Wandelen op La Palma: Puntagorda

Puntagorda ligt in het noord-westen van La Palma, boven de gemeente Tijarafe. Deze landelijke streek is ontzettend mooi. De huisjes liggen ver van elkaar verspreid en er groeien veel drakenbloedbomen in deze streek. In de winter kan het hier wat frisser zijn, dus het meenemen van een jas kan geen kwaad tijdens een wandeling. De uitgestrekte hellingen en barranco's zijn een genot om door te wandelen.

Een prachtige wandeling in Las Tricias

Het begint van deze twee uur durende lichte wandeling is bij de kerk in het gehucht Las Tricias. Om hier te komen volgt u vanuit Los Llanos de Aridane de LP-1 richting Puntagorda. Even voorbij Puntagorda ziet u de afslag naar Las Tricias. U volgt de weg tot u in het kleine plaatsje bent bij de kerk. Hier kunt u de auto parkeren en begint de wandeling.

Vanaf de kerk loopt u de weg omlaag af. Na ongeveer 200 meter komt u bij een bocht naar links. In deze bocht begint een geplaveid pad met groen-witte markering. Na ongeveer 30 meter buigt dit pad af naar links en gaat u in de bocht een geplaveid pad in dat breder wordt.
Na enige tijd komt u bij een verharde weg en een oude boerderij. Vlak na de boerderij gaat u van de verharde weg af en neemt weer in het midden van de weg een betonnen weggetje omlaag. Dit pad is steil en komt weer uit op de verharde weg waar u eerder over liep.
Het pad wordt smaller en weer breder. U volgt dit pad tot u een bordje tegenkomt met de tekst 'Gr 130 Las Barucas. Vanaf dit moment is het pad rood-wit gemarkeerd. Het pad loopt een tijdje omlaag en daarna weer omhoog. Bij een kruizing volgt u het weggetje naar rechts en vervolgens gaat u weer over op een pad met rood-witte markering die door het weidse landschap heenloopt tot u bij een boerderij bent.
U volgt de weg vanaf de boerderij en in de volgende bocht naar rechts bij een oude dorsplaats gaat u een voetpad in naar links. U wandelt langs een grote drakenboom. Vervolgens komt u bij een weggetje naar links en hier gaat u in. Vervolgens komt u weer bij een boerderij en u gaat direct hierna naar rechts en gaat een heuvel met een oude molen op.
Vanaf de molen kunt u een verharde weg op lopen. Deze weg volgt u, met uw linkerkant naar de zee gericht. U loopt over de weg steeds lager de barranco in, onder u ziet u prachtige woningen.
Bij een groepje drakenbomen moet u even opletten. Hier volgt u het bordje met de tekst 'Buracas, Dragos' en de rode pijlen. Het andere pad gaat particulier terrein op, dus die kunt u beter niet volgen.
U volgt de weg tot u linksboven u een waterreservoir kunt zien. Hier gaat u naar rechts en u loopt verder omlaag. Tussen een groepje drakenbomen door gaat het pad verder en vervolgens stijgt het pad totaan een splitsing. U gaat naar links en komt daarna bij een klein en uniek cafeetje. Hier kunt u pauzeren als u dat wilt.
Voorbij het café maakt het pad een scherpe bocht naar rechts en u komt in een barranco waar grotten te vinden zijn met eeuwenoude rotstekeningen. Het pad door de barranco kunt u volgen tot deze doodloopt, daarna keert u weer terug naar het cafeetje en gaat daar rechtdoor omhoog in de richting van een huis.
Uiteindelijk komt u bij een groep drakenbomen. Het pad loopt hier rechtdoor verder. Bij twee volgende grote drakenbomen splitst het pad zich bij een natuurstenen muur. Hier gaat u rechtdoor en deze weg blijft u enige tijd volgen en negeert kruisingen en zijpaden.
Uiteindelijk komt u weer bij de oude dorsplaats terecht die u op de heenreis heeft gezien. Vanaf hier loopt u dezelfde weg terug naar het beginpunt.

Van El Fayal naar de Barranco de Izcagua

De vier uur durende wandeling is niet al te zwaar maar er moet wel worden geklommen. De wandeling loopt door mooie boerenlandschappen, dennenbos en mooie kleine huisjes. Het beginpunt van de wandeling is een parkeerplaats bij de afslag El Fayal aan de hoofdweg van Puntagorda naar Santa Domingo de Garafía (LP-1).

Bij de aflag El Fayal kunt u de auto parkeren. Van hieruit volgt u een klein stukje de hoofdweg naar het zuiden (richting Puntagorda). Na 100 meter ziet een geasfalteerd weggetje naar links. Hier gaat u in. Dit weggetje is geel-wit gemarkeerd. Het weggetjes loopt steil omhoog. U passeert enkele huizen. Na vijf minuten gaat het weggetje naar links en passeert u een camping. Hier kunt u even rondkijken als u dat wilt.
Na het bezoekje aan de camping verlaat u de wegje in een bocht naar links. U loopt rechtdoor over de Camino de la Rosa. U gaat een stuk bergopwaarts en komt uit bij een brede bosweg en die volgt u bergopwaarts tot aan een wegwijzer. Hier volgt u de weg met het bordje: 'Monana de las Tricias, Briestas por la Traviesa'. De markeringen zijn hier groen-wit.
In een bocht naar rechts laat u het dennenbos achter u en komt weer bij een wegwijzer. U gaat neemt een breed pad naar links met het bordje 'A la Traviesa'. Kort hierna passeert u een groot waterreservoir.
Aan de linkerkant van het pad ziet u de Barranco de Izcagua. U volgt het pad langs dalen en akkers. Kort hierop loopt het pad vlak langs de barranco.
U verlaat het brede pad bij een splitsing en volgt weer het bordje 'A la Traviesa'. U loopt nu over een oud muildierpad. Na een lange klim omhoog loopt het pad een korte tijd bergafwaarts. Nu staat u op de bodem van de Barranco. Aan de overkant van de barranco gaat het muildierpad weer verder.
Het pad gaat met veel bochten weer een bos in. Weer moet u een eind omhoog klimmen. Als u boven bent komt u bij een onverharde weg en hier gat u naar rechts. Deze weg is ook weer groen-wit gemarkeerd. U komt langs oude hutten gemaakt van natuurstenen. deze horen bij het gehuchtje Mataburros. Het pad waarover u loopt gaat weer een bos in.
Voordat u bij de volgende amandelboomgaard bent ziet u een splitsing. Hierr gaat u naar links. Dit pad komt uit op een onverharde weg. U volgt de weg naar lings richting Briestas. Hier is de weg geel-wit gemarkeerd. Uiteindelijk komt u bij een wegwijzer en u gaat hier naar links en loopt omlaag over een smal verhard weggetje. Bij de volgende kruising gaat u rechtdoor.
bij de volgende wegwijzers die u tegenkomt gaat u richting Montaña de las Tricias/Las Tricias. Deze weg is weer groen-wit gemarkeerd. Als u bij een kruising komt met een x-vorm ,kunt een extra ommetje maken naar rechts naar de top van de berg Tricias.
Na het ommetje gaat u hier schuin naar links de groen-witte markeringen volgend. U Komt langs een huis en houdt bij een splitsing rechts aan. U volgt de weg en passeert een huis met een opvallend mooie tuin. Hier begint een lange afdaling. Na deze afdaling gaat u weer kort omhoog en komt bij een splitsing. Hier gaat u naar links, de markeringen volgend.
Voor u kunt u inmiddels Las Tricias zien. U loopt rechtdoor en volgt de markeringen.
U wandelt door een dal en en aan het eind daarvan is een breed pad. Dit pad wordt later smaller, maar u blijft het volgen. U loopt rechtdoor tot u in het centrum van Las Tricias bij de kerk bent.
Hier wandelt u een klein stukje bergopwaarts over de weg. U volgt een bocht en gaat dan een steil met beton verhard weggetje in omlaag. Dit weggetje gaat over in een muildierpad. U wandelt langs enkel huizen en een waterleiding.
U gaat vier brede traptreden af en komt bij een kruising. Hier gaat u naar links en al snel ziet u een rood-witte markering. Dit pad blijft u even volgen. U passeert een huis en hierna wordt het pad weer wat breder. U komt bij een betonstraat en volgt deze ongeveer 20 meter. Hier staat een bordje met o.a de tekst: El Fayal, Puntagorda. Deze richting gaat u in. U wandelt weer de Barranco de Izcagua in. U steekt de beekbedding over en gaat verder over een muildierpad. U volgt dit gemarkeerde muildierpad stijl omlaag. U passeert een hek en dient deze achter te laten zoals u het aangetroffen heeft. Hierna volgt de rood-witte markering nog een klein stukje en dan bereikt u de hoofd weg. U gaat naar rechts totdat u terug bent bij de afslag El Fayal waar uw auto staat.

Tip: In de weekeinden wordt er in El Fayal een markt gehouden. Hier verkopen boeren hun verse waar maar is ook kunst te koop. Om bij de markt te komen volgt u de weg naar El Fayal. Deze weg kronkelt omlaag en brengt u vanzelf bij het parkeer terrein bij de markt.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.