InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wandelen op La Palma: Villa de Mazo

Wandelen op La Palma: Villa de Mazo

Villa de Mazo is een mooie groene gemeente aan de oostkant van La Palma. Doordat aan deze kant van het eiland meer regen valt is het ook hier ontzettend groen. De streek ligt uitgestrekt over de heuvels, wijgaarden en langs verspreid staande huisjes. Mazo heeft een boerenmarkt in de weekeinden die zeker een bezoekje waard is. Deze vindt wekelijjks plaats in de markthal in het centrum van Mazo.

Rondwandeling Villa de Mazo

Het beginpunt van deze lichte ruime drie uur durende wandeling is bereikbaar als u van Bneña Baja naar Mazo rijdt. Aan deze weg licht de zijweg LP-123 richting Breña Alta (San Pedro). U volgt deze weg 700 meter en neemt dan een smalle weg naar links. Bij drie splitsingen die u tegenkomt houdt u links aan. Uiteindelijk komt u uit bij een picknickplaats en als u nog even verder doorrijdt komt u bij een plek waar u de auto kunt keren. Hier begint de wandeling.

U wandelt de autoweg omlaag tot aan de plek waar de muur ophoudt aan de rechterkant. Hier gaat u achter de muur langs weer ongeveer 8 meter terug. Hier begint een pad dat omlaag loopt. U ziet een dennenbos, daar gaat u naar toe.
U komt bij een verharde weg. Hier staat een wegwijzer en rood-witte markeringen. Deze gaat u volgen. Negeer een gemarkeerde route naar rechts.
Aan de voet van de volgende vulkaan die u ziet komt u bij een sprlitsing. U gaat hier naar rechts en omhoog. Na korte tijd gaat de weg over in een onverharde weg en even later komt u bij een aantal huizen. Hier begint de weg steeds steiler te worden. U negeert een verharde weg naar rechts.
U loopt voorbij een verlaten boerderij. Hierna komt u uit bij een onverharde weg en u gaat gewoon rechtdoor. De route loopt verder over de helling en u nadert langzaam aan de eerste huizen van Villa de Mazo. Bij de huizen gaat het pad over in een verharde weg. De weg buigt af naar links, u wandelt echter rechtdoor over de Camino las Toscas. U wandelt het dorp weer uit en de weg gaat weer over in een smal paadje. U wandelt verder langs de voet van een berg.
U verlaat de gemarkeerde wandelroute en neemt een zijpad naar links dat met beton verhard is en kort daarna overgaat in een geplaveid pad. Het loopt sijl omlaag. U loopt nu op het centrum van Villa de Mazo af. U volgt de weg omlaag en kruist een breder weg. U loopt nog een stuk omlaag tot u bij de hoofdweg bent. Hier gaat u de Calle General Mola in. Een zijstraat van deze straat heet de Via de Enlace Dr. Morera Bravo. Hier gaat u in, hier staat de markthal. Deze is alleen in de weekeinden geopend: op zaterdag van 15.00-19.00 en op zondag van 09.00-13.00.
Op de markt kunt u allemaal lekkere zelfgemaakte hapjes en drankjes proeven en vers fruit en groente kopen. Houdt er wel rekening mee dat u nog terug moet, en dus niet uw hele rugzak vol stopt die u vervolgens nog wel al wandelend mee moet nemen. De terugweg is dezelfde weg als de heenweg.

Een mooie afdaling

Deze kleine vier uur durende wandeling begint bij het gehucht Malpaíses. Malpaíses ligt bij kilometer paaltje 13 als u de hoofdweg LP-2 volgt vanuit Mazo. In Malpaíses is een bar genaamd Chaplin en hier begint de wandeling. De wandeling is niet bijster zwaar, maar er wordt wel een aantal keer een flinke klim gemaakt. U komt bij twee strandjes. Neem dus uw zwemkleding en een handdoek mee!

Naast bar Chaplin ziet u een geel-wit gemarkeerde wandelroute lopen. U volgt deze wandelroute bergafwaarts. Deze weg loopt rechtdoor naar beneden zonder zijpaden. U kruist een onverharde weg en blijft doorlopen. Uiteindelijk zal deze route u kronkelend omlaag brengen naar La Salemera. Hier kunt u een pauze houden of een extra ommetje maken naar de vuurtoren. Dit kleine prachtige gehuchtje aan zee moet u eigenlijk ook even bekijken; het is zeker de moeite waard! Ook is er een klein strandje in dit plaatsje en een prima restaurant!
Na een pauze in La Salemera gaan we in eerste instantie dezelfde weg weer terug. Tot u bij een brede onverharde weg komt. Deze volgt u naar links. U heeft tijdens het lopen een schitterend uitzicht op de rotskust en La Salemera.
Na een ruime kilometer komt u bij een splitsing. Hier gaat u naar links. En eerdere splitsing naar Playa la Salemera heeft u genegeerd.
U volgt het pad weer een tijdje rechtdoor tot u weer bij een splitsing komt. U kunt hier naar links een extra ommetje maken naar Montaña del Azufre. Dit extra ommetje zal heen en terug ongeveer een kwartier in beslag nemen. Als u dit extra ommetje niet wilt maken gaat u gelijk door naar rechts. Dan daalt u via een kronkelweg af naar Playa del Azufre. Dit mooie, kleine en idyllische strandje nodigt bij rustige zee uit tot zwemmen.
De wandeling gaat dezelfde route terug naar Malpaíses. Uiteraard kunt u zelf beslissen of u eerst naar Playa del Azufre wandelt of liever eerst naar La Salemera gaat. Ook de afslag naar Playa la Salemera hoeft u niet te negeren. Ook bij dit kleine strandje kunt u een kijkje nemen.
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toeristische hoogtepunten van La PalmaLa Palma is een ideaal vakantie eiland. Er is veel te doen en veel te zien. Verspreidt over het hele eiland staan pracht…
Wandelen en mountainbiken op La PalmaWandelen en mountainbiken op La PalmaLa Isla Verde (het groene eiland). La Palma is een prachtig groen Canarisch eiland. Het eiland leent zich uitstekend voo…
Villa van Hadrianus of Villa AdrianaDe Villa van Hadrianus, ook wel bekend als de Villa Hadriana, ligt zo'n 30 kilometer verwijderd van Rome in de buurt van…
Op vakantie naar La PalmaLa Palma is een heerlijk vakantie eiland. Het biedt voor ieder wat wils. De rustzoeker kan het gevoel krijgen alleen op…
Algemene informatie voor vakantiegangers naar La PalmaLa Palma wordt steeds geliefder bij toeristen. Dat is niet zo gek, dit kleine mooie eilandje biedt bijna het hele jaar d…

Reageer op het artikel "Wandelen op La Palma: Villa de Mazo"

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 01-12-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!