InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Agadir in Marokko: meest bezochte badplaats

Agadir in Marokko: meest bezochte badplaats

Agadir in Marokko: meest bezochte badplaats Agadir in Marokko ligt aan de Atlantische Oceaan. Het wordt beschouwd als de grootste badplaats van Marokko. Door een aardbeving in 1960 was men gedwongen om nieuwe gebouwen neer te zetten. Daardoor heeft Agadir zeer moderne faciliteiten. Een paar karakteristieke gebouwen zijn gelukkig gespaard gebleven. Wilt u in Marokko vakantie vieren, dan is er een ruim aanbod van goedkope vliegtickets Marokko. Al Massira Airport is maar dertig kilometer verwijderd van het hart van Agadir. Verder kunt u zich in en om Agadir goed verplaatsen door de vele verharde wegen.

Waarom is Agadir in Marokko zo geliefd?

Door de catastrofale gebeurtenissen heeft de stad nu wel de beschikking over de meest moderne faciliteiten. In wezen is er een
nieuwe stad verrezen een aantal kilometers van het oude centrum. Agadir heeft een mooi zandstrand met een groot aanbod aan winkels, hotels en restaurantjes. Het is makkelijk te bereiken omdat het vliegveld minder dan dertig kilometer van het stadscentrum verwijderd is. Dit vliegveld heet Al Massira Airport. De regio en het wegennet zijn verzorgd en voldoen aan de wensen van de Westerse toerist. In en om Agadir bevinden zich meer dan duizend kilometer verharde wegen. In deze bedrijvige regio wonen en werken meer dan twee miljoen mensen. Ze genereren bijna 10 % van de omzet van Marokko. Belangrijkste economische activiteiten zijn hier de visvangst, het toerisme en de handel.

Agadir: recente geschiedenis

Agadir is een moderne stad. Helaas heeft dit te maken met een catastrofale gebeurtenis. In 1960 vonden er twee aardbevingen plaats. Op zich waren deze niet zo krachtig: 5,8 op de schaal van Richter. De daarop volgende vloedgolf en branden zorgden echter voor een groot aantal doden. Er waren helaas rond de 15.000 slachtoffers te betreuren. Slechts de moskee, de kasba
op de heuvel en een bioscoop hebben deze ramp goed doorstaan. Na deze gebeurtenissen heeft men de stad een aantal kilometers ten zuiden van de oude locatie opgebouwd.

Historie Agadir

De naam Agadir stamt van het Berberse woord "muur". Agadir was dus in het verleden al een ommuurde stad. Het is een variatie op de kasba. De Wadi Sous ligt tien kilometer ten zuiden van Agadir. Een wadi is een droge rivierbedding. Het wordt ook wel een oued genoemd. Tijdens een regenbui of tijdens het natte seizoen kan deze rivierbedding ineens vol water lopen. De wadi wordt heel vaak door de lokale bevolking of reizigers als weg gebruikt. Het is echter wel opletten geblazen. Verdrinken in de woestijn is wel erg zuur. Agadir is rond 1500 door de Portugezen en heette toen Santa Cruz do Cabo de Gué. Veertig jaren later kwam Agadir in het bezit van de koning van de Sous. Dit was en het verleden en nu ook nog vruchtbaar landbouwgebied. Het voerde veel landbouwproducten uit. Na 1570 werd er een fort gebouwd op het hoogste punt van de omgeving. Men kon toen de stad en de haven goed in de gaten houden.

Economie rond Agadir: landbouw en toerisme door Al Massira Airport

Het toerisme is de belangrijkste inkomstenbron. Alleen in Agadir zelf staan ruim honderd hotels. Een last minute Marokko kunt u zeker in Agadir vinden. Al Massira Airport ligt ongeveer dertig kilometer van Agadir. Een goede tweede bron van inkomsten zijn de bedrijven die de overvloedige oogst aan landbouwproducten die in deze vruchtbare vallei (vallei van de Sous) geteeld worden verwerken. In de stad Agadir zelf en haar directe omgeving is weinig landbouw. Maar iets verder weg ligt er ruim vijfhonderdduizend hectare landbouwgrond. Een goede derde inkomstenbron is de groot- en detailhandel. Zelfs in de visserij werkt nog een substantieel aantal mensen. En natuurlijk levert de luchthaven die op niet meer dan 25 kilometer van Agadir af ligt bedrijvigheid en dus banen op.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anthere, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.asilahventures.nl/steden/agadir.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wadi_%28rivierdal%29
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Agadir

Reageer op het artikel "Agadir in Marokko: meest bezochte badplaats"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 15-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Culturele schatten Marokko
Schrijf mee!