InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tanger: strategische doorvoerhaven bij Straat van Gibraltar

Tanger: strategische doorvoerhaven bij Straat van Gibraltar

Tanger op het Noord-Afrikaanse continent ligt vlak bij de Straat van Gibraltar. Hier passeren dagelijks veel mensen en goederen van Afrika naar Europa en vice versa.

Locatie Tanger

Tanger is een grote havenstad in het noorden van Marokko op het Afrikaanse continent. Tanger ligt aan de Straat van Gibraltar. Dit is een zeer belangrijk punt uit zowel economisch als militair oogpunt. Hier passeren dagelijks veel mensen en goederen van Afrika naar Europa en vice versa. De totale Tanger-agglomeratie telt ruim zevenhonderdduizend inwoners. De stad groeit snel vanwege de werkgelegenheid. Veel mensen uit de provincie komen naar de enorme havenstad om werk te zoeken. Als ze eenmaal in Tanger zijn dan blijven ze hier ook wonen.

Politiek in een strategische havenstad

Vanaf 1800 tot en met het begin van 1900 was Tanger een stad van politiek strategisch- en handelsbelang. In 1912 werd Marokko als reactie op een onhandige manoeuvre van de Duitse keizer opgedeeld in een Frans en een Spaans deel. Vanaf het begin van de jaren veertig tot en met de helft van de jaren vijftig van de vorige eeuw was Tanger een Internationale zone. Dat trok allerlei politieke vluchtelingen, spionnen en criminelen aan. Denk daarbij aan de film "Casa Blanca" met Humprey Bogart. Tijdens de Koude oorlog vonden hier veel dingen plaats die het daglicht niet konden verdragen.

De Straat van Gibraltar

Dit is de nauwste doorgang tussen Europa en Afrika. De afmeting van deze engte varieert tussen de vijftien en vijfenveertig kilometer. De langte van deze zee-engte is rond de zestig kilometer. In de Oudheid noemden de doorgang de "Zuilen van Hercules". Ze waren al bang dat ze bij het passseren van dit punt het einde van de wereld zouden bereiken. De naam Gibraltar is afgeleid van de Berber Tarik die als eerste de oversteek waagde van het Afrikaanse naar het Europese continent. De "berg van Tarik" op zijn Arabisch uitgesproken veranderde in de loop van de tijd in "Gibraltar".

Geschiedenis Tanger

Rond 500 voor Christus bestond Tanger al onder de naam Tingis. Na vele inheemse koningen kreeg de stad rond 50 na Christus van de Romeinen de status provinciale hoofdstad. Rond 700 begonnen de Arabieren met hun zegeviertocht in noordelijk Afrika. De eerder genoemde general Tarik (van de Rots van Gibraltar) begon vanuit Tanger met zijn strijd in Europa. Rond 740 was er een grote opstand van de lokale Berberbevolking tegen de Arabieren. De moslims verloren en moesten in Spanje ook hun strijd staken. Tussen 740 en 786 onstonden er allerlei Berberstaatjes. De leider van de Idrisiden, vond op een bepaald moment Tanger niet meer centraal genoeg liggen. Hij wees Fes aan als de nieuwe hoofdstad. Tot 1471 was de stad in handen van verschillende kaliefen. Toen werd Tanger ingenomen door de Portugezen. De stad werd aan het einde van de zeventiende eeuw als bruidschat gegeven bij het huwelijk van de Portugese prinses Catharina toen zij huwde met de Engelse koning. Enige tijd later besloot Charles de Tweede na een beleg van 5 jaar door een sultan dat de stad hem genoeg had gekost. Bij het vertrek van de Engelsen liet hij de haven vernietigen. De mensen van het Rif-gebergte kregen de controle over de stad. Deze mensen hadden ruim tweehonderd jaar de stad in handen. Die onafhankelijke houding speelt zelfs in de huidge tijd een rol.

Lees verder

© 2012 - 2019 Liseverhulst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tanger
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Straat_van_Gibraltar

Reageer op het artikel "Tanger: strategische doorvoerhaven bij Straat van Gibraltar"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Culturele schatten Marokko
Schrijf mee!