Wandelen op La Palma: Roque de los Muchachos

De Roque de los Muchachos is met een hoogte van 2426 meter de hoogste bergtop van het eiland. De wegen hiernaar toe zijn lang en kronkelend, maar het uitzicht is fantastisch! Vanaf de Roque de los Muchachos heeft u bij helder weer een schitterend uitzicht op de Caldera de Taburiente. Vlakbij de Roque de los Muchachos ligt een sterrenwacht. Houdt u er ook rekening mee dat het op deze hoogte erg koud kan zijn en dat er een ijzige wind kan staan. Warme winddichte kleding is dus aan te raden.

Korte wandeling naar de Roque de los Muchachos

Het begintpunt van deze lichte drie uur durende wandeling is bij het uitkijkpunt Mirador Degollada de Franceses. Hier komt u als u vanuit Los Llanos de Aridane eerst naar Puntagorda rijdt en voorbij Puntagorda de LP-4 richting Roque de los Muchachos volgt. Vanuit Santa Cruz volgt u direct de LP-4 richting Roque de los Muchachos. Vlakbij kilometer paaltje 32 bevind zich dit uitkijkpunt.

Vanaf het uikijkpunt volgt u een rood-wit gemarkeerde weg naar rechts. Hier krijgt u gelijk met een korte klim te maken. Bij helder weer is het uitzicht hier geweldig. Na 10 minuten loopt u door een opening in een rotsmuur. U volgt de route over een rotsachtig terrein in de richting van de sterrenwacht.
Nu gaat u vervolgens weer een eindje omlaag via haarspeldbochten. Het pad brengt u langs door de wind gevormde rotswanden. U volgt het gemarkeerde pad verder en komt steeds dichterbij de sterrenwacht. U passeert deze vreemde gebouwen op korte afstand. Het betreden van het terrein is verboden, doet u dit dus niet!
Kort na de sterrenwacht komt u bij een uitkijkpunt. Vanaf hier heeft u een schitterend uitzicht en bij helder weer ziet u ook de omliggende eilanden. Het pad loopt hierna weer korte tijd omlaag en u passeert nog een telescoop van de sterrenwacht.
U volgt de weg langs rotsen, bergen en pieken en komt uiteindelijk uit bij een parkeerplaats. Hier staat ook een informatiebord van het nationale park Caldera de Taburiente. Vanaf de informatiekiosk loopt u nog een kort weggetje in en u komt bij een aantal rotsen en een bordje met de tekst: Roque de los Muchachos.
Hier kunt u genieten van een prachtig uitzicht en eventueel een korte pauze houden voor u aan de terug tocht begint. De terugweg is dezelfde route.

Een prachtige wandeling op een eenzame hoogte

Deze wandeling is zwaar met zo'n 600 meter hoogteverschil. Op deze hoogte is het noodzakelijk dat u over minstens een redelijke conditie beschikt. Deze wandeling van een ruime vijf uur begint bij de Roque de los Muchachos zelf. Hier is een parkeerplaats. Wederom rijdt u vanuit alle richtingen over de LP-4 omhoog en rijdt naar de aangegeven parkeerplaats onder de Roque de los Muchachos. Hier parkeert u de auto.

Vanaf de parkeerplaats volgt u de GR-121 met een bordje: 'Torre del Time, Puerto de Tazacorte' richting de top van de Roque de los Muchachos en loopt hier rechts langs. Een klein stukje verderop begint de route aan de rechterkant. Hier gaat u omlaag en komt uit bij een geasfalteerde weg. Deze volgt u een klein stukje. U passeert een telescoop en verlaat de weg in de bocht naar rechts die u tegenkomt. Hier volgt u rood-witte markeringen.
U loopt over een onverharde weg die al snel afbuigt naar rechts. U passeert een zendinstallatie en komt bij een splitsing waar u naar rechts gaat. U volgt deze weg enige tijd en passeert een barranco.
Na een klein uur komt u bij een afgeronde rotsachtige top. Recht voor u ziet u drie toppen die bijna even hoog zijn. U volgt vanaf hier gewoon het pad en hebt een prachtig uitzicht in de Caldera de Taburiente. U nadert de voet van de Roque Palmero. Vanaf hier slingert het pad omhog. Vijf minuten nadat u de voet bent gepasseert ziet u een zijpad naar links. Via dit zijpad komt u uit bij de top. Als u wilt kunt u dit extra ommetje ook overslaan.
Vanaf het hoofdpad wandelt u verder in zuidwestelijke richting. U passeert een bord met de tekst 'Barranco de Tajodeque'. Vlak achter dit bord is een natuurlijk uitkijkpunt. U blijft het pad volgen en u zult merken dat u steeds sneller omlaag gaat. Uiteindelijk komt u bij de eerste dennen terecht. Kort hierna komt u bij een rotskam: Pinos Gachos. Vanaf hier kunt u ook Tijarafe zien.
Het pad brengt u steeds verder omlaag langs rotsblokken en dennenbomen. De weg blijft voorlopig dalen en u komt bij de Hoya del Estrabito. Vanuit hier kunt u de Barranco de las Angustias goed bekijken. Hierna loopt het pad weer omhoog. U komt uiteindelijk door een dennenbos.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.