InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Wandelen en mountainbiken op La Palma

Wandelen en mountainbiken op La Palma

Wandelen en mountainbiken op La Palma La Isla Verde (het groene eiland). La Palma is een prachtig groen Canarisch eiland. Het eiland leent zich uitstekend voor een uitdagende mountainbike- of wandelvakantie. Het eiland bevat vele wandelpaden, singletracks, hoogtemeters en een prachtige natuur.

Het eiland

La Palma is het meest westelijke eiland van de Canarische eilanden. Het eiland onderscheid zich van de andere Canarische eilanden door het ontbreken van de massa-toerisme. Mede hierdoor is het eiland perfect voor wandelaars en mountainbikers die het eiland willen verkennen zonder hierbij in de massa te belanden. La Palma heeft een oppervlakte van 729 vierkante kilometer en is ongeveer 42 bij 24 kilometer. Dit lijkt misschien niet ideaal voor wandelaars en mountainbikers, maar door de hoogteverschillen zijn er zware en lange tochten mogelijk. Het hoogste punt van La Palma heet Roque de los Muchachos en is 2426 meter hoog. Om niet afhankelijk te zijn van een excursie, is het aan te raden zelf een auto te huren op het eiland.

Wandelen

Wandelpaden op La Palma zijn er in overvloed. Met meer dan duizend kilometer aan gemarkeerde wandelpaden door een grote diversiteit aan landschappen raak je op La Palma nooit uitgekeken. Wandelen op La Palma kan alleen en in groepen. Voor de beginnende wandelaars is het aan te raden ten minste de eerste wandeling met een groep mee te gaan. Zo weet je wat je kunt verwachten bij eventuele volgende wandelingen. Dit soort wandelexcursies kunnen meestal geboekt worden bij het hotel, of anders zijn er in het dorp genoeg mogelijkheden. Voor de mensen met een gps systeem, er zijn op internet vele gps routes te vinden in La Palma. Voor de mensen die dit niet hebben, is het aan te raden vooraf een wandelingenroute boek (bijvoorbeeld van de ANWB) aan te schaffen. Een aantal prachtige plekken om te wandelen.

Caldera de Taburiente

Wandelen in één van de grootste kraters van de wereld! De diameter van de krater is acht kilometer met een diepte van 1500 tot 2000 meter. Er zijn uiteenlopende (zowel zware als makkelijke) wandelingen te maken in en rond deze krater. De zwaarste tochten gaan toch wel naar het hoogste punt op het eiland, welke ook onderdeel is van de krater.

Laurierbossen

Ook laurierbossen zijn te vinden in La Palma. In het noorden en noordoosten van het eiland zijn deze bossen door een constante aanvoer van vochtige lucht ontstaan. Ook hier zijn weer uiteenlopende mogelijkheden qua wandelingen.

Mountainbiken

Mountainbiken is op La Palma een prachtige beleving. Indien u geen geoefende mountainbiker bent, is het aan te raden mee te gaan met een gids. Zo’n tour kost gemiddeld 60 euro per persoon per dag inclusief middageten en huur van de fiets (en overige accessoires zoals helm, bidon enz.). De gids vertelt u hoe u moet anticiperen op verschillende ondergronden, brengt u verder wat bij over de techniek van het fietsen. Daarnaast vertelt de gids vaak wat over de flora en fauna in het gebied. Mountainbiken gebeurt op La Palma voornamelijk op wandelpaden. Indien u besluit zelf op pad te gaan, is het verstandig de technische staat van de paden op te vragen. Dit kan bij één van de onderstaande fietsbedrijven, maar ook bij vele andere excursiekantoren. Verder is het Duitse routeboekje ‘’Bike Guide’’ aan te bevelen. Hierin staan 19 tochten gedetailleerd beschreven.

Huren

Een mountainbike huren kan op verschillende punten op het eiland. Een fully (fiets met voor- en achtervering) is wel erg fijn op het eiland.

Bike ‘n’ Fun

Deze fietsenzaak bevindt zich in Llos Llanos, dat is in het westen van het eiland. Het is een Duits bedrijf. Het bedrijf heeft meerdere disciplines (tour, DownHill, Freeride) en hierbij ook verschillende fietsen. De goedkoopste tour fully (Bergamont Contrail 5.2) kost voor 6 dagen 132 euro. Ook georganiseerde tochten zijn mogelijk bij dit bedrijf.

Magic Bike

Ook deze fietsenzaak is een Duits bedrijf. Magic bike bevindt zich, net als Bike ‘n’Fun, in Llos Llanos. Het bedrijf biedt twee soorten fully’s aan (Cube AMS 150mm/Nicolai helius 150mm) die voor 6 dagen 185 euro kosten. Dit bedrijf organiseert ook tochten met gids.

Bike Station

Deze fietsenzaak is wederom een Duits bedrijf. Bike station bevindt zich in Puerto Naos (ook in het westen van La Palma). De simpelste fully (Scott Spark 50) kost voor 6 dagen 132 euro (inclusief helm, SPD, handschoenen, pompje, slot, drinkbidon). Dit bedrijf organiseert ook tochten met gids.
© 2013 - 2019 Mwilpshaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kilocalorieën verbrandenKilocalorieën verbrandenVele mensen vragen zich wel eens na het sporten of bewegen af hoeveel kilocalorieën ze nou eigenlijk verbrand hebben. Is…
Op vakantie naar La PalmaLa Palma is een heerlijk vakantie eiland. Het biedt voor ieder wat wils. De rustzoeker kan het gevoel krijgen alleen op…
La Palma, het mooie Canarische EilandLa Palma. Door de locale bevolking Isla Bonita genoemd, wat ‘Mooi eiland’ betekent. La Palma maakt indruk door een ongel…
Algemene informatie voor vakantiegangers naar La PalmaLa Palma wordt steeds geliefder bij toeristen. Dat is niet zo gek, dit kleine mooie eilandje biedt bijna het hele jaar d…
Eilandhoppen: Trekking op de kleine Canarische EilandenVulkanen, diepe ravijnen, subtropische vegetatie, koele laurierbossen: Het is het steeds afwisselende, spectaculaire lan…
Bronnen en referenties
  • http://www.bikenfun.de/index.html
  • http://magic-bike-lapalma.com/
  • http://www.bike-station.de/

Reageer op het artikel "Wandelen en mountainbiken op La Palma"

Infoteur: Mwilpshaar
Gepubliceerd: 05-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!