InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Welke bezienswaardigheden zijn er in Apeldoorn?

Welke bezienswaardigheden zijn er in Apeldoorn?

Welke bezienswaardigheden zijn er zoal in Apeldoorn? Er is van alles te doen in deze stad waar je heen kunt gaan en wat je kunt ondernemen. Ga bijvoorbeeld naar de Koningin Juliana Toren, de Apenheul of Paleis het Loo. Welke bezienswaardigheden mag je absoluut niet missen wanneer je Apeldoorn gaat bezoeken?

Over Apeldoorn

Apeldoorn is een plaats gelegen in Gelderland, midden op de Veluwe. Officieel is het een dorp, omdat het nooit stadsrechten heeft gekregen. Wel is het een hele grote plaats die zeker oogt als een stad. Apeldoorn is vooral kenmerkend door de vele natuur, de stadsparken en de vele vrijstaande huizen. Ook is Apeldoorn bekend van de reclames van ‘Even Apeldoorn bellen’, van Centraal beheer Achmea. Samen met Zutphen en Deventer vormt Apeldoorn de Stedendriehoek.

Bezienswaardigheden

Apeldoorn heeft ontzettend veel te bieden voor een stedentrip. Ga een dag of weekend naar Apeldoorn en ontdek ook dat er erg veel te doen is. In de omgeving kun je sowieso prachtige fiets- en wandeltochten maken en ook heeft het centrum voldoende winkelmogelijkheden en uitgaanslocaties.

Dagje uit in Apeldoorn?

Er zijn verschillende plekken waar je een dagje heen kunt gaan in Apeldoorn. Denk aan de Koningin Juliana Toren, de Apenheul en Paleis het Loo.

Paleis het Loo

Paleis het Loo is sinds 1984 opengesteld voor publiek. Het Paleis is drie eeuwen lang bewoond geweest door de Oranjes en in het gebouw kun je een goed beeld krijgen van het leven dat men er heeft gehad. Het is mogelijk een rondleiding te krijgen, zodat je ook nog eens de nodige informatie krijgt. Ook de kasteeltuinen zijn absoluut de moeite waard om te bekijken en staan garant voor een prachtige wandeling. De dag kun je afsluiten met een fiets- of wandeltocht in de omgeving.

Koningin Juliana Toren

De Koningin Juliana Toren is een pretpark voor het hele gezin dat zo’n vijftig attracties telt. Het zijn geen wilde attracties en vooral kinderen tot ongeveer negen, tien jaar zullen zich enorm vermaken hier. Er is één achtbaan en verder is er een spookhuis, kun je de carrousel op of bezoek het doolhof. Ook kun je lekker wat eten en drinken krijgen.

Apenheul

De Apenheul is een dierentuin met alleen maar apen. In totaal vind je er rond de 400 dieren en zijn er allerlei verschillende soorten apen te bekijken. Het is mogelijk bij een voederpresentatie aanwezig te zijn. Op sommige plekken kun je tevens door gebieden lopen waar de apen loslopen. Een hele leuke ervaring voor zowel jong als oud.

Dagje met de stoomtrein

Met de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij is het mogelijk een treinrit te maken tussen Apeldoorn en Dieren. De stoomtrein rijdt doorgaans alleen in de vakantieperiode en aan te raden is om op tijd een ticket te kopen, omdat veel mensen eens een ritje willen maken. Zo weet je zeker dat je ook een ritje kunt maken.

Musea

Er zijn verschillende musea in Apeldoorn te bekijken. Zo zit er sowieso een museum bij Paleis het Loo. Ook kun je naar CODA. Cultuur Onder Dak Apeldoorn. Hier vind je een samenvoeging van de bibliotheek en enkele musea. Er is hierdoor een uitgebreide collectie te vinden van het de geschiedenis van Apeldoorn. Ook kun je eens naar In de Zevende Hemel. Dit museum heeft van alles te bieden over de verschillende feestdagen in ons land.

Natuur

In de omgeving van Apeldoorn vind je ontzettend veel natuur. Ook zijn er diverse parken waar je heen kunt voor een mooie wandeling. Denk hierbij aan parken als het Oranjepark, het Wilhelminapark en het Sprengenpark. Hier kun je terecht voor ontspanning en kun je even ontsnappen van alle dagelijkse drukte.
Gerelateerde artikelen
Twee leuke bestemmingen voor een weekendje wegBen je toe aan een beetje ontspanning? Wil je er even lekker een paar dagen tussenuit? Dan is het geen slecht idee om ee…
Winkelen in ApeldoornWinkelen in ApeldoornApeldoorn is een ideale stad om een dagje heerlijk te winkelen. Het centrum is overzichtelijk en in winkelcentrum De Ora…
De Apenheul - een uniek dagje uit tussen de apenDe Apenheul in Apeldoorn is gegarandeerd een dagje gezellig weg voor het hele gezin. De Apenheul is een uniek apenpark a…
Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!Apenheul, leuk uitje voor jong en oud!De Apenheul in Apeldoorn is bijzonder vanwege het feit dat er in verschillende gebieden van het park apen loslopen tusse…
Vakantie op de VeluweVakantie op de VeluweDe Veluwe is het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. Dankzij honderden hectares bos, heidevelden, zandvl…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Vvv-apeldoorn
  • Tripgids.nl

Reageer op het artikel "Welke bezienswaardigheden zijn er in Apeldoorn?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!