InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wandelen in het Anagagebergte, Noord Tenerife

Wandelen in het Anagagebergte, Noord Tenerife

Wandelen in het Anagagebergte, Noord Tenerife In het noordoosten van Tenerife ligt het Anagagebergte. Heerlijk wandelen in het natuurpark Anaga met het unieke bosgedeelte, met zijn nevelwouden waar je zeldzame flora tegenkomt van miljoenen jaren oud, Roque de Anambra (wat voor de oorsponkelijke bewoners van Tenerife, de Guanches, een heilige plek was) veldterrassen, beboste hellingen en met schitterende vergezichten. Zeker in het noorden is de kans groot dat je af en toe in de wolken loopt.

Anagagebergte, een waar paradijs voor wandelaars

Het Anagagebergte is een waar paradijs voor wandelaars. Een grote wandeltocht is de Faro-de-Anaga, waar je kan genieten van werkelijk bizar uitziende kustlijnen, kleine bergdorpjes die alleen te voet bereikbaar zijn, een heus laurierbos, stenenvelden, smalle bergpaadjes, af en toe een steile helling en hier en daar een flinke klimpartij. Aan de oostkust staat vrijwel altijd een flinke wind, die zal je ook ondervinden als je aan de oostzijde van het Anagagebergte gaat wandelen.

Het mooiste bergdorpje

Taganana is het mooiste bergdorpje in het Anagagebergte. Pas sinds 40 jaar is het dorpje aan het wegennetwerk aangesloten. Een bezoekje meer dan waard om te genieten van de rust en authentieke Canarische karakter. Taganana betekent in de Guanchen taal: “Land uit de Rotsen”.

Meer natuurschoon in het noordoosten van Tenerife.

Behalve het Anagagebergte zijn er nog twee groene berggebieden die het bezoeken meer dan waard zijn en om heerlijk de benen te strekken: Monte de las Mercedes en de Punta del Hidalgo. Het zijn prachtige afgelegen natuurgebieden met schitterende vergezichten. Het doet wat lieflijker aan dan de natuurgebieden in het hooggebergte. Hier is het wat meer heuvelachtiger en het groen hier doet je onmiddellijk aan de lente denken. Zeker de wat lager gelegen gebieden, die uiteindelijk uitkomen in een gebied waar vroeger water was, zijn schitterend. Het gevoel overvalt me elke keer weer dat Tenerife, ondanks dat het een eiland is, zo bijzonder weet te verrassen!

Nevelwouden

Veel nevenwouden zijn er niet meer te vinden in Europa. Des te opmerkelijk om een nevelwoud tegen te komen op Tenerife. Niet een plek waar je überhaupt wouden zou verwachten. Trek er op uit in het Anagagebergte en laat je als wandelaar verrassen van een opmerkelijk schouwspel van wouden, bossen en bomen. Geniet van de ongerepte natuur en kom heerlijk tot rust.

Laurierbos

Nog een opmerkelijk bossoort kunnen we vinden in het Anagagebergte: een heus laurierbos! Vrijwel onvindbaar in Europa, en toch komen we nog steeds een larierbos tegen in het Noord Oosten van Tenerife. Trek de wandelschoenen aan en laat je verleiden tot schitterende wandelingen in een echt larierbos!

Beste maanden om te gaan wandelen in het Anagagebergte: Maart, April, Mei, Oktober en November.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wandelen in het Anagagebergte, Noord Tenerife"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!