InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Paspoort op tijd aanvragen

Paspoort op tijd aanvragen

Reizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige landen minimaal een identiteitsbewijs maar dikwijls ook een visum en inentingsbewijs. Een probleem bij die documenten is dat ze maar een bepaalde tijd geldig zijn en dat niet iedereen precies in het hoofd heeft wanneer een document verlopen is. Daarom is het goed om dit ruim voor de reis na te gaan omdat een reisdocument op tijd moet worden aangevraagd. Paspoorten bijvoorbeeld worden in Nederland centraal vervaardigd en zijn niet meteen beschikbaar. Zo ook andere reisdocumenten.

Aanvragen van een paspoort bij gemeente

Het aanvragen van een paspoort dient te gebeuren in de gemeente waar de aanvrager is ingeschreven. Paspoorten worden namelijk uitgegeven door afdeling Burgerzaken van die gemeente waar ook alle informatie te verkrijgen is. Indien de aanvrager in het buitenland verblijft kan een paspoort worden aangevraagd bij een Nederlandse ambassade, een Nederlands consulaat of een grensgemeente. Deze documenten moeten persoonlijk worden aangevraagd omdat ze persoonsgebonden zijn. Personen die niet in staat zijn een paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan te vragen kunnen naar een regeling vragen.

Vijf werkdagen of spoedprocedure

Het in het bezit krijgen van een nieuw paspoort duurt in de regel vijf werkdagen. Wie toch te laat is met het aanvragen kan gebruik maken van een spoedprocedure waarbij een aanvraag voor 16.00 uur oplevert dat het document de andere dag kan worden opgehaald waar wel een prijskaartje aanhangt. Die extra kosten zal iemand er graag voor over hebben als anders een vakantie in duigen valt.

Regelingen rond aanvraag

Hoewel gesproken wordt over velenging van een oud paspoort is dat niet het geval omdat elk nieuw paspoort een uniek document is met een nieuw paspoortnummer. Het oude document moet worden ingeleverd of door de gemeente onbruikbaar worden gemaakt als iemand het wil behouden. Bij het aanvragen moet een goed gelijkende en recente pasfoto worden overhandigd. Meestal zal de aanvrager die door een professionele fotograaf laten maken. De pasfoto moet recht van voren zijn genomen en ook aan andere bepaalde voorwaarden voldoen. Elke vakfotograaf is hiervan op de hoogte. Foto’s van fotoautomaten voldoen niet voor een paspoort. Bij verlies of diefstal van het paspoort moet dit aangegeven worden bij de politie die dan een proces verbaal opmaakt. Dat bewijs is nodig voor het aanvragen van een nieuw paspoort.

Kinderen eigen paspoort

In tegenstelling tot voorheen kunnen kinderen niet meer worden bijgeschreven bij de ouders maar hebben een eigen paspoort nodig als ze naar het buitenland reizen. Sowieso hebben kinderen vanaf 14 jaar een eigen paspoort of identiteitskaart nodig vanwege de identificatieplicht. Tot 18 jaar hebben kinderen toestemming van beide ouders nodig om een paspoort aan te vragen. Bij kinderen kan zich het probleem voordoen dat hun uiterlijk sterk verandert gedurende de vijf jaar van geldigheid van een paspoort. In dat geval kan het reisdocument worden ingehouden maar grenswachters gaan hier zorgvuldig mee om omdat ze begrijpen dat die veranderingen snel kunnen optreden.

Paspoort weigeren of ongeldig verklaren

Soms kan het uitreiken van een nieuw paspoort worden geweigerd of kan ongeldig worden verklaard wat bijvoorbeeld het geval is als iemand door naar het buitenland te vluchten een straf wil ontlopen of om andere reden wil vluchten zoals een schuld hebben bij de belasting. Ook als iemand fraude pleegt of het paspoort opzettelijk beschadigt kan het ongeldig worden verklaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Paspoort op tijd aanvragen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Reisdocumenten
Schrijf mee!