Wandelen op La Palma: Barlovento

Barlovento ligt in het noorden van La Palma. Hier valt in verhouding veel neerslag. Toch is met name in de zomermaanden deze gemeente prachtig om te wandelen. Mooie en diepe barranco's, veel groen en zo goed als verlaten spook dorpjes. In de wintermaanden moet je hier rekening houden met veel neerslag en mist. Als je bijtijds vertrekt heb je wel een goede kans dat je de mist voor bent en dus kunt genieten van prachtige uitzichten.

Een afdaling van Barlovento naar La Fajana

Deze wandeling van een kleine drie uur (heen en terug) brengt ons van Barlovento naar het natuurzwembad La Fajana. Hier kunt u een duik nemen en lekker pauzeren. Houdt er wel rekening mee dat u op de terugweg nog een ruime 500 meter weer naar boven moet klimmen!

Deze wandeling begint in het centrum van Barlovento bij de toeristeninformatie, tegenover de kerk. Naast de toeristeninformatie gaat een straat omlaag in zuidelijke richting. Deze gaat u in. Na 20 meter ziet u aan de linkerkant een geplaveide weg met een bordje naar: 'Fuente del Llano'. U gaat door een barranco en gaat de volgende bergrug op. Daar ziet u een weg van beton. Hier gaan wij stijl links naar beneden. Deze weg is vanaf dit punt groen-wit gemarkeerd.

Na ongeveer vijf minuten kruist u de hoofdweg en hier links tegenover gaat de wandelweg weer verder omlaag. Een ruim kwartier later kruist u weer een straat en gaat u verder bergafwaarts tussen bananen plantages door. Na 10 minuten gaat de weg naast een hoogspanningsmast over in een smaller pad. Weer kruist u een betonstraat, hier gaat u naar rechts. In ongeveer 5 minuten bent u bij La Fajana.
U loopt dezelfde weg terug.

Een mooie wandeling rond Barlovento

Deze prachtige wandeling van ongeveer 5 uur voert ons van La Tosca naar het afgelegen plaatsje Gallegos. De wandeling gaat eerst een flink stuk omlaag, dan omhoog en vervolgens nog eens omlaag en omhoog. Het beginpunt van de wandeling is in het kleine plaatsje La Tosca net buiten het centrum van Barlovento. La Tosca heeft een uitkijkpunt: 'Mirador de La Tosca'. Deze ligt duidelijk aangegeven aan de hoofdstraat van Barlovento naar Gallegos.
  • Vanaf het uikijkpunt La Tosca gaat u de betonstraat in die rechts van het uitkijkpunt omlaag afloopt. Na enkele minuten staat u al in La Tosca. In La Tosca staat het grootste drakenbomen bos van het eiland. De prachtige huizen die hier staan zijn ook zeker het bekijken waard.
  • Vanaf La Tosca volgt u de rood-wit gemarkeerde wandelroute. Na ongeveer 10 minuten gaat deze betonstraat over in een oud muildierpad
  • In La Tosca gaat de wandelroute over in een rood-wit gemarkeerde route langs de betonnen weg. Na ongeveer 10 minuten veranderd deze betonnen weg in een muildierpad. U passeert prachtige planten, struiken en bloemen. Op de volgende bergrug gaat het muildierpad weer over in een betonstraat die kort daarna weer overgaat in een muildierpad. Vervolgens gaat u omhoog een barranco in. U passeert een grot die als geitenstal gebruikt wordt.
  • Kort hierna komt u bij een splitsing, hier houdt u links aan. Bij de volgende kruising gaat u gewoon rechtdoor, maar onthoud dit punt (La Palmita) goed. Hier gaat u op de terugweg namelijk een andere kant op. Na het passeren van een kleine barranco komt u bij een bergrug. Hier gaat u rechtdoor over de autoweg verder. Na een aantal minuten ziet u linkst een pad en hier gaat u in. U kunt Gallegos al zien vanaf hier.
  • U gaat weer omlaag door een barranco, hier kan de weg wat moeizaam zijn door bramenstruiken en andere planten die langs de weg groeien en soms ook over de weg hangen. Als u de bodem van de barranco bereikt heeft begint er een korte steile klim. U zult het idee krijgen dat u Gallegos al binnen wandelt maar uw ogen bedriegen u: dit zijn slechts een aantal huizen. U zult nog één barranco moeten doorlopen.
  • Na 10 minuten loopt u dan toch echt Gallegos binnen. Hier kunt u een pauze houden in de dorpsbar.
  • Het eerste deel van de terugweg is hetzelfde. U loopt terug naar het eerder genoemde punt 'La Palmita'. Bij dit punt gaan wij naar rechts een groen-wit gemarkeerd pad in. Dit pad komt uit op een hoofdstraat en deze volgen wij ongeveer 10 minuten naar links tot u bij een barranco komt. Hier volgt u de auto weg naar rechts. Na een ruim kwartier komt u bij Galería del Cerco. Hier gaat u de autoweg af en gaat voorbij het gebouw links stijl omhoog. Na weer 5 minuten kruist u weer een autoweg en hier gaat u naar rechts en kort daarop gelijk weer rechts over een betonpad.
  • Na 10 minuten bereikt u weer een autoweg en hier gaat u naar links. Deze weg volgt u een kwartier en dan komt u bij een een gebouw en kort daarop bij de begraafplaats van Barlovento. U loopt een paar minuten links langs de begraafplaats tot u bij een geel-wit gemarkeerde weg komt. Hier gaat u in. U komt langs een voetbalveldje en na 10 minuten kruist u weer een hoofdweg. U blijft dezelfde autoweg volgen en kruist nogmaals een hoofdweg.
  • Kort daarna wandelt u Barlovento binnen. Na ongeveer 50 meter ziet u links een weg naar Gallegos (aangegeven). Hier gaat u in tot u na een kwartier weer uitkomt bij Mirador La Tosca.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.