke dag van te maken? Dat komt goed uit want hier vo…
Dierentuin: Burger's zooBent u opzoek naar een leuk dagje uit in de zomer en/of winter? Dan is Burger's zoo een geslaagd idee! Burger's zoo is e…
Bronnen en referenties
  • www.apenheul.nl
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Apenheul

Reageer op het artikel "De Apenheul - een uniek dagje uit tussen de apen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 30-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!