InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wandelen in het groene La Orotava vallei, Noord Tenerife

Wandelen in het groene La Orotava vallei, Noord Tenerife

Het beroemde groene, vruchtbare, met z´n unieke flora, is de vallei van Orotava. Het ligt in het noorden van Tenerife en strekt zich uit tot het redelijk toeristische Puerto de la Cruz, ooit de grootste haven van Tenerife, tot los Realejos. Boven de vallei toornt indrukwekkend de vulkaan Pico del Teide (3718m) uit, die waakt over alle inwoners in de vallei. De vallei biedt uiterst goede wandelmogelijkheden.

Bananen en druivenplantages

Door de passaatwinden binnen gedreven vochtige wolken is de vallei bijzonder groen en vruchtbaar. Het is er vaak vochtig, soms mistig, en regelmatig valt er neerslag. Bananenplantages kom je hier veelvuldig tegen. Zeker op de wat hoger gelegen hellingen van de vallei kom je veel druivenplantages tegen. De wijn uit de Orotava vallei is het proeven meer dan waard.

Canarische pijnboombossen

Op zo´n 1000 meter begint de boomgrens en strekt zich een heus dennenbos, de Canarische pijnboombossen, uit in de bergen. Daar is het begin van de onbewoonde wereld. Ideaal om te gaan wandelen als je van rust en stilte houd. De bosgrens gaat uiteindelijk over in het vulkanisch maanlandschap van de Las Cañadas.

Wandelen

Als wandelaar kan je in het Orotava vallei je hart ophalen en genieten van het werkelijk prachtige landschap. Hier zijn heel wat wandelroutes en wandelpaden te vinden, sommige van de wandelingen komen uit in de Las Cañadas. Speciaal de hoger gelegen gebieden van de vallei biedt voor de wandelaar zeer vele mogelijkheden om eens flink de benen te strekken. Heerlijk door de dennenbossen, boswandelpaden, langs de druivenplantages en varens, genietend van alle prachtige planten en bloemen, klimmend richting Pico del Teide, lopend naar de Las Cañadas

Mist, nevel en neerslag

Eind van vrijwel elke morgen in de Orotava vallei beginnen zich stapels vochtige wolken en mist te vormen. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door de noordoost passaatwinden. Uit die bewolking kan behalve mist en nevel ook neerslag vallen. Een paar dagen regen of neerslag in de zomermaanden is geen uitzondering, eerder regel. Houd er als wandelaar rekening mee dat je de nevel, bewolking en of mist loopt als je door de prachtige dennenbossen, de typische Canarische pijnboombossen, gaat wandelen in de Orotava vallei.

Het stadje La Orotava

Het aangename stadje La Orotava in de Orotava vallei verdient absoluut een bezoekje. Hier vind je vele typische authentieke Canarische huisjes met de beroemde houten balkons (Casa de los Balcones) en statige historische herenhuizen. De binnenstad van het stadje La Orotava is tot beschermd monumentaal gebied verklaard. Als je er rond loopt begrijp je onmiddellijk waarom dit als monumentaal gebied is verklaard. Het historische kerkplein, stadskern, kerkjes, je proeft de geschiedenis als je genietend door het stadje slentert. Spaanse kolonisten uit Spanje vestigen zich in deze vallei nadat Tenerife door de Spanjaarden was ingenomen. Hun bouwwerken en stijl met het bewerken van hout is nog steeds zichtbaar. Vanuit het stadje La Orotava heb je schitterende uitzichten over de Atlantische oceaan.

Beste maanden om te gaan wandelen in het La Oratava vallei: Maart, April, Mei, Oktober en November.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wandelen in het groene La Orotava vallei, Noord Tenerife"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!