Wandelen op La Palma: Santa Cruz

De hoofdstad van La Palma is Santa Cruz de La Palma; kortweg Santa Cruz. Deze stad aan de oostkant van La Palma heeft 20000 inwoners. Santa Cruz heeft een rijk en ver verleden en er staan vele prachtige historische gebouwen. De mooie en oude stadskern heeft enorm veel sfeer en de parken en pleinen zijn prachtig. Dit is een stad die zeker gezien mag worden.

Stadswandeling door Santa Cruz

Deze mooie stadswandeling begint bij het scheepvaart museum. Dit museum is gevestigd in een kopie van de Santa Maria waarmee Columbus Amerika ontdekte. Als u vanaf de haven een grote brede straat volgt langs het water en hier aan het einde links gaat ziet u deze boot al. Het zal even zoeken zijn naar een parkeerplaats hier; het staat hier altijd behoorlijk vol.

• Het museum ligt aan een pleintje. U steekt dit pleintje over en gaat een gezellige winkelstraat in. U komt weer bij een plein: Plaza de San Francisco. Hieraan ligt een museum waarin veel kunst vertoond wordt, maar ook archeologie en geschiedenis ontbreken hier niet.
  • Ook dit pleintje steekt u over en dan houdt u links aan. U gaat naar links en bij de volgende splitsing gaat u weer naar rechts. U volgt deze straat en negeert zijstaten tot u weer bij een Y-vormige splitsing komt. Hier houdt u weer rechts aan en bij het volgende kruispunt gaat u naar rechts en direct daarna weer naar links. U passeert een theater. Dit theater heeft altijd een interessant muziek programma. Bij de volgende splitsing gaat u naar rechts en dan loopt u langs de markthal. Het is leuk om hier even naar binnen te lopen en rond te kijken.
  • De straat waar de markthal aan ligt volgt u vervolgens een stuk rechtdoor. Bij een straat die Garome heet gaat u naar links. Aan het einde van deze straat gaat u weer naar links en staat u bij een kerk.
  • Bij deze kerk gaat u naar rechts en loopt u door tot een brede straat met de naam Fernandez Ferraz Apuron. Hier gaat u naar links en komt u bij de Iglesia de Santo Domingo. Hier gaat u weer naar rechts om de kerk heen. Deze mooie kerk is alleen op afspraak te bezichtigen.
  • U gaat nu een straat in met de naam Simon Biaz. Deze straat brengt u naar de Avendia Maritima, de boulevard. Deze boulevard bent u eerder langs gereden, nu kunt u rustig terug wandelen naar het beginpunt. Let u tijdens de terug wandeling vooral op de prachtig gekleurde huisjes langs de boulevard met de prachtige houten balkons. Deze stammen uit de tijd dat Santa Cruz de belangrijkste haven van Europa was.

Naar een uitkijkpunt boven de stad

Deze wandeling heeft wat meer klimwerk, maar dan kom je ook wel bij een prachtig uitkijkpunt waar vandaan u de stad goed kunt bekijken van bovenaf. De wandeling duurt ongeveer 3 uur. De wandeling begint bij de markthal.

• Vanaf de markthal volgt u de Avenida del Puente naar rechts. Tussen huisnummer 35 (aan de linkerkant van de straat) en de ingang van een parkeergarage is een ingang. Hier gaat u in en u komt uit bij trappen waar u op gaat. Als u één etage verder bent gaat u rechtdoor over een smalle weg verder die kort daarop uitkomt bij de hoofdstraat van Santa Cruz naar het uitkijkpunt.
  • Tegenover deze straat gaat u een smalle weg in. Deze weg kruist steeds weer de hoofdstraat en gaat steil omhoog. Deze weg is rood-geel-wit gemarkeerd. Uiteindelijk komt u bij een woonwijk.
  • Na een klein uur komt u bij Maroparque, een kleine dierentuin. 5 minuten na het passeren van deze dierentuin komt u weer uit op de hoofdstraat. Hier gaat u naar links. Na 10 minuten komt u bij een kruispunt waar u naar links gaat en na nog eens 10 minuten bent u bij dit mooie uitkijkpunt waar u een geweldig uitzicht over Santa Cruz en haar prachtige omgeving heeft. Hier kunt u wellicht een korte pauze houden.
  • Vervolgens gaat u weer terug naar de laatste plek waar u de hoofdweg gekruist hebt, even voorbij het Maroparque dus. Hier gaat u een geel-wit gemarkeerde straat in en kruist u weer die hoofdweg. Kort hierna passeert u een klooster. De nonnen verkopen zelfgemaakte zoetigheid en kruidenlikeur.
  • Na ruim 10 minuten komt u bij de Barranco Juan Mayor. Hier gaat u van de geel-wit gemarkeerde wandelweg af en gaat u naar rechts een betonstraat in. U passeert enige huizen. Kort nadat u het laatste huis voorbij bent gegaan komt u bij een kleine barranco. Hier gaat u naar rechts een autoweg in. U komt uit bij een waterkanaal, deze volgt u aan de linkerkant. U loopt nu door een prachtig gebied.
  • Het kanaal kruist een betonstraat en kort daarna een huisje. Hier gaat u naar rechts over een autoweg. Na enige minuten komt u bij een kruising en volgt u weer de geel-witte markeringen richting het gehucht Velhoco waar u naar ongeveer 5 minuten aankomt.
  • Bij de hoofdstraat die door Velhoco loopt gaat u naar links tot u een geel-wit gemarkeerde betonstraat aan uw rechterhand ziet. U komt weer uit bij de hoofdstraat maar na ongeveer 50 meter rechtdoor verlaat u deze weer. U komt bij de rand van een barranco en hier houdt u half links aan. 2 minuten later kruist u andere wandelroute en hier houdt u rechts aan.
  • U loopt nu weer omlaag. U loopt een tijd langs een waterkanaal en komt uit bij vier watermolens. Deze stammen uit de 16e eeuw en worden niet meer gebruikt.
  • Na de laatste molen komt u bij een splitsing en gaat u rechtdoor. Het pad loopt verder boven de barranco en komt uiteindelijk uit bij een straat. Deze volgt u naar onder tot de straat uitmondt op een andere straat. Hier tegenover komt u bij een brede trap en deze brengt u omlaag richting de straat waaraan u de markthal weer ziet liggen.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.