InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Franse vulkanen buiten Frankrijk

Franse vulkanen buiten Frankrijk

Franse vulkanen buiten Frankrijk Frankrijk telt 6 vulkanen waarvan er drie in Frankrijk zelf liggen en drie buiten Europa. Deze drie vulkanen zijn te vinden op Martinique en Réunion. De vulkanen heten Piton de la Fournaise, Piton des Neiges (beide gelegen op Réunion) en Monte Pelée (gelegen op Martinque).

Franse vulkanen

Veel mensen kunnen het misschien niet voorstellen maar Frankrijk telt maar liefst zes vulkanen. Hiervan liggen drie vulkanen binnen de Europese Franse landgrenzen.
  • Chaîne des Puys
  • Puy de Dôme
  • Puy de Sancy

De andere drie bevinden zich op Martinique (Midden-Amerika) en Reunion (ten oosten van Mozambique).
  • Piton de la Fournaise (Réunion)
  • Piton des Neiges (Réunion)
  • Monte Pelée (Martinique)

Vulkaansoorten

Om te begrijpen hoe de vulkanen ontstaan zijn moet je de verschillen weten tussen de vulkanen. Er bestaan vier soorten vulkanen:

Spleetvulkaan

Een vulkaan die ontstaat wanneer twee tektonische platen uit elkaar bewegen. Door de spleet die ontstaan is komt er magma naar buiten.

Schildvulkaan

Een vulkaan die voor de omgeving niet gevaarlijk is. Dit komt omdat het magma minder stroperig is dan bij een stratovulkaan of calderavulkaan. Hierdoor verspreid de lava zich over een breed oppervlak waardoor de vulkaan over het algemeen lager is dan andere vulkanen.

Stratovulkaan

Een vulkaan die ontstaat door hoge druk in de magmakamer. Dit komt omdat het magma erg stroperig is waardoor er veel druk moet ontstaan voor een uitbarsting. Een stratovulkaan is om deze reden vaak een hoge vulkaan met op de toppen sneeuw.

Calderavulkaan

Een vulkaan met een grote brede krater. Een calderavulkaan ontstaat normaal gesproken wanneer een deel van de vulkaan instort. In de krater kan een meer ontstaan. De vulkaan is vaak hoog omdat het magma erg stroperig is en er dus veel druk moet ontstaan in de magmakamer voor de vulkaan kan uitbarsten.

Piton de la Fournaise

De Piton de la Fournaise is een schildvulkaan en daarnaast één van de actiefste vulkanen ter wereld. De vulkaan heeft drie extra kraters. De laatste uitbarsting dateert van 2006. De hoogte van de vulkaan is 2631 meter en ligt op het eiland Réunion (ten oosten van Mozambique in de Indische oceaan.

Piton des Neiges

De Piton des Neiges is een inactieve schildvulkaan die ligt op het eiland Réunion. Al zeker 20.000 jaar heeft de vulkaan geen activiteit meer geleverd. Hierdoor is het landschap (veel groeven en spleten) erg veranderd ten opzichte van het landschap rondom de vulkaan Piton de la Fournaise (glad oppervlak). De hoogte van de vulkaan bedraagt 3060 meter.

Monte Pelée

De Mont Pelée is een actieve stratovulkaan die ligt op het eiland Martinique (Midden-Amerika). In 1902 heeft er een grote uitbarsting plaats gevonden die de hoofdstad (Saint-Pierre) heeft getroffen. Hierdoor zijn, op twee na, allee 30.000 inwoners om het leven gekomen. De laatste uitbarstingen hebben in 1929 en 1932 plaats gevonden. De hoogte van de vulkaan bedraagt 1397 meter.
© 2011 - 2018 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vulkanen in FrankrijkHet vulkanische Centraal Massief in het zuidelijke centrum van Frankrijk wordt gedomineerd door ingeslapen vulkanen. Dez…
Vulkanen  wat is een vulkaan en wanneer barsten ze uit?Vulkanen wat is een vulkaan en wanneer barsten ze uit?Op de aarde bevinden zich vele vulkanen. Een deel hiervan is rustig en barst niet uit, andere zijn actief en barsten wel…
La Réunion als vakantiebestemmingLa Réunion als vakantiebestemmingHet eiland La Réunion is een mooi stukje Frankrijk midden in de Indische oceaan. Het eiland is nu een Frans overzees dep…
Vulkanen in Europa: ItaliëItalië bezit de meeste vulkanen van Europa. Italië heeft een echt vulkanisch archipel, de Eolische eilanden waar vele vu…
Vulkaan informatieVulkaan informatieEen vulkaan is een berg, die is gevormd als gevolg van verschillende vulkaanuitbarstingen die in het verleden hebben pla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: R.E. Wilcox, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Franse vulkanen buiten Frankrijk"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 20-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!