InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Een leuk ponykamp kiezen

Een leuk ponykamp kiezen

Een leuk ponykamp kiezen Wanneer je van paarden en pony's houdt en graag ook je vakantie doorbrengt met je lievelingsdier is een ponykamp misschien iets voor jou! Er bestaan verschillende soorten ponykampen dus het kan lastig zijn een pony kamp te vinden dat bij jou past. In dit artikel vind je tips hoe een leuk ponykamp te kiezen. Tal van pony- en paardenkampen adverteren met hun mogelijkheden. Bij het ene ponykamp kan je bijvoorbeeld terecht wanneer je gek op Fjorden bent terwijl het andere ponykamp meer divers in de rassen van de paarden en pony's is. Sommige ponykampen zijn specifiek voor kinderen in een bepaalde leeftijdsgroep, bijvoorbeeld van 6 tot 12 jaar. Andere ponykampen bieden speciale weken aan voor kinderen van 15 jaar en ouder. Het ene ponykamp is meer gericht op het overdragen van kennis terwijl het andere ponykamp puur voor de lol is. Welk ponykamp voor jou geschikt is hangt van diverse factoren af.

Je leeftijd

Het is natuurlijk het leukste wanneer je op ponykamp gaat en de andere ponykampgangers zijn ongeveer van jouw leeftijd. Veel ponykamp aanbieders stellen daarom eisen aan je leeftijd. Stal 't Reelaer in Aalten biedt bijvoorbeeld ponykampen aan voor kinderen van 8 tot 14 jaar en trektochten voor kinderen vanaf 14 jaar. Duinmanege van Poelenburgh in Schoorl biedt ruiterkampen aan voor kinderen vanaf 7 jaar. Bij Les Chevaux in Buinen kan je terecht voor ponykampen wanneer je tussen de 9 en 16 jaar bent.

Je rijervaring

Het programma van ponykampen is dikwijls aangepast aan de rijervaring van de vakantiegangers. Bij veel ponykampen is het echter mogelijk om zowel als beginnende als gevorderde ruiter mee te doen, de activiteiten zijn dan aangepast aan je ervaring.

Je wensen

Wat voor jou het ideale paardenkamp is, is natuurlijk afhankelijk van de wensen die je hebt. Wil je het liefst de hele dag in het zadel doorbrengen of vind je andere activiteiten ook wel erg leuk?

Grootte van de groep

Sommige mensen voelen zich het prettigst in een kleinschalige groep mensen. In dat geval is het verstandig om te kiezen voor een kleinschalig ponykamp. Andere mensen vinden het juist leuk zo veel mogelijk mensen te leren kennen. Zij kunnen het beste voor een grootschaliger ponykamp kiezen.

Omgeving

Heb je altijd al eens een strandrit willen maken? Of ga je toch liever voor het bos? De meeste ponykampen worden op de mooiste locaties in ons land gegeven. Voor welk ponykamp je dan gaat is afhankelijk van je voorkeur voor de omgeving. Les Chevaux in Buinen kent bijvoorbeeld een prachtige bosrijke omgeving waar je dagenlang in kunt rijden. Duinmanege van Poelenburgh biedt een combinatie van bos, duinen en strand.

Soort ponykamp

Je hebt ponykampen die in de vorm van trektochten gegoten zijn en ponykampen op een vaste locatie. Een trektocht maken kan prachtig zijn maar vergt wel behoorlijk wat rijervaring en vooral: een heleboel zitvlees, want je brengt een groot deel van de dag in het zadel door.

Sommige ponykampen bieden verschillende soorten paarden aan, anderen hebben zich op een bepaald ras of bepaalde tak van de paardensport gericht. Ponykamp het Fjordenpaard heeft bijvoorbeeld Fjorden, Haflingers en Pinto's. Ponykamp Les Chevaux heeft ook veel Tinkers. Bij manege Japero in Berlikum staat het gehele kamp in het teken van western en westernrijden. De Silver Ranch in Oosterwolde geeft ook speciale western ponykampen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een leuk ponykamp kiezen"

Infoteur: Melod
Laatste update: 07-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Ponykamp
Schrijf mee!