InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Duiken in Egypte, Sharm el Sheikh

Duiken in Egypte, Sharm el Sheikh

Wat is er nou mooier dan een compleet nieuwe wereld ontdekken? Dat is precies wat er gebeurt tijdens het duiken. Je komt op plekken die je nooit eerder gezien hebt, je ontdekt nieuwe dieren, vissen die soms net zo angstaanjagend als mooi zijn, in alle kleuren van de regenboog. Het klinkt bijna als een sprookje, maar dat is het niet. Dit is Egypte, waar onderwater zo veel schoonheden te zien zijn dat je eigenlijk zelf een vis zou willen zijn.

Sharm el Sheikh

In de zomer drie weken naar Egypte, wie wil dat nu niet? Waar iedereen meteen aan zal denken, is de temperatuur. En terecht, want in Egypte kan in de zomer de temperatuur erg hoog oplopen. Dat is wennen, maar wat opvalt is dat iedereen zich hier heel goed op aanpast. Zeker de inwoners zelf. Je ziet dat er overdag geslapen wordt, of dat mensen zullen rusten, in de avond komt de hele stad tot leven. Zodra de zon onder gaat is de temperatuur ontzettend aangenaam, perfect om een rondje door de straten te lopen. Overdag duiken, in de avond struinen door de straatjes in Sharm el Sheikh. De vele winkeltjes met verschillende souvenirs, allemaal ongeveer net zo aanlokkelijk om mee te nemen. Het opvallendste is toch de sfeer. De vriendelijke Egyptenaren en minstens net zulke vriendelijke toeristen zorgen voor een geweldige sfeer. Kortom, Sharm el Sheikh is zeker de moeite waard om te bekijken.

De verschillende terrasjes in de stad zorgen ervoor dat er altijd wel een plekje is om even te zitten en bij te komen, om even wat lekkers te drinken of te eten. Er is altijd wat te beleven, wel is het ontzettend druk, zeker in de zomervakantie. Maar ook dat is eigenlijk een voordeel, want hoe meer zielen hoe meer vreugd, natuurlijk. Je zult in Sharm el Sheikh waarschijnlijk veel toeristen uit verschillende landen tegenkomen, maar ook heel veel Nederlanders, want onder de Nederlanders is het een graag bezochte vakantieplek. Terecht ook, want behalve het duiken is er veel meer te doen.

Activiteiten

Een ontzettend leuke activiteit, is met een jeep de woestijn in trekken. Dit is iets dat veel georganiseerd wordt. In de ochtend vertrek je met de jeep de woestijn in, onderweg kom je bijzondere plekken tegen. Nomaden, die op verschillende plekken in de woestijn hun ‘dorp’ opgebouwd hebben, maar ook oases, prachtige plekken om wat te eten. Een dag in de woestijn is een heel bijzondere ervaring.

Als je in Egypte bent, is er natuurlijk iets dat je móet doen. Rijden op een kameel. Je kan dit op verschillende manieren doen. Gewoon een kort ritje door de stad, gewoon door de straten heen, maar je moet eigenlijk gaan voor het echte werk. Een paar uur op een kameel trekken door de woestijn, van oase naar oase, of langs de kustlijn. Hier heb je een prachtig uitzicht en krijg je het échte Egypte gevoel.

Duiken in de Rode Zee

Nu naar het onderwerp waar we allemaal op zitten te wachten. Het duiken. Duiken bij de kust van Sharm el Sheikh is geweldig. Er zijn zo veel verschillende punten waar je prachtige dingen kan zien. Gewoon langs de kustlijn, of met een boot verder het water op. Een goed voorbeeld van een mooie duikplek is het wrak van de SS Thistlegorm, een Brits schip dat in 1941 is gezonken is. Bij dit wrak is er de mogelijkheid om door het schip heen te duiken, zodat je het perfect van dichtbij kan bekijken, zodat je veel verschillenden voorwerpen in het schip zelf kunt zien. Een geweldige ervaring!

Duikscholen

Welke andere plekken u ook bezoekt, het is altijd verstandig te informeren bij verschillende duikscholen, naar wat de mogelijkheden zijn. Ook is er natuurlijk niemand beter dan de duikschool zelf om de mooiste plekken aan te wijzen. Een duikschool kan aangeven wat het beste bij uw wensen past. Wilt u liever kleurige vissen zien? Misschien wel haaien, of juist schildpadden? De duikscholen kunnen u goed informeren over welke soort op welke plek te vinden is. Veel informatie inwinnen is dus een echte aanrader.
Het volgende punt waarop een duikschool van pas kan zijn, is de uitrusting. Waarschijnlijk is het niet voor iedereen weggelegd om alle duikspullen mee te nemen in het vliegtuig, naar Egypte toe. De duikscholen hebben alle benodigdheden, die u voor een paar uur of langere tijd kunt huren, zodat u niet uw eigen spullen mee hoeft te nemen, of aan hoeft te schaffen.

Duikcursus

Voor de onervaren duikers is een duikschool natuurlijk de perfecte plek om uw kennis en vaardigheden uit te breiden, want waar is het nou leuker leren duiken dan in Egypte? Er zijn verschillende PADI gecertificeerde duikscholen, waar u een volwaardige duikcursus kunt doorlopen, tijdens uw vakantie. Wat u ook doet, welke duikplekken u ook zult bezoeken, waarschijnlijk is het een onvergetelijke ervaring. Een tip die misschien toch handig is, is om heel erg veel foto’s te maken, zodat u deze beleving keer op keer nog eens kan doornemen. Bij verschillende duikscholen is het ook mogelijk om een fotograaf mee te nemen tijdens de duik, zodat u ook foto’s van uzelf tijdens het duiken heeft. Ook een erg bijzondere ervaring!
© 2013 - 2019 Nikkydegraaf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Duiken in Egypte, Sharm el Sheikh"

Infoteur: Nikkydegraaf
Gepubliceerd: 13-06-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!