InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > La Palma, het mooie Canarische Eiland

La Palma, het mooie Canarische Eiland

La Palma. Door de locale bevolking Isla Bonita genoemd, wat ‘Mooi eiland’ betekent. La Palma maakt indruk door een ongelofelijk veelzijdige natuur.

Algemeen

Groene bananenplantages, laurier- en dennenboomwouden, vulkaangebergte met alpine hoogtes, diepe ravijnen en rotsachtige kusten worden door het gehele jaar door verwent met een mild klimaat. Daarbij komt de traditionele architectuur en landelijke levenswijze.

Bezoekers vinden op La Palma rust en gezelligheid, door de gelaten en ontspannen instelling van de bewoners van La Palma. Lui op het zwarte strand liggen en zonnen is aan de stranden van Playa de Puerto Naos in het westen en Playa de los Cancayos in het oosten mogelijk. Toch ziet men de schoonheid en uniekheid van La Palma het beste als men actief het eiland verkent. Te voet of met de mountainbike. De piekige rosten van het Cumbre gebergte en de wijde vulkaankraters Caldera de Taburiente doen de krachten vermoeden, die hier bij het ontstaan van het eiland gebruikt werden.

Eten en drinken

De Canarische keuken is een mix uit Spaanse en oud-Canarische invloeden, Samen zorgt het voor een krachtige maaltijd, doe vooral moet zorgen voor een volle maag.

In de kustregio’s is verse vis vanzelfsprekend, gebraden, gekookt of in een gerecht verwerkt. In het binnenland worden vleesgerechten, zoals konijn of geit, serveert, marineert of goed gekruid. Of meerdere vleessoorten worden in een grote pan, Puchero canario, met groenten en kikkererwten gekookt. Daarbij wordt Gofio serveert, geroosterd en fijn gemalen tarwe of maïs. Dit ‘poeder’ moet nog met water, melk of bouillon vermengt worden. Het wordt gezout of zoet gegeten en kleine kinderen eten het graag als kleine snack tussendoor.

Een bijzondere specialiteit is Papas arrugadas: Kleine aardappeltjes, die met schil in extra gezouten water gekookt worden. Daarbij eet men of de scherpe Mojo rojo, rode saus of de mildere Mojo verde, groene saus.

Wijn van Palma werd in de 16e eeuw tot aan het Engelse koningshof geleverd. Vandaag de dag bestellen de wijnboeren alleen nog kleine velden in het noorden van het eiland. Alleen rode wijn wordt verbouwd, maar ook witte wijn en de bekende likeurwijn Malvasia. In bars en restaurants komt de wijn van La Palma als Vino del pais op de tafel.

Activiteiten

Sport op La Palma houdt vooral wandelen en mountainbiken in. Het eiland biedt een afwisselingrijk groene landschap, wat een paradijs is voor wandelaars.

Het wegennet is relatief goed, alleen bij een aantal wegen kunnen de markeringen ontbreken. Wie niet alleen op pad wil, kan aan een georganiseerde wandel- en fietstocht deelnemen. Vooral de wandelingen op de Cumbe begaat men liever met een plaatselijke leider. Vrije tijd fietsers moeten rekenen met de vele hoogteverschillen, sportfietsers en mountainbikers voelen zich snel op hun gemak met de vele bochten in een mooi landschap. Een goede conditie is nodig.

Wie graag de wateren ontdekken wil, vindt in Puerto Naos, Puerto de Tazacorte in het westen en Los Cancajos in het oosten duikmogelijkheden en duikscholen. Het mooiste duikgebied ligt op het zuidpunt van het eiland, waar fascinerende lavaformaties in de zee lopen. De standen op La Palma zijn meestal kleine, oorspronkelijke baaitjes die door rotsen beschermd worden. Het geliefdste strand is Playa de Puerto Naos, waar diverse vrije tijd en sportaanbiedingen zijn.

Uitgaan

Puerto Naos aan de westkust en Los Cancajos in het oosten bieden nachtleven. Talrijke kroegen en bars om heerlijk te genieten.

Direct aan de zee ligt bijvoorbeeld het La Moncloa in Puerto Naos. Het heeft een idyllisch openluchtterras. Het El Pulpo aan het lavastrand van Los Cancajos serveert in een gezellige ambiance verse vis en wijn van het vat. De disco Lago of Guaraná worden meestal vanaf middernacht vol. De grootste keuze aan clubs en discotheken vindt men in Los Llanos de ARidane. Het sacrale ambiance van Basilica El Convento in het centrum is echt een bezoekje waard. Andere geliefde disco’s zijn Galaxia en Aquarius.

In de hoofdstad Santa Cruz is in de zomer het nachtleven meestal buiten, in parken en op pleinen. Kleine barretjes rond de haven nodigen uit om een geweldige avond te beginnen.

Land en mensen

San Andrés in het noordoosten is het mooiste dorp van het eiland: Het heeft zijn in 16e en 17e eeuw gebouwde oude stad bijna behouden. Het laat zijn vroege rijkdom door suikerrietbouw zien.

Hier zijn nog vele gebouwen in Canarische stijl te zien, een lokale variate van de bouwstijl van de Arabieren, die ook nog na de herinvoering van het Christendom in Spanje behouden bleef. Deze Mudéjar stijl voerde Andalusische immigranten in. Karakteristiek zijn vierkante, wit gekalkte huizen met veel versierde balkons van hout. Hoe meer hout aan het huis verwerkt is, hoe rijker de bezitter zich presenteerde. Hout was namelijk op de Canarische Eilanden een kostbare grondstof.

Tot de mooiste en levendigste cultuurzaken van het eiland horen de vele feesten en gebruiken: In de zomer heeft elke stad en elk dorp vieringen, veel muziek en goed eten op de dag van de heiligen. Bijna elke week is er in een stadje of dorpje een feest, dat altijd met bezienswaardig vuurwerk wordt beëindigd. Toch het hoogtepunt van elk feestjaar is de carnaval, die vooral in de hoofdstad Santa Cruz met Latijn-Amerikaanse ritmes, opvallende kostuums en fantasievolle bijdragen uitbundig wordt gevierd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Canarische Eilanden: Vakantie en reizen op de Islas CanariasOp de Canarische Eilanden is het altijd lente. Het klimaat is er ideaal, zacht en toch warm. Bovendien is er voor elk wa…
Wandelen en mountainbiken op La PalmaWandelen en mountainbiken op La PalmaLa Isla Verde (het groene eiland). La Palma is een prachtig groen Canarisch eiland. Het eiland leent zich uitstekend voo…
De Canarische Eilanden - LanzaroteLanzarote, een van de Canarische Eilanden, is een bijzonder eiland. Doordat het eiland vulkanisch is, zijn de stranden e…
Vulkanen in Europa: Portugal en SpanjeEuropa kent enkele vulkanische gebieden, waaronder in Portugal op de Azoren en in Spanje op de Canarische eilanden. De h…
Canarische eilanden: Gran CanariaCanarische eilanden: Gran CanariaGran Canaria is een eiland van de Canarische eilanden. Gran Canaria is het tweede, meest bezochte eiland van de Canarisc…

Reageer op het artikel "La Palma, het mooie Canarische Eiland"

Reactie

Zelda (infoteur), 26-04-2012 14:59 #1
De foto bij je artikel, bovenaan, kan nooit van La Palma zijn. La Palma heeft namelijk geen witte stranden. Deze fout wordt ook veelvuldig gemaakt door touroperaters die zo´n foto op de voorpagina van hun informatie boekjes zetten. Wellicht kun je het beter veranderen?
Vriendelijke groet!

Infoteur: Jootje
Laatste update: 05-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!