InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Apart overnachten: slapen in een gevangenis en een vliegtuig

Apart overnachten: slapen in een gevangenis en een vliegtuig

Er zijn veel manieren om op een aparte manier te overnachten: in een heus vliegtuig en in de gevangenis. Het is de ultieme nachtmerrie van iedere reiziger: in den vreemde in een gevangeniscel belanden. Een groeiend aantal toeristen blijkt er echter vrijwillig voor te kiezen. Het valt niet mee om op toeristisch gebied steeds weer iets nieuws te bedenken. Overnachten in een ijshotel in Zweden, slapen in kastelen over heel de wereld, tijdelijk bivakkeren in andermans villa, de nacht doorbrengen op een hooizolder. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Relatief nieuw is een vakantie in een vroegere gevangenis doorbrengen. Dat kan in het Turkse Instanbul en het Zwitserse Luzern. Dichter bij huis is in de Duitse Eifel in het stadje Hillesheim de voormalige bajes omgetoverd tot Hotel zum Amtsrichter.

Heuse gevangenis

Tot 1958 was het gebouw een heuse gevangenis waar de rechtbank tevens zitting hield. Het gebouw is her en daar wel aangepast aan de wensen van de moderne toerist. Zo zijn de cellen omgebouwd tot kamertjes, de celdeuren zijn behouden gebleven. Om de gasten hun privacy te gunnen zijn de voormalig ijzeren luikjes dichtgemaakt. Differentiatie is er ook: gelijk aan reguliere hotels is er een bruiloftssuite compleet met hemelbed. De luchtplaats wordt gebruikt om barbecuefeestjes te houden.
Leuk detail is de kleding die de gasten ter beschikking staat: geheel vrijwillig hijsen de toeristen zich in streeppakjes. In plaats van het boevennummer op de borst staat er nu het telefoonnummer van het hotel. De Eiffel leent zich prima voor leuke wandeltochten. De hoteleigenaren droppen hun gasten in the middle of nowhere. Ze moeten maar zien hoe ze zelf weer terugkomen. Van zoveel vrijheid konden de vroegere bewoners alleen maar dromen. De tocht wordt enigszins bemoeilijkt doordat de wandelaars een kogel met ketting aan hun been gekoppeld krijgen. Van plastic weliswaar, maar het idee is leuk.

Overnachten in een vliegtuighotel

Menigeen droomt er van: een eigen vliegtuig. Helaas is het niet voor iedereen weggelegd. Overnachten in een vliegtuig dat daardoor toch een beetje van jouw wordt kan wel. Sinds januari 2009 is in Stockholm het eerste Jumbo Hostel geopend. Jumbo, naar de Jumbo-jets, de enorme vliegtuigen. Om precies te zijn een voormalige 747-200 Boeing van luchtvaartmaatschappij PanAm. Het vliegtuig dateert uit 1976 en is volledig tot hotel omgebouwd. PanAm, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ging in de jaren zeventig failliet. De maatschappij zag geen andere oplossing dan het vliegtuig bij de Zweedse luchthaven Arlanda achter te laten. Een Zweedse ondernemer zag zijn kans schoon en bouwde er een hotel van.

Cockpit-suite

Er is ruimte voor 85 gasten, verdeeld over 25 kamers. Met veel luxe omgeven is de cockpit suite. Een overnachting in het voormalig Mekka van de piloten is niet goedkoop: 350 euro. Goedkoper kan het ook: aan de goedkoopste overnachting hangt een prijskaartje van maar 33 euro. Op www.jumbohostel vind je meer informatie.
© 2009 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Apart overnachten: slapen in een gevangenis en een vliegtuig"

Infoteur: Enroute
Laatste update: 05-01-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!