InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Medina van Tétouan in Noord-Marokko: World Heritage site

Medina van Tétouan in Noord-Marokko: World Heritage site

De medina van Tétouan staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Met name de luxueuze huizen van de Moren afkomstig uit Andalusië zijn de moeite waard. Ze zijn van binnen rijk gedecoreerd. Rondom de woningen zijn prachtige tuinen van sinaasappelbomen aangelegd. De marmeren tuinelement zijn een lust voor het oog!

Tétouan

Tétouan is een Marokkaanse stad met ongeveer vierhonderdduizend inwoners. De Straat van Gibraltar en de grote havenstad Tanger zijn beiden minder dan honderd kilometer verwijderd. De Medina van Tétouan staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Het Rif-gebergte begint ten zuiden van de stad. De naam Tétouan betekent bronnen. Daar er in Afrika al jaren veel waterschaarste is zijn bronnen voor menselijke bewoning onontbeerlijk. De meeste inwoners van deze stad zijn mensen uit het Rif-gebergte. Doordat er veel Moorse families voor de Inquisitie rond 1500 uit Granada zijn gevlucht of door de Spanjaarden rond 1600 zijn verdreven komen hier nog veel Spaanse achternamen voor. Deze mensen worden door de lokale bevolking Moriscos genoemd.

Stranden

Indien u op zoek bent naar een moooi strand kunt u terecht tussen Tétouan en Ceuta. Het is hier niet voor niets zo druk in juli en augustus. Niet alleen de stedelingen uit Fez, Casablanca en Rabat, maar ook Europese Marokkanen komen hier graag. Er is voor iedereen wat wils. U vindt hier luxe hotels, maar ook bungalowparken. Hier bevinden zich de beste stranden van de Marokkaanse Middellandse Zeekust. Onder het bewind van koning Mohammed VI zijn met name de wegen aan de huidige tijd aangepast. Buiten het seizoen is het hier ook aangenaam toeven. Het is dan aanmerkelijk rustiger.

Geschiedenis

Tétouan was al rond tweehonderd voor Christus bewoond. De Romeinen namen deze stad over. Tétouan was van groot belang voor de Romeinen en deze regio. Rond 900 na Christus was Tétouan niet meer dan een dorp en had duidelijk in betekenis ingeboet. Uit documenten blijkt dat om en nabij 1100 Tétouan zich had ontwikkeld tot een klein stadje in het bezit van een moskee met minaret. Er bevond zich al een soort vestingwerk om de stad heen. Rond 1200 werd er in de omgeving van Tétouan veel gevochten tussen twee islamitische groepen: de Almoraviden en de Almohaden. de Almoraviden gebruikten Tétouan als uitvalsbasis. Vanaf 1285 werd er gericht gebouwd. De stad werd militair versterkt en sultan Abou Tabit startte uitgebreide werkzaamheden. In het jaar 1399 werd de stad leeggeroofd door Spanjaarden. Door de inquisitie vluchtten vele Moren uit Granada. Zij vestigden zich in de stad. De Moren begonnen een oorlog op zee tegen de Spanjaarden. Dit resulteerde weer in 1565 in de vernieling van de haven als straf. Na 1600 was het de sultan Moulay Ismael die investeerde in de haven. Van 1913 tot en met 1921 was Tétouan de hoodstad van het Spaanse deel in Marokko. Na enige schermutselingen met Marokko is Tétouan de administratieve hoofdstad van de provincie Tétouan. Doordat de Spaanse aanwezigheid hier altijd groot is geweest wordt hier door de meeste mensen een aardig woordje Spaans gesproken.

Bezienswaardigheden in en rond Tétouan

De oude binnenstad van Tétouan is vermaard. Het staat op de World Heritage lijst van de Unesco. Indien u in Tétouan rondloopt zullen u de brede en rechte straten opvallen. De luxueuze huizen van de verdreven Moriscos duiden op voorspoed. Indien u het Alhambra in Granada al eens heeft bezichtigd weet u hoe mooi deze Andalusische Moren hun plafonds bewerken. De huizen staan te midden van aangelegde tuinen met sinaasappelbomen. Meestal staan er ook mooie, marmeren fonteinen op hun gebied.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9touan
  • http://whc.unesco.org/en/list/837

Reageer op het artikel "Medina van Tétouan in Noord-Marokko: World Heritage site"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Culturele schatten Marokko
Schrijf mee!