Wandelen op La Palma: Los Canarios (Fuencaliente)

Los Canarios is de meest zuidelijke gemeente van La Palma. Hier is in 1971 de laatste vulkaanuitbarsting geweest van de vulkaan Tenequía. Op de zwarte hellingen van de Teneguía en andere vulkanen groeien wijnranken, hoger op de hellingen de Canarische den. Verder is er uiteraard veel lava en zwart gesteente te zien.

Van zoutwaterpannen en een vuurtoren naar vulkaan Teneguía

Deze wandeling van ongeveer 2 uur en een hoogteverschil van ruim 400 meter begint in het uiterste zuiden bij de vuurtoren en de zoutwaterpannen. Een slingerende autoweg brengt u vanaf Los Canarios omlaag naar het zuiden. Volg de richting: 'Faro de Fuencaliente. Hier kunt u parkeren. De oude vuurtoren is tegenwoordig een maritiem museum, als u wilt kunt u dit ook bezichtigen.

Vanaf de vuurtoren gaat u omhoog een wandelpad in. Deze is rood-wit gemarkeerd. Na een aantal minuten kruist u een straat, maar u volgt gewoon de wandelweg. Na ongeveer een kwartier kruist u weer een straat. Ook hier gaat u gewoon verder over de wandelweg. Bij de volgende kruising met een straat gaat u naar links. Na ongeveer 50 meter ziet u de wandelweg weer verder gaan aan uw rechterhand. Als u achterom kijkt heeft u een fantastisch uitzicht op de vuurtoren, de zoutpannen en de oceaan. De weg gaat hier wat steiler omhoog en u loopt door een lavaveld. Aan de andere kant van dit lavaveld gaat u naar links een wandelweg in en weer door een lavaveld. U nadert nu de parkeerplaats van de vulkaan Teneguía. De gehele wandelweg is duidelijk rood-wit gemarkeerd tot u op de parkeerplaats staat.

U kunt een extra rondje maken op de kraterrand van de vulkaan Teneguía. Bij veel harde wind is deze echter afgesloten. Vanaf de kraterrand heeft u een fantastisch uitzicht op de oceaan en bij helder weer op de omliggende eilanden.

Naar de rode vulkaan Martín

Deze mooie maar inspannende wandeling duurt ruim 5 uur. Met een ruime 900 meter aan hoogteverschil krijgt u met een zware klim te maken; gedeeltelijk door zand en as. De route is prachtig en het uitzicht fantastisch! De wandeling begint in het centrum van Los Canarios bij de kerk.

• Vanaf de kerk loopt u omhoog langs een sportveldje. Aan het einde van de straat moet u enkel treden omhoog lopen en vervolgens wandelt u verder over een rood-wit gemarkeerd pad richting een dennenbos. Na ongeveer 10 minuten bereikt u een wegwijzer. Hier gaat u in de richting van Refugio del Pilar. Over een breed voetpad loopt u omhoog.
  • U komt bij een onverharde weg en u wandelt gewoon rechtdoor. Kort daarop gaat u weer een bos in en weer even later komt u weer bij een bordje en volgt u weer de richting: 'Refugio del Pilar'.
  • Na een aantal minuten gaat u bij een splitsing naar links. Wederom ziet u rood-witte markeringen. Hierna wandelt u een tijd rechtdoor totdat u bij een bord komt met het opschrift: Pinar de los Faros. Hier gaat de route naar rechts. en komt u weer een bord tegen met: Refugio del Pilar. Weer kunt u een tijd gewoon de weg volgen en komt u weer een wegwijzer tegen.
  • Na een stijging loopt u naar de volgende wegwijzer die u al ruim van te voren ziet staan. Het pad is nu herkenbaar aan de stenen die langs de kanten liggen. U kunt weer een tijdje de weg volgen en komt weer bij een wegwijzer met 'Refugio del Pilar' erop. Nu loopt u om een vulkaan heen.
  • Via de noord-oostelijke helling wandelt u nu weer verder van de vulkaan af en gelijk weer op de volgende vulkaan af. Bij een splitsing gaat u naar links, nog steeds de rood-witte markeringen volgend.
  • U loopt rechtdoor in de richting van de Montana de Pelada. Ook hier loopt u een gedeelte om de vulkaan heen tot u bij een splitsing komt. Hier gaat u naar links, wederom rood-wit gemarkeerd. Dit pad loopt omhoog over de helling van de vulkaan. U bereikt een pad naar rechts in de richting: Refugio del Pilar. U gaat een open terrein op en voor u is de vulkaan Martín al te zien. U moet nu weer een stuk klimmen over een asbodem, dit is behoorlijk zwaar! Bij de volgende splitsing gaat u naar links nog steeds de markeringen volgend.
  • Vervolgens komt u bij een wegwijzer. Hier kunt u een extra ommetje maken naar de top van de vulkaan Martín. Deze vulkaan bestaat uit twee kraters, dit is duidelijk te zien tijdens de wandeling. Mensen met veel ervaring kunnen afdalen in de krater. Er loopt een paadje steil omlaag. In de krater bevind zich een grot: de Fuente del Fuego. Loop voor het extra ommetje eerst omhoog naar een zadel op de westelijke helling. Hier ziet u een smaller pad naar rechts. Onthoud dit pad voor de terugweg! U loopt dus gewoon rechtdoor en volgt de paden om de top van de vulkaan heen en daalt eventueel al naar de krater.
  • Als het extra ommetje erop zit loopt u dus richting het bovengenoemde pad naar rechts en daar gaat u in. Dit pad is gemarkeerd met een rood-witte kruisen en er staat een bordje met de tekst: 'Fuente del Tión - Pista Florestal del Oeste'. Het pad gaat nu behoorlijk stijl omlaag. Na enige tijd gaat dit pad over in een pad met groen-witte strepen. U blijft het pad gewoon volgen. Deze weg brengt u omlaag naar een kruising.
  • Ook bij deze kruising kunt u een extra ommetje maken naar de Fuente del Tión. Dit is een bron. Voor het extra ommetje volgt u de wegwijzer. Ook kunt u bij deze bron uw waterfles aanvullen als dat nodig is.
  • Na dit ommetje gaat u bij de eerder genoemde wegwijzer richting Los Canarios. U daalt geleidelijk af over bosbouwpad. Na ongeveer een minuut gaat u bij een wegwijzer naar links. Dit pad loopt over een open terrein en vervolgens door een dennenbos. Het pad is hier gemarkeerd met stenen langs de zijkanten en steenmannetjes. U volgt het pad met een bocht mee naar links. Bij een wegwijzer steekt u een pad over en volgt u de richting 'Pista del Este'.
  • Na ongeveer 4 uur bereikt u weer de rood-wit gemarkeerde route die u van de heenweg kent. Via deze weg loopt u terug naar het beginpunt in Los Canarios waar u na ongeveer vijf en een half uur aankomt. Onderweg zult u regelmatig weer de wegwijzers tegenkomen die u op de heenweg ook gezien hebt zodat u weet dat u op de juiste route zit.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.