Wandelen op La Palma: El Paso

El Paso is de meest centrale gemeente van La Palma. Doordat deze gemeente van alle kanten goed en gemakkelijk te bereiken is is dit een mooie plaats om een wandeling te beginnen. De omgeving van El Paso is deels groen (richting de Caldera de Taburiente) en deels vulkanisch met dennenbossen(richting het zuiden). Rond El Paso liggen kleine pittoreske plaatsjes waar prachtige wandelingen beginnen.

Naar een diepe krater

Deze wandeling met een zware steile klim brengt u naar een diepe krater: de Hoyo de la Sima. Deze vulkaan is na de uitbarsting nooit verstopt geraakt, wat normaal wel gebeurt. Hierdoor is er een immens diepe pijp opengebleven. U kunt de bodem niet zien, niemand weet hoe diep deze pijp is.

De wandeling begint in het plaatsje Jedey. Vanuit Los Llanos de Aridane of Los Canarios neemt u de autoweg LP-2 naar Jedey. Het beginpunt van de wandeling is in het centrum bij een straat genaamd: Calle Campanario. Deze straat begint naast de bushalte die een wachthokje heeft. U ziet een bord met de tekst 'Romanciaderos en Hoyo de la Sima'. Deze weg gaat u in. U loopt rechtdoor langs een klein schoolgebouw. Bij de volgende splitsing gaat u naar links.
De weg loopt via bochten steeds steiler en verder de helling van de Montana Marcos op. U ziet een geel-wit gemarkeerde wandelroute naar rechts gaan, deze kunt u negeren. U gaat een stenige bosweg in en volgt het bordje 'Romanciaderos, Hoyo de la Sima'. Ook de groen-wit gemarkeerde route die u ziet volgt u niet, hier loopt u tijdens de terugweg over.
U volgt de weg en negeert zijpaden. U steekt een barranco over die deels met lava bedekt is. Vervolgens gaat u door een dicht dennenbos. Als u dit bos achter u heeft gelaten passeert u een wijngaard. Aan het eind van de wijngaard zijn twee zijpaden naar links, deze negeert u ook.
U wandelt verder over het pad en bij de volgende splitsing volgt u het bord 'Hoyo de la Sima en gaat u dus naar rechts. Vanaf hier wordt het pad alleen maar steiler. U negeert alle smallere zijpaden die u tegenkomt. Pas bij de kruising voor een ronde krater neemt u het pad naar links. Kort hierna komt u bij de Hoyo de la Sima.
Na een korte pauze gaat u vervolgens verder het brede pad in naar rechts; als u met uw gezicht naar de Hoyo de la Sima toestaat. Na ongeveer anderhalve kilometer ziet u aan uw rechterhand een pad met groen-witte markeringen. Dit is het pad dat u eerder deze wandeling genegeerd heeft. Dit goed gemarkeerde pad brengt u weer omlaag, grotendeels door dennenbos, tot aan de kruising waar u op de heenreis dit pad negeerde. Vanaf dat punt volgt u dezelfde route als op de heenreis naar het beginpunt. Als u wilt kunt u uiteraard ook dezelfde weg terug volgen.

Van El Paso naar El Pilar en de Llano del Jable

Deze zware wandeling van een kleine vijf uur begint bij het bezoekerscentrum boven El Paso. Als u vanaf El Paso richting de tunnel naar het oosten rijdt komt u vanzelf een bordje tegen met Centro de Visitantes. Hier kunt u de auto parkeren en begint de wandeling.

Vanaf het bezoekerscentrum gaat u de straat in richting de Cumbrecita. Deze straat volgt u totdat u een bordje ziet staan naar rechts met de tekst 'Ermita Virgen del Pino'. U loopt nu richting een klein kerkje midden in het bos. Vroeger was dit een bedevaartsoord, tegenwoordig wordt er alleen nog een processie gehouden eens in de drie jaar.
Achter het kerkje begint een brede bosweg naar boven. Deze is geel-wit gemarkeerd. Hier begint een klim van een ruime 500 meter omhoog. U negeert gemarkeerde zijpaden. Na een ruim kwartier verlaat u de bosweg en gaat u verder over de oude koningsweg: een geplaveid oud muildierpad. Uw uitzicht wordt hoe langer hoe mooier.
Na een ruim halfuur staat u bij een splitsing en u gaat hier naar rechts. De weg is nog steeds gemarkeerd. Uiteindelijk komt u bij de Reventón-Pass, dit is één van de laagste en oudste verbindingen tussen de westkant en de oostkant van La Palma.
Vanaf de Reventón-Pass gaat u de rood-wit gemarkeerde wandelweg in. Deze weg brengt u zonder een noemenswaardig stijgen of dalen in de richting van picknickplaats 'El Pilar'. De weg waarover u wandelt biedt u bij helder weer een fantastisch uitzicht. Uiteindelijk eindigt deze weg bij een verharde weg. Hier gaat u naar rechts en na een aantal minuten staat u bij 'El Pilar'.
Vanaf dit punt gaan we verder naar Llano del Jable, een immense zand/as vlakte omringt door vulkanen. Vanaf El Pilar volgt u de geel-wit gemarkeerde route. U loopt eerst een stuk over de picknickplaats heen, hier kunt u wellicht een pauze houden.
Na een pauze gaat u verder over de geel-wit gemarkeerde route.
Deze geel-witte route brengt u in een ruim half uur naar de Llano del Jable. Bij de Llano del Jable is de weg wat lastiger te volgen. Hier lopen diverse gemarkeerde wegen door elkaar en paden zijn moeilijk te onderscheiden, op een aantal brede na.
Belangrijk is dat u links probeert aan te houden, dan treft u vanzelf weer een markeringssteen. Uiteindelijk komt u terecht bij een autoweg en die volgt u een stukje bergafwaarts. U loopt door een bos en passeert later nog een stenen hut.
Uiteindelijk houdt de weg op en gaat u naar rechts een smal pad in die tussen steenmuren doorloopt.
U volgt dit smalle pad en verder bergafwaarts en kruist regelmatig een weg. Uiteindelijk loopt het smalle pad niet meer verder en gaat u over de weg verder. U passeert grote huizen en villa's en vervolgens loopt u El Paso weer binnen en komt u bij de hoofdweg. Deze brengt u in enkele minuten weer bij het beginpunt: het bezoekerscentrum.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.