Wandelen op La Palma: de Caldera de Taburiente

Het nationale park de Caldera de Taburiente is een prachtig wandelgebied. Deze grote krater biedt een grote diversiteit aan verschillende wandelingen op ieder niveau. Met zijn indrukwekkende hoogtes en dieptes is de Caldera de Taburiente een lust voor het oog tijdens uw wandeling. Alle wandelingen in de Caldera de Taburiente zijn even spectaculair. Ook de diversiteit aan planten en bomen is prachtig om te zien.

De beginpunten

Er zijn drie beginpunten waar wandelingen in de Caldera beginnen. Deze zijn alle drie te bereiken met de auto. De kronkelende wegen zijn in goede staat. Geen van de drie beginpunten is met de bus bereikbaar, wel met de taxi. Uiteraard kunt u wel vanaf de dichts bijzijnde bushalte lopend naar de beginpunten, maar dit zijn wel flinke afstanden!

De Cumbrecita

De LP-3 brengt u vanuit zowel de oost als de west kant van het eiland naar het bezoekerscentrum (centro de visitantes) van het het nationale park. Dit bezoekerscentrum ligt ongeveer drie kilometer boven El Paso. Bij het bezoekerscentrum moet u de auto parkeren en moet u zich aanmelden. Dit kost niets, het enige wat ze van u willen weten is uw naam en het kenteken van uw (huur)auto. Uiteraard kunt u daar ook meer informatie krijgen over het nationale park.

Bij het bezoekerscentrum ligt een zijweg naar links, deze gaat u in. Vanaf hier volgt u de bordjes 'Parque National'. U komt bij een slagboom, hier geeft u het bonnetje af dat u bij uw aanmelding in het bezoekerscentrum heeft gegeven. Daarna rijdt u verder, helemaal omhoog naar de Cumbrecita die op een kleine 1300 meter hoogte ligt.

Barranco de las Angustias

Dit beginpunt ligt in een kloof die ook tevens de enige doorgang van de Caldera naar zee is. Om hier te komen volgt u vanaf het centrum van Los Llanos de Aridane de bordjes richting 'Parque National'. Dit staat goed aangegeven. U passeert een busstation en rijdt vervolgens door een woonwijk. Helemaal bovenaan de straat bij de woonwijk gaat u naar rechts en door naar beneden richting de Barranco de las Angustias. U komt langs een informatiehuisje waar u uiteraard vragen kunt stellen, er is geen aanmeld plicht. Vervolgens rijdt u door omlaag en na een kronkelende weg ziet u de parkeerplaats liggen.

Los Brecitos

Om bij Los Brecitos te komen volgt u vanaf de parkeerplaats bij Barranco de las Angustias de weg omlaag. U rijdt door de meestal droogstaande rivierbedding heen en vervolgens brengt de weg u door middel van vele kronkels en haarspeldbochten omhoog naar de parkeerplaats van Los Brecitos. Dit is een rit van ongeveer 10 kilometer. Ook deze weg is in een goede staat, in tegenstelling tot wat vele wandelgidsen vermelden. Wel is de weg smal en als u een tegenligger treft kan het lastig zijn elkaar te passeren; maar met behulp van de vele inhammen langs de weg is dit wel gewoon mogelijk. Houdt wel rekening met vallende stenen en stenen op de weg!

Een korte maar mooie wandeling

Het beginpunt van deze ruim een uur durende wandeling is bij de Cumbrecita. Met een hoogteverschil van 100 meter is deze wandeling uitstekend te doen voor iedereen. Ondanks dat de wandeling kort is krijgt u toch een goed beeld van de Caldera.

• Links van de informatiekiosk loopt een pad. Na ongeveer 50 meter gaat u een breed pad in dat naar links afdaalt. Bij de eerste splitsing die u tegenkomt volgt u het bordje 'Mirador de los Roques, Lomo de las Chozas'. Kort hierop komt u weer bij wegwijzers en hier gaat u rechtdoor. U passeert een tunnel die is afgesloten met een ijzeren deur. Als u hier voorbij loopt komt u uit bij Mirador Punta de los Roques. Hier heeft u een prachtig uitzicht op de Caldera. Vervolgens wandelt u terug naar de wegwijzers en gaat de richting in van Loma de las Chozas.
  • De weg gaat nu bergafwaarts. Nadat u door een dalkom bent gegaan gaat de weg een korte tijd omhoog, zeker niet stijl! Daarna kronkelt het pad door het bos op ongeveer dezelfde hoogt.
  • Na een ruim half uur loopt komt u uit bij een brug en hier gaat u overheen. Kort hierop komt u weer bij een brug en hierna gaat het pad weer korte tijd omhoog. Vervolgens komt u bij een splitsing, hier gaat u naar rechts. Kort hierna komt u weer bij een splitsing, hier maakt het niet uit welke kant u opgaat: beide paden gaan naar het uitkijkpunt Lomo de las Chozas. Ook vanaf dit uitkijkpunt heeft u weer een geweldig uitzicht. Via een trap naar beneden komt u uit bij een kleiner uitkijkpunt.
  • Vervolgens gaat u terug naar de splitsing en wandelt u over een brede onverharde weg in een klein halfuur terug naar de parkeerplaats. Langs deze brede weg staan diverse informatieborden; helaas alleen in het Spaans.

Van Los Brecitos naar de hoogste waterval van La Palma

Deze wandeling van ongeveer 4 en een half uur begint bij Los Brecitos. Het hoogteverschil is ongeveer 600 meter. De paden zijn allemaal goed onderhouden.

• Bij de parkeerplaats van Los Brecitos gaat u het pad af omlaag. U volgt de borden 'Zona de Acampada', de weg is wit-geel gemarkeerd. Het pad loopt door een dennenbos en u heeft een prachtig uitzicht op de Barranco de las Angustias onder u. In eerste instantie loopt het pad nauwelijks merkbaar stijgend en dalend, later gaat u een flink stuk omlaag. De zijwegen die u tegenkomt kunt u allemaal negeren. U passeert een boerderij, deze is echter niet meer bewoond.
  • Na ongeveer drie kwartier komt u bij uitkijkpunt 'Mirador de Lomo del Tagasaste. U heeft een prachtig uitzicht vanaf hier! Als u verder wandelt komt u na korte tijd bij een houten brug. U wandelt door een aantal barranco's en na een ruim uur nadert u al de 'Playa de Taburiente'.
  • Vlak voordat u daar bent komt u een splitsing tegen. Rechts af is geel-wit gemarkeerd en brengt u naar de camping. (Kamperen mag hier alleen met toestemming. Dit is te verkrijgen bij het Centro de Visitantes in El Paso!) Op de camping kunt u een pauze houden, hier staan bankjes en is drinkwater te krijgen.
  • Na een eventuele pauze gaat u bij de bovengenoemde splitsing naar links. Deze weg brengt u in een klein uurtje naar de Cascada de la Fondada; de hoogste watervanl van La Palma. Kort na de splitsing komt u weer bij een splitsing. Hier gaat u weer naar links. Er staat een bord met 'Hoyo Verde'.
  • De weg gaat nu stijl omhoog. Na ruim 20 minuten komt u bij een prachtig uitkijkpunt. U passeert tweemaal een rivierbedding (hier kan water in staan) en kort daarop gaat het pad naar rechts naar Mirador Cascada de la Fondada. Vanaf het uitkijkpunt kunt u genieten van het uitzicht op de 100 meter hoge waterval en genieten van een welverdiende pauze.
  • Na de pauze wandelt u dezelfde weg terug naar het beginpunt.

Door de Barranco de las Angustias naar de gekleurde watervallen

Deze prachtige en avontuurlijke route van een ruime 5 uur loopt gedeeltelijk langs de rivier die door de Barranco Angustias stroomt. Op stukken waar dit niet mogelijk is gaat u bovenlangs. Als er veel water in de rivier staat is het gevaarlijk om deze route te wandelen!

• Het beginpunt van de wandeling is de parkeerplaats bij de Barranco de las Angustias. Vanaf de parkeerplaats volgt u de verharde weg tot u bij de rivierbedding komt. Als er hier al water staat kunt u beter terugkeren, dan is deze wandeling te gevaarlijk!
  • U loopt door langs de rivierbedding en ziet na korte tijd een aquaduct boven u. Even later passeert u er nog één. U loopt een tijdje door de meestal droogstaande rivierbedding die u af en toe moet oversteken. Houdt gedurende de gehele route de zijkanten in de gaten. Zodra u een bordje ziet staan met: 'Zona de Acampada' verlaat u de rivierbedding en loopt u bovenlangs. Op deze punten is het niet mogelijk om de rivierbedding te volgen.
  • De paden spreken voor zich: ze brengen u steeds boven de rivier als dat nodig is en u daalt vanzelf weer af tot aan de rivier. De wegen die u boven de rivier brengen zijn af en toe steil, maar de paden zijn wel bijna allemaal in goede staat. U passeert diverse barranco's, deze zijn bijna allemaal aangegeven met bordjes. Vooral als u wat hoger bent is het uitzicht spectaculair!
  • Na ongeveer twee uur nadert u een waterkrachtcentrale. Hier kan de route lastig te volgen zijn. Belangrijk is dat u de waterkrachtcentrale aan uw rechterhand houdt, u ziet vanzelf een bospaadje lopen voor u. Deze volgt u en uiteindelijk komt u uit bij Dos Aquas. Hier komen twee rivieren samen.
  • Deze plaats zult u moeten oversteken want aan de overkant gaat u rechtdoor verder naar de gekleurde watervallen. Er liggen veel stenen in de rivier, deze kunt u gebruiken om over te steken. Neem de tijd om een goede plek uit te zoeken waar het water ondiep is, de rivier het smalste is en veel stenen liggen.
  • Als u de overkant hebt bereikt gaat u rechtdoor verder. Het bordje 'Zona de Acampada' dat u ziet volgt u nu niet meer. U volgt de rivier nu. Als het niet mogelijk is de rivier steeds met goed fatsoen over te steken kunt u echt beter omkeren. Verderop zult u namelijk alleen maar meer water aantreffen.
  • Na een minuut of 10 hoort u al een waterval. Dit is een de Kaskade des Río Almendro. Het water van de rivier zal nu geel-rood-oranje gekleurd zijn. Dit komt door de hoge ijzerwaarden die er in het water zitten.
  • Uiteindelijk nadert u de gekleurde watervallen. Om hier te komen moet u nog één obstakel door: de rivier loopt door een ongeveer twee meter brede spleet tussen de rotsen en hier staat vaak redelijk hoog water. Dit stuk is bijzonder lastig omdat de rotsen naar binnen toe uitsteken en houvast dus lastig is. Afhankelijk van de hoogte van het water zult u misschien natte voeten krijgen.
  • Maar als u dit obstakel doorstaan heeft staat u eindelijk bij de gekleurde waterval! Een prachtige plek om een pauze te houden en te genieten van deze bijzondere waterval. Het water zelf is niet gekleurd. Maar door de hoge ijzerwaarden in het water heeft de stenen muur achter de waterval rode, gele en oranje kleuren. Ook is er een deel van de waterval bedekt met groen mos wat dus ook zijn kleur achterlaat. Hierdoor heet deze waterval Cascada de Colores.
  • Na de pauze gaat u weer beginnen aan de terugreis: deze is hetzelfde als de heenreis.

Een avontuurlijke wandeling naar de Lomo del Escuchadero

Deze schitterende wandeling van 5 uur is zwaar. Door de smalle paden waarnaast de afgrond stijl naar beneden gaat is deze wandeling absoluut niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Als het regent of geregent heeft kunt u deze wandeling niet maken. De smalle paden zijn dan glad en u kunt dus de afgrond in vallen als u misstapt. Ook komen er tijdens buien aardverschuivingen voor in dit gebied en vallen er stenen (soms zo groot als een skippybal!) omlaag. Kortom: alleen bij mooi helder weer na een aantal droge dagen is deze wandeling te maken.

• Het beginpunt van deze wandeling is bij de Cumbrecita. Bij de houten informatie kiosk volgt u links het pad. Na ongeveer 50 meter slaat u af naar links en daalt u af. Na korte tijd komt u bij een bordje met de tekst 'Mirador de los Roques, Lomo de las Chozas'. Dit bordje volgt u niet, u gaat naar rechts in de richting van de 'Zona de Acampada'. Als de weg hier is afgesloten kunt u deze wandeling niet maken, dan zijn er aardverschuivingen geweest en is het te gevaarlijk.
  • U volgt een kleine anderhalf uur hetzelfde pad. Dit pad is smal, kijk uit dat u niet misstapt! Het pad stijgt of daalt nauwelijks. Dit deel van de wandeling is niet zwaar; tenzij u hoogtevrees heeft. Gedurende deze hele weg heeft u een fantastisch uitzicht in de Caldera.
  • Na een kleine anderhalf uur komt u uit bij Galería la Faya. Deze in de rotsen uitgehakte tunnel is niet toegankelijk voor publiek en dus afgesloten. Kort na de Galería la Faya komt u bij een noodhut. Kort hierna begint het pad te stijgen. De helling waarover u loopt is met puin bezaaid. Loop dus voorzichtig!
  • Na korte tijd loopt u om een vooruitstekende rots. Hierna gaat het pad korte tijd omlaag. Dit pad is gevaarlijk, er zijn kettingen aangebracht u om aan vast te houden. Ook hierna blijft de weg vol liggen met gesteente: blijf dus voorzichtig!
  • Uiteindelijk komt u bij Hoyo de los Pinos. Ook hier staat weer een bordje in de richting 'Zona de Acampada'. Dit bordje volgt u. U loopt door een beekbedding heen die vol ligt met grote stenen. Het is lastig om een goede weg te vinden, neem hier de tijd voor. Als u boven bent ziet u weer een bordje met 'Zona de Acampada'.
  • Eenmaal boven wandelt volgt u weer het pad dat u ziet. Dit loopt af en toe langs bomen en af en toe langs rotsen. Uiteindelijk gaat het pad weer steil omhoog. Steil omhoog slingerend komt u eindelijk bij de Lomo del Escuchadero uit. Dit punt staat aangegeven op een bordje.
  • U kunt nog naar een prachtig natuurlijk uitkijkpunt lopen. Links van het informatiebord kunt u omhoog lopen en na ongeveer een kwartier bent u bij het uitkijkpunt.
  • De weg zal hierna verder gaan naar de 'Zona de Acampada'. Het is af te raden om dit te doen. Om te kamperen heeft u toestemming nodig. Dit moet van te voren geregeld worden bij het centro de visitantes in El Paso. De weg van de Lomo del Escuchadero naar de camping is levensgevaarlijk. De paden zijn nog smaller dan de paden waar u nu over gewandeld heeft, de paden kunnen deels versperd zijn door grote rotsen die omlaag zijn gevallen en het duurt ongeveer 3 tot 4 uur voordat u bij de camping bent. Doordat deze route zo vreselijk zwaar is zouden er door vermoeidheid ongelukken kunnen gebeuren. Wie persé naar de camping wil kan beter een totaal andere route nemen voor de veiligheid. Het is dus beter om op dit punt om te keren en terug te wandelen naar het beginpunt.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.