InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Cayo Coco, een paradijseiland van Cuba

Cayo Coco, een paradijseiland van Cuba

Een oneindig lang strand met palmen vindt u op het eiland van Cuba, Cayo Coco. Dit eiland bezit negen schilderachtige baaien. Wie naar een ansichtkaartfoto zoekt, zal het hier vinden: Golfen kabbelen tegen de oever, een zacht briesje waait door de palmbladeren en flamingo’s doorkruizen de stralende blauwe hemel.

Algemene informatie

Deze paradijselijke vlek op de aardbol bereikt u van het vasteland uit over een lange dam. Ooit een toevluchtsoort voor piraten en andere vrijbuiters van de zee, verbrengen vandaag de dag hier vakantiegangers en genieten zij van de mooiste tijd van het jaar.

Het 370km2 grote eiland is voor het grootste deel groen begroeid. Ontdek de agaven, palmen en cactussen langs de kust en het altijd groene bos midden op het eiland. Naast flamingo’s leven hier ook kolibries en andere tropische vogels, die het eiland tot overwinterplaats hebben uitgekozen.

Ook onder water biedt de natuur genoeg. Een 10 kilometer lang koraalrif in de buurt van de kust bevindt zich een veelvoudig onderwater flora en fauna. Vakantiegangers welke graag op pad gaan, bezoeken Morón, 60 kilometer gelegen van Cayo Coco. Een stad waar de Cubaanse indruk nog hoog leeft, met taxi’s als paard en wagen en nostalgische damplocomotieven. Ook diepzeeduiken, zeevissen of excursies met het vliegtuig naar Havanna zijn geliefd.

Eten & drinken

Cuba is beroemd om zijn lekkere cocktails en op Cayo Coco zijn deze rijkelijk en in bonte veelvoud aanwezig. Al lange tijd hebben Mojito, Caipirinha, Cuba Libre en andere de wereld veroverd. Typisch Cubaanse gerechten herkent u aan de Afrikaanse en Spaanse invloeden, welke meestal rijkelijk en goed gekruid zijn.

De traditie is met veel kokosolie te koken met oregano, koriander, zoete uien en knoflook verfijnd. Moros en chirstianos, rijst en bonen, zijn een nationaal gerecht en geliefde bijgerechten bij een stuk varkensvlees of een knapperige kip. Bij kip smaakt ook zoete aardappels, gekookte bananen of Yuka kruiden goed. Aan te bevelen is Ajiaco crillo, een gekruide vleesgroenten pan. En een tip is het ijs, die op vele plekken aangeboden wordt bij warme temperaturen van het eiland. Wie in familiaire sfeer eten wilt, kan één van de vele privé-restaurants bezoeken. Vriendelijke bediening en voordelig eten worden aan maximaal twaalf gasten aangeboden in de zogenaamde Paladares.

Naast de beroemde cocktails lessen Granizado, een waterrijst met verschillende smaken of Guarapo, een zoete softdrink, de dorst. Koffieliefhebbers moeten eens de Café cubano of de wat mildere Café americano proberen.

Activiteiten

Tot u alle sportmogelijkheden op Cayo Coco hebt gehad, is uw vakantie al lang voorbij. De schoonheid van de natuur maken vooral de activiteiten op, in of onder water een belevenis wat u niet snel zal vergeten.

Op de eerste plek van het geliefdste activiteit staat het duiken. Ook ervaren duikers vinden het onderwaterleven uniek en veelzijdig. Op Cayo Coco staat een lang koraalrif in de buurt van de kust in het middelpunt, toch talrijke andere duikplaatsen lonen ook zeker voor een duik. In het kristalheldere water zwemmen schildpadden nieuwsgierig naar de menselijke bezoekers. Geheimzinnige grotten en verzonken schepen nodigen uit voor een ontdekking uit. Beginners en gevorderden vinden in talrijke duikbases direct aan het strand duikspullen en duikinstructeurs.

Ook voor surfers en zeilers zijn de condities voor de kust van Cayo Coco optimaal. De gunstige passaatwind zorgt steeds voor een bol zeil. De haven is het beginpunt voor één- of meerdaagse excursies voor zeevissen.

Uitgaan

’s Nachts slapen op Cayo Coco meestal alleen de flamingo’s. Ondernemende vakantiegangers laten zich door de Cubaanse levensvreugde aansteken en bewegen op de hete ritme van de salsa.

Muziek is op Cuba overal aanwezig, zij maakt een groot deel van het leven van de inwoners uit. Naast de salsa is ook Latin Jazz – met Cubaanse klanken vermengde Jazz uit Amerika – erg geliefd.

Zoals in bijna elke stad op Cuba is er ook op Cayo Coco een Casa de la Trova. Deze muziekclub bevatten alle denkbare muzikale stijlrichtingen onder één dak. Spontane feesten worden vaak onder de vrije hemel gevierd.

Land & bevolking

Groen, wit en turkoois en daartussen een paar roze spikkels – dat zijn de dominerende kleuren van Cayo Coco. Het beboste eiland wordt omzoomd door witte zandstranden vol met palmen, grenzend aan azuurblauw water. Graag verblijven de majestueuze flamingo’s hier de winter.

Deze kleurvolle vertoning, vriendelijke mensen en het gehele jaar door een aangenaam klimaat maken Cayo Coco tot een aantrekkelijke vakantiebestemming. Het eiland behoort tot Archipiélago de Sabana Camagüey, dat ook onder de naam Jardines del Rey, De Tuin van de Koning, bekend is. Zij is rijk aan exotische bloemen en planten, bomen en palmen. Onder de talrijke fascinerende diersoorten zijn vooral de bijzondere vogels, van kolibrie tot de kraanvogel, geliefde waarnemingsobject.

Direct voor de kust van de archipel ligt een koraalrif van 465 kilometer lang. Dit is de derde grootste ter wereld en duikers zijn gefascineerd van de bonte veelvoud aan vissoorten en andere zeebewoners, die hier te vinden zijn.
Gerelateerde artikelen
Cuba tropische vakantie in de winter: strand en cultuurLange witte palmstranden en een tropisch klimaat op Cuba terwijl het winter is in Nederland. Een uitstekende strandvakan…
Excursies vanuit Varadero, CubaVanuit Varadero kun je tal van excursies maken waardoor je tijdens een verblijfsvakantie ook een goed beeld krijgt van d…
Salsa en haar diverse oorsprongenDe Cubaanse salsa heeft al lang de grenzen van het eiland overgestoken om ervoor te zorgen dat over de hele wereld mense…
Dwars door Cuba: provincie Ciego de AvilaEen reis langs alle Cubaanse provincies brengt ons uiteindelijk ook bij Ciego de Avila, een kleine provincie in Centraal…
Naaktstranden aan de Costa BravaDe vele badplaatsen aan de Costa Brava in het Spaanse Catalonië zijn populair onder Nederlandse vakantiegangers. In de z…

Reageer op het artikel "Cayo Coco, een paradijseiland van Cuba"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 29-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!