Wandelen op La Palma: Tijarafe

De gemeente Tijarafe ligt in het noord-westen van La Palma. In deze meestal zonovergoten gemeente staan de prachtige Canarische huizen ver van elkaar verspreid en groeien er interessante planten die allemaal goed tegen de droogte kunnen. Na de wandeling kunt u in het centrum van Tijarafe terecht bij een aantal kleine cafés die allemaal heerlijke kleine gerechten serveren.

De tunnelroute

Deze mooie route van ongeveer drie uur heeft eigenlijk alleen aan het einde een wat zwaardere klim. Voor de rest gaat de route bergafwaarts en heeft de route behoorlijk wat stukken zonder hoogte verschillen. Een zaklamp is wel een must op deze route!

• We beginnen in het centrum van Tijarafe. In het centrum staan bordjes richting het politiebureau van de 'Guardia Civil'. Hier loopt de betonnen straat stijl omlaag. U passeert een aantal vrijstaande huizen en heeft een mooi uitzicht op de barranco rechts van u. De straat loopt een stuk bijhoorlijk stijl omlaag, loop voorzichtig!
  • Na ongeveer een kilometer komt u bij een splitsing. Hier gaat u naar links, een onverharde weg in. Langs deze weg staan diverse avocado bomen. Aan het einde van deze weg ziet u rechts de eerste en gelijk langste tunnel waar u doorheen gaat aan de linkerhand. Tijd om de zaklamp te pakken dus! Let goed op waar u loopt, er kunnen grote stenen op de grond liggen.
  • Als u de tunnel door bent staat u in een prachtige barranco. Hier loopt maar één weg en die kunt u volgen tot de volgende tunnel. In totaal gaan we vier tunnels door. De wegen hiertussen in spreken voor zich: u blijft gewoon de onverharde weg volgen.
  • Als u de laatste tunnel uitkomt staat u onder een verharde weg. U gaat slaat linksaf een klein stukje omhoog en staat op de verharde weg. Deze weg volgen we naar rechts. Kronkelend zal deze weg u een stukje omhoog brengen. U passeert een aantal prachtige huizen, veel mooie planten en heeft een prachtig uitzicht op de oceaan. De verharde weg brengt u in ongeveer 15-20 minuten bij een wit kerkje. Voor deze kerk staat een oude Canarische den. Hier kunt u wellicht even pauzeren in de schaduw op een bankje.
  • U ziet een aantal wegwijzers staan en u volgt de wegwijzer waarop 'Tijarafe' staat. Vanaf dit punt is de route gemarkeerd met gele, witte en rode strepen op stenen en rotsen langs de weg. U loopt door dezelfde baranco als tijdens het tunnel gedeelte, alleen nu een stuk hoger! Wederom is het uitzicht prachtig. U volgt de deels geplaveide weg en komt uiteindelijk bij een rots uit waar u omheen loopt. Hier gaat het pad weer iets omlaag en brengt u in een dal. In dit dal groeien veel Agaves en er staan veel bramen struiken. U gaat over een waterleiding heen en kort daarna gaat het pad naar rechts. Ook hier kunt u gewoon de gele, witte en rode markeringen volgen.
  • Aan het einde van het dal gaat de weg omhoog. Hier begint de wat zwaardere klim. Aan het einde van deze klim komt u uit bij de doorgaande weg naar Tijarafe. Hier steekt u over (goed uitkijken, er wordt hier soms erg hard gereden) en u ziet weer een bordje met de tekst 'Tijarafe' erop. Er volgt nu een tweede klim. Aan het einde van deze klim komt u bij een bankje waar u even kunt bijkomen. U volgt wederom de gemarkeerde route naar rechts en komt uit bij een verharde weg. Hier gaat u vrijwel direct naar links en loopt omlaag langs een huis. U bent alweer bijna in het centrum van Tijarafe. U volgt de verharde weg een paar meter en gaat dan rechts een klein stukje omhoog en passeert daarbij een prachtige tuin waar allemaal bloemen over de muur heen groeien. Als u hier voorbij bent ziet u recht voor u alweer de eerste winkels van het centrum en kunt u de auto weer opzoeken.

Cruz del Llano-Hoya Grande-Torre del Time

Deze wandeling is een stuk zwaarder met een klim van zo'n 900 meter en ongeveer 5 uur lopen. Het uitzicht is schitterend, wel kunt u het beste bijtijds beginnen omdat er later op de dag nevel rond de bergen kan hangen.

Het begin punt van deze route is wat lastig te vinden. Als u van Los Llanos de Aridane richting Tijarafe rijdt ziet u even ten zuiden van het plaatse Jesús de la Costa een mooi aangelegde picknick plaats aan de rechterhand. De weg naar het begin punt ligt iets verderop en heeft staat aangegeven met: 'Vig. Inc. El Time'. Deze zijweg splitst zich na 2,3 kilometer en hier houdt u links aan. Na weer 2 kilometer komt u bij een kruising waar een bordje staat met: 'Cruz del Llano'. Hier kunt u parkeren. U ziet hier ook tevens twee kleine heiligdommen staan.

• Vanaf het Cruz del Llano gaan we rechtdoor omhoog over een breed pad. U passeert een klein dennebosje en twee dalkommen waarop druiven geteeld worden. U loopt nog een klein stukje door en houdt de linkerkant goed in de gaten. Aan u linkerkant ziet u een groen-wit gemarkeerde straatje naar links. Dit is een oud muildierpad en deze gaat stijl omhoog. Hier begint een klim van zo'n 900 meter. Deze klim gaat door dennenbossen heen en almaar rechtdoor omhoog. U kruist een aantal keer een weg. Vergeet u zich niet af en toe om te draaien en van het spectaculaire uitzicht te genieten!
  • Na ongeveer twee uur zit de klim erop. Vanaf dit punt heeft u (mits er geen wolken zijn) een prachtig uitzicht op de Caldera. Na een welverdiende pauze gaat u naar rechts en volgt u de rood-wit gemarkeerde wandelroute. Na ongeveer 20 minuten bent u bij de Hoya Grande. Dit is aangegeven.
  • U volgt de wegmarkeringen langs een aantal aangelegde terrassen en passeert een aantal keer een onverharde weg en komt uiteindelijk bij de Torre del Time terecht. Vanaf dit punt heeft u een schitterend uitzicht op de Barranco de las Angustias.
  • Daarna volgt u een rood-wit gemarkeerd pad bergafwaarts. Dit pad is eerst breed. Na vijf minuten gaat u een stenig pad in naar links. Langs dit pad staat een stenen muur. Na weer zo'n 5 minuten komt u bij een splitsing waar u naar rechts gaat. Dit oude muildierpad is geel-wit gemarkeerd! Nadat u door een barranco bent gegaan komt het muildierpad uit bij een onverharde bosweg.. Vlak daarna komt u bij een splitsing en hier gaat u omhoog naar rechts. U passeert een dal en komt bij een bocht naar rechts. In deze bocht ziet u aan de linkerkant een smal muildierpad. Dit is hetzelfde pad dat u eerder een stukje gevolgt heeft. De route loopt nog door een aantal barranco's en zal steeds weer wat stijgen en weer wat dalen.
  • Uiteindelijk loopt het pad een stuk omhoog naar een aantal huizen en hier houdt u rechts aan. U komt bij een pad naar links en deze loopt al spoedig dood bij een verharde weg waar u naar rechts afslaat. Na nog een laatste korte stijging bent u weer bij het beginpunt van de wandeling.
© 2009 - 2024 Zelda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.