InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Eilandhoppen: Trekking op de kleine Canarische Eilanden

Eilandhoppen: Trekking op de kleine Canarische Eilanden

Vulkanen, diepe ravijnen, subtropische vegetatie, koele laurierbossen: Het is het steeds afwisselende, spectaculaire landschapsbeeld die de charme van de kleine Canarische Eilanden maken. Of een gezellige rondtocht of een sportieve uitdaging voor bergliefhebbers. Lees dit artikel en laat u meeslepen naar het wandelparadijs van de drie kleine Eilanden. Bijna geen ander archipel biedt zo’n veelvoud aan wandelmogelijkheden. Het piekige gebergte op La Palma en La Gomera zorgen voor heerlijke tochten, op El Hierro vinden ook individuen hun weg.

De schoonheid voor natuurliefhebbers, La Palma

Diepe ravijnen, suizende watervallen en in de bossen hangende nevel, zonnige dallen, stille dorpjes en onaangeroerde kusten: Deze tegenstellingen en hun oorspronkelijke charme maken ‘La Isla Bonita’ (De mooie), hoe La Palma door de lokale bevolking en gasten liefdevol genoemd wordt, voor wandelliefhebbers en natuurliefhebbers het mooiste eiland van de Canaren. Bijna de helft van het eiland is door bos bedekt: sprookjesachtige regenwoud in het noorden, een laurierwildernis in het noordoosten, een bonte tuin in het oosten en steeds weer wijde dennenbossen.

Met de wagen naar de machtigste krater van de wereld

Midden in het Heilige Rijk van de Auaritas en in het hart van het eiland leidt de Caldera-toer rond om de kom van de open krater in het Nationaalpark Caldera de Taburiente (zie foto hierboven). Deze machtigste krater van de wereld is door een vulkaanuitbarsting 400.000 jaar geleden geschapen. Een vrachtwagen brengt de wandelaars op een grintstraat op 1.040 meter hoogte. Hier begint de schoonheid van de natuur, zo afwisselingrijk dat de zeven uur wandeltijd snel vergeten is. Zondoorlatende dennenbossen wisselen af met bloemenweide. Voorbij een rotsformatie bereikt men de Barranco de las Angustias (de ravijn van de doodsangst).

La Gomera

Als een kegel stijgt La Gomera uit het water, rondom steil naar benedenvallend, van talloze Barroncos voorzien, groene bossen erboven op. Het mooiste stuk van het eiland vormt het Nationaalparl Garajonay, gelegen in het bergland. Geheimvol is de atmosfeer in dichte, van nevel voorziene bos van laurierbomen. Bizarre rotsformaties van de verweerde vulkaan verschijnen tussen de wolken als reuzen. Boomhei en laurierbomen en schitterende varens zijn de weggetjes op de ontelbare toeren.

Het vruchtbare dal van de Grote Koning

Het toeristische centrum ligt in het vruchtbare Valle Gran Rey, dat in de ‘60er jaren als het geroemde land van de emigrant gold. Tegenwoordig genieten toeristen het in 7 kilometer lange, naar zee uitlopende dal van de Grote Konings zoete ledigheid en wandelingen. Op muildier- en hertenpaden gaat het op en af over zeer kleine, steile terrassen, langs de bergflanken naar afgelegen plekken en verlaten dorpen. Een geweldig uitzicht over het gehele eiland en over de zee: Het verdiende loon na een 5 uur durende toer over krappe paadjes omhoog naar de Tafelberg Fortaleza.

Aan het rand van de oude wereld, El Hierro

Stug, ruw, bijna afwijzend presenteert El Hierro zich. Een rotsenrif komt gelijk uit de Atlantische Oceaan. Een eiland aan het uiterste rand van de oude wereld, ver buiten in de Atlantische Oceaan, 280 kubieke kilometer groot en maar dun bevolkt. Het kleinste en zuidwestelijkste eiland van de archipel is gelijk het minste door toeristen bezocht. El Hierro is vooral natuur: Bizarre lavaformaties in het droge zuiden en westen, vele dennen- en laurierbomen in het centrum, het vruchtbare El-Golfo dal in het noordwesten.

Wijn, wind en jeneverstruiken

Het loont door het vruchtbare dal van El Golfo te wandelen. Overal tussen de mooie plaatsjes, zoals Los Llanillos, Las Puntas en Frontera worden bananen, wijn, mango’s, papaya en avocado’s geplant. Andere indrukken tijdens het wandelen, krijgt men op de andere weg naar het hogergelegen La Dehesa, voor sommige één van de indrukwekkendste landschappen van El Hierro: Honderd jaren oude, door wind verwarde jeneverstruiken hebben hier het geweld overleeft. Af en toe duikt een eenzame wandelaar op, de nevel trekt op, een dichte witte betovering ligt over het stille westelijke einde van Europa, in Fin del Mundo, of beter gezegd aan het begin van een grote liefde voor de natuur, voor het wandelen en het leven.

Verdere informatie

De vaarverbinding gaat van Tenerife naar La Gomera en El Hierro. De snelle vaart van Fred Olsen naar La Gomera, vanuit Los Cristianos, Tenerife, duurt 30 minuten. De route naar La Palma is ook aangesloten, bijvoorbeeld vanaf La Gomera over Tenerife naar La Palma, met een duur van 2,5 uur. Van La Palma wordt er op woensdag en zondags gevlogen met Binter Canarias naar El Hierro.
Gerelateerde artikelen
Canarische Eilanden: Vakantie en reizen op de Islas CanariasOp de Canarische Eilanden is het altijd lente. Het klimaat is er ideaal, zacht en toch warm. Bovendien is er voor elk wa…
Vulkanen in Europa: Portugal en SpanjeEuropa kent enkele vulkanische gebieden, waaronder in Portugal op de Azoren en in Spanje op de Canarische eilanden. De h…
Typische Canarische drankjesAls je op de Canarische eilanden komt, mag je deze drankjes zeker niet missen: de Barraquito en de Gomeron. Gomeron is e…
Winterzon: temperaturen bij (zon)vakanties in de winterWinterzon: temperaturen bij (zon)vakanties in de winterVeel Nederlanders gaan op zonvakantie in de zomer, dit terwijl het dan juist warmer weer is in Nederland! Daarom wordt e…
De Canarische eilanden, één en al vulkaanDe Canarische eilanden, één en al vulkaanDe Canarische eilanden, gelegen in de Atlantische oceaan ten westen van het zuiden van Marokko, liggen in één van de mee…
Bronnen en referenties
  • Patronato Insular de Turismo de El Hierro

Reageer op het artikel "Eilandhoppen: Trekking op de kleine Canarische Eilanden"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 22-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!