InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Hoe vraag je een paspoort in het verre buitenland aan?

Hoe vraag je een paspoort in het verre buitenland aan?

Hoe vraag je een paspoort in het verre buitenland aan? Zit je in het verre buitenland dan kan het zijn dat je paspoort binnenkort verloopt. Je verwacht niet dat je snel weer in Nederland terugkomt en dus moet je overzees een paspoortaanvraag doen. Het is namelijk altijd van belang dat je paspoort nog geldig is, zeker als je een visum moet aanvragen (vaak minimale geldigheid van 6 maand tot 1 jaar). Wat is de aanleiding om een nieuw paspoort aan te vragen, waar moet je op letten en waar moet het aan voldoen?

Paspoort aanvragen buitenland

Aanleiding aanvraag in verre buitenland

Niet iedereen woont in Nederland of Europa en dus kan niet zomaar een paspoort opnieuw worden aangevraagd. Het kan inhouden dat men niet geregeld in Nederland terugkomt en mogelijk jaren achtereen elders verblijft. Het is dus noodzaak om met een Nederlandse nationaliteit in dat land tijdig een aanvraag te doen. Daarnaast kan een reiziger het paspoort verliezen, waardoor een nieuw noodpaspoort moet worden verkregen. Ook daartoe gelden de volgende vereisten. In landen waar een consulaat aanwezig is, kan iedereen een nieuw paspoort aanvragen om zo verder legaal in het land te kunnen verblijven en te verlaten.

Zes maanden of jaar vereiste

Verblijf je in een ver land op basis van een visum dan kun je dat visum slechts krijgen, indien het paspoort nog zes maanden geldigheid heeft. Oftewel nadat je een visum hebt gekregen en die termijn verloopt daarna, dan zal er een nieuw paspoort moeten worden aangevraagd. Zodra je het nieuwe paspoort hebt ontvangen kun je tezamen met het ongeldig gemaakte paspoort het visum laten overplaatsen. Vraag daartoe het juiste overplaatsingsformulier aan bij de immigratiedienst. Let wel dat in sommige landen sinds 2013 een geldigheid van een jaar voor het paspoort wordt geëist.

Formulier paspoort aanvragen buitenland

Meest belangrijke is dat het aanvraagformulier compleet wordt ingevuld. Het gaat om de identificatie van het oude paspoort, je persoonlijke met contactgegevens en of je je partner wilt bijschrijven. Uiteraard dien je alle gegevens naar waarheid in te vullen, waarnaast het ook moet worden ondertekend op dag van aanvraag. Je kunt het formulier en persoonlijke checklist via www.rijksoverheid.nl online vinden. Alle noodzakelijk informatie omtrent de aanvraag van een paspoort in het buitenland kom je hier tegen.

Pasfoto en fotomatrix 2007

Aan het maken van een officieel pasfoto worden in het verre buitenland, mogelijk lichtere eisen gesteld ten opzichte van Europa. Een foto is het primaire identificatiemiddel voor herkenning en dus dien je daarop goed te staan, zonder afleidende elementen. Bovendien dient de foto aan verschillende eisen te voldoen. Daartoe is in 2007 de fotomatrix opgesteld, waarbij de volgende vereisten worden gesteld aan twee benodigde identieke foto’s:
  • achtergrond en kleur, zonder schaduw;
  • geen hoofdbedekking (mits niet religieus) en geen gedeeltelijke afscherming van het gezicht door bijvoorbeeld haar;
  • geen vervorming van de foto, geen bewerking, er moet een heldere kleurenfoto worden gegeven;
  • haakse opstelling van het hoofd, waarbij men recht naar voren kijkt. Het hoofd moet centraal zijn weergegeven op de foto, waarbij van oor tot oor maximaal 2 cm en van kruin tot kin maximaal 3 cm wordt aangehouden;
  • de foto moet van het formaat 3,5 bij 4,5 cm zijn.

Lees uiteraard de aanvullende vereisten voor de pasfoto.

Kopie paspoort en visum

Naast voorgaande moet je een duidelijke kopie van je paspoort afgeven. Je hebt de keus om het originele paspoort af te geven, waarna je beide na verloop van tijd retour krijgt. Anderzijds kun je het originele paspoort bij jezelf houden en een kopie meegeven, zodat je altijd in het vreemde land de juiste identificatiepapieren op zak hebt. Dit is ook van belang indien je een visum hebt en daarom kun je beter het paspoort wel bij je houden. Daarnaast geldt dat je meestal om de drie maand een meldingsplicht bij de immigratiedienst hebt. Lever een kopie van je paspoort met je visum in, in aanvulling op de pasfoto’s en het aanvraagformulier.

Je vingerafdruk

Tegenwoordig ben je verplicht om je vingerafdruk af te geven om het paspoort te kunnen krijgen. De afdruk wordt namelijk ook verwerkt in het paspoort en wordt daarnaast ook centraal opgeslagen. Het kan namelijk als identificatiemiddel worden gebruikt, mits je iets is overkomen. Daarnaast kan het mogelijk crimineel gedrag tegengaan of juist daders identificeren.

Nederlandse consulaat en wachttijd

Om het nieuwe paspoort aan te vragen, moet je naar het consulaat in het desbetreffende land gaan. Daar wordt beoordeeld of het om een urgente of normale aanvraag gaat. Je moet bij een normale aanvraag rekening houden met enkele weken verwerkingstijd, aangezien de aanvraag naar ons land wordt verstuurd. Het paspoort wordt namelijk in Nederland gemaakt. Zodra één en ander weer terug is word je opgebeld of krijg je een mail om het af te halen. Let wel je moet het oorspronkelijke paspoort meenemen bij het afhalen, omdat het onbruikbaar moet worden gemaakt. Ga na ontvangst naar de immigratiedienst om het visum te laten overzetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Paspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Visum aanvragen voor RuslandVisum aanvragen voor RuslandEen visum aanvragen voor Rusland kost meer moeite in vergelijking met andere landen. Er moet meestal enkele keren naar D…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/eisen-pasfoto-paspoort-id-kaart
  • http://www.minbuza.nl/paspoortaanvraagformulier
  • http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/formulieren/2011/06/21/aanvraagformulier-paspoort.html

Reageer op het artikel "Hoe vraag je een paspoort in het verre buitenland aan?"

Reactie

Roelfiena Ineke Winkler-Perk, 08-03-2016 12:59 #1
Hallo ik bin 68 j. heb een tumor in mijn hoofd en kan eigentlijk niet meer ver verreisen.
Mijn paspoort loopt deze maand af. nu heb ik gelezen (woon im Chiemgau-Bayern 5 jaar geleden kon ik nog naar het consul-general münchen) dat ik oftewel naar Berlijn moet 800 km of naar Nederland 900 tot 1000 km. Ik weet niet hoe ik dit doen kan.
verheug me over een antwoord

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 30-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Emigratie
Reacties: 1
Schrijf mee!