Archez - Het kleinste dorp in de Axarquia

Archez is het kleinste, meest pittoreske dorp in de Axarquía streek in het zuiden van Spanje, gelegen aan de voet van de Sierra Almijara en Tejeda. Het dorp heeft slechts 400 inwoners en is door zijn unieke ligging in een dal waar verschillende rivieren samenstromen een oase voor voor fruittelers. De omgeving biedt dan ook een schitterend uitzicht over de vallei met boomgaarden vol amandel- en olijfbomen. In het dorp staat een minaret uit de 13e eeuw.

Het dorp (el pueblo) Archez

Archez is een klein dorp in de provincie Málaga, in het zuiden van Spanje. Verborgen aan de voet van de bergen, is het het kleinste dorp in de streek Axarquía met slechts 400 inwoners, die bekend staan als Archeros. Archez maakt deel uit van de Mudéjar Route, 1 van de mooie routes die door de Axarquía lopen. Mudéjar betekent: streek die door de christenen heroverd is van de Moren. De Mudéjar stijl is hier bij verschillende monumenten terug te vinden. Een mengeling van Moorse en Spaanse invloeden. Het dorp heeft een minaret stammend uit de 13e eeuw en is vanuit de verte te onderscheiden doordat hij als enige bebouwing niet wit is. Een echte trekpleister van 15 meter hoog en van binnen versierd met diamanten en keramiek die al die jaren doorstaan heeft.

Het dorp wordt omschreven als "la Joya Merinita del siglo XII" oftewel: Het Merinita juweel van de 12e eeuw. Het dorp wordt dan ook beschouwd als een van de mooiste dorpen in de regio. In de zeer smalle straatjes zie je een verscheidenheid aan bouwstijlen, sommige huizen hebben nog de oude puntdaken. Kenmerkend zijn ook de vele stroompjes die door het dorp lopen.

De omgeving

Archez is gelegen aan de uitlopers van de Sierra Almijara en is een van de meest pittoreske witgekalkte dorpen van de Axarquia. Het dorp wordt omgeven door boomgaarden met amandel- en olijfbomen die het landschap versieren. In het dal waar de riviertjes stromen wordt groente en fruit geteeld en genieten je ogen van een schitterend kleuren schouwspel. Langs de rivier La Turvilla kun je een schitterende wandeling maken en genieten van enorme rust en het adembenemende uitzicht. De bewoners van het dorp halen de belangrijkste bron van inkomsten uit de groente- en fruitteelt, waarvan de belangrijkste olijven, amandelen en avocado's zijn. Bekend is ook de eigengemaakte wijn. Het is geen uitzondering als je tijdens een wandeling boeren tegenkomt die met behulp van muildieren het dal inlopen met hun binnengehaalde oogst.

De plaatselijke feesten van Archez

Op 3 februari is het Día de San Anton. ´s Morgens wordt er een mis opgedragen ter ere van San Antonius, de beschermheilige van de huisdieren en het vee, waarbij een processie plaatsvindt en aansluitend de dieren gezegend worden. ´s Middags wordt er aan de bewoners en bezoekers paella uitgedeeld en is er muziek en dans.

Pasen. In heel Spanje vieren ze Semana Santa, de week voorafgaand aan Pasen, met vele processies. Ook in Archez is dit een jaarlijks terugkerend ritueel. Vooral de Goede Vrijdag is hier een hoogtepunt wanneer in de ochtend de processie plaatsvindt en ze het beeld van Maria door de kronkelende straatjes dragen.

Op 24 juni wordt San Juan gevierd. Ze vieren dan tegelijk het begin van de zomer. De traditie is dat op deze dag de bevolking naar de rivier gaat om daar hun handen en gezicht te wassen als teken van zuivering.

Op 7 en 8 september is het feest "Las Candelarias" wat vrij vertaald een mis voor het licht betekent. Ook dit is weer een dag met Spaanse folklore, waarbij de plaatselijke bevolking bijeenkomt om te eten, te dansen en te zingen.

Nog meer dorpjes in de Axarquia die een bezoek waard zijn:

  • Alfarnate
  • Alfarnatejo
  • Archez
  • Canillas de Aceituno
  • Canillas de Albeida
  • Colmenar
  • Comares
  • Cómpeta
  • Frigiliana
  • La Viñuela
  • Nerja
  • Periana
  • Sayalonga
  • Torrox

Lees verder

© 2011 - 2020 Liesmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Archez - Het kleinste dorp in de Axarquia"

Infoteur: Liesmar
Gepubliceerd: 15-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!