InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Gele paspoort als vaccinatiebewijs en extra reisbescheiden

Gele paspoort als vaccinatiebewijs en extra reisbescheiden

Gele paspoort als vaccinatiebewijs en extra reisbescheiden Gedurende je leven krijg je een reeks van inentingen, waarmee je bent opgewassen tegen bepaalde overdraagbare ziekten. Om aan te kunnen tonen dat je een bepaalde serie aan spuiten hebt gehad, krijg je van de GGD een naslagwerk met daarin stempels. Het vertegenwoordigt de verplichte of opgelegde spuiten, voordat je naar een bepaald werelddeel mag afreizen. Wat houdt het gele paspoort verder in en waar moet je op letten?

Gele paspoort als vaccinatiebewijs

Waar dient het gele paspoort voor?

Zodra je een vaccinatie krijgt tegen een bepaalde ziekte of virus, dan wordt het genoteerd in het paspoort. Normaal zal het een internationaal herkenbare stempel zijn aangaande wat er is gevaccineerd. Toch kan het voorkomen dat je in het buitenland nog een spuit moet halen. Zorg er altijd voor dat er een aanvullende beschrijving komt aangaande de toegepaste inenting, zodat je altijd weet wat je wanneer hebt gekregen. Denk bijvoorbeeld aan inentingen tegen Hepatitis A (Middellandse Zeegebied landen) of B (Azië), BCG vaccinatie voor TBC landen (Rusland, China), Malaria (afhankelijk van het deelgebied waar je naar toe reist), Gele Koorts (Laos), BMR, Cholera, Knokkelkoorts, Buiktyfus, Encefalitis, Legionella, Vogelgriep, enzovoorts. Ga je voor de middellange of lange termijn naar een gebied toe laat je altijd informeren en tijdig inenten door de GGD van jouw gemeente. Zo voorkom je dat je bepaalde ziekten of virussen kunt oplopen. Voor ieder deel van de wereld is bekend, welke risico’s er zijn aangaande kans op ziekten. Doe je voordeel en laat je informeren.

Aanvullende benodigdheid bij visa verzoeken

Sommige ziekten of virussen zijn binnen bepaalde gebieden dermate aanwezig of de kans infectie groot, dat je het gebied pas binnen mag indien je aantoonbaar de juiste spuiten hebt gehad. Denk aan afgelegen tropische gebieden in hartje Afrika of India, alwaar vreemde ziekten kunnen heersen. Om ervoor te zorgen dat mensen niet zonder inenting een bepaald gebied bezoeken, ben je verplicht om het gele paspoort aanvullend te dragen. Zo kun je altijd aantonen, dat je lichaam opgewassen is tegen lokale virussen. Zo kan de immigratiedienst van het land de bezoeker/ reiziger veilig het land binnenlaten, zonder dat de gezondheid in gevaar komt.

Wel of niet vaccineren?

Niet voor alle delen van de wereld is het verplicht om bepaalde vaccinaties te hebben, echter wordt het geadviseerd. Omdat bepaalde inentingen ook prijzig kunnen zijn, is het voor velen dus een bewuste keuze om het niet te nemen. Men gaat dus op vakantie in de hoop dat men geen virus tegenkomt. Uiteraard bestaat er een kans dat men niets krijgt, maar dat houdt ook in dat er een kans is dat men wel iets oploopt. Ga hier dus niet te licht mee om en volg bij voorkeur de adviezen van de arts. Bepaalde aandoeningen kunnen namelijk vergaande gevolgen met zich meebrengen. Ga je langdurig op reis of ga je in het verre buitenland werken, dan moet je altijd de geadviseerde spuiten nemen. Je komt namelijk in contact met de lokale bevolking, waardoor de kans op virusoverdracht sterk toeneemt.

Geldigheidsduur van een inenting

Heb je bepaalde spuiten gehad, dan ben je meestal levenslang beschermd. Toch zijn er inentingen, waarbij je een reeks moet afronden voordat je complete weerstand hebt opgebouwd. Daarnaast is er nog de groep spuiten, welke na zoveel jaar een keer moeten worden herhaald. Het is dus maar net wat voor vaccinaties je hebt gehad en in welke gebieden je op latere leeftijd komt. Om te voorkomen dat je een bepaalde spuit vergeet of dat je de houdbaarheid over het hoofd ziet, moet je het Internationaal bewijs van inentingen voor iedere verre reis door de Gemeentelijke Gezondheidsdienst laten afchecken. Zo voorkom je dat je risico’s over het hoofd ziet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • http://www.wereldreisgids.nl/reisinformatie/reisdocumenten/
  • http://www.ggdreisvaccinaties.nl/vaccinaties-en-ziekten

Reageer op het artikel "Gele paspoort als vaccinatiebewijs en extra reisbescheiden"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Emigratie
Schrijf mee!