InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wandelen in het Teno gebergte van Tenerife

Wandelen in het Teno gebergte van Tenerife

Wandelen in het Teno gebergte van Tenerife In het westen, noordwesten van Tenerife tot aan het schiereiland Punta de Teno ligt het Teno gebergte. Met zijn (geschatte) 17 miljoen jaar oud, is dit het oudste gedeelte van het eiland. Dit gebergte is een regelrechte aanrader om te gaan wandelen. Prachtige vergezichten, overal bergen, diepe ravijnen, schitterende natuur en niets anders dan rust, frisse lucht en je goede humeur. Hier vergeet je de tijd compleet!

Wandelen in het Tenogebergte

Hier wandel je in stilte, omgeven door bizar berglandschappen waar de tijd compleet stil lijkt te staan. Het voelt hier heel eenzaam temidden van de hoogvlakte met grote rotspartijen en diepe ravijnen. Ook voor de geoefende wandelaar is het een uitdagende ervaring om hier te wandelen. Aanbevolen: stapzeker zijn, uithoudingsvermogen en geen last hebben van hoogtevrees.

Wat kom je tegen tijdens het wandelen in het Tenogebergte?

In het Tenogebergte kan je genieten van het natuurpark waar 6 uitgestippelde wandelingen uitgezet zijn. Bij het kleine informatiepunt bij het park kan je behalve informatie een kleine wandelkaart krijgen. Hier wandel je voornamelijk door akkervelden, veldweggetjes, bergruggen, dalen, ravijnen, steenachtige weggetjes, rotsen en keien. Je komt veel haarspeldbochten tegen, vulkanische bergformaties, vulkaangesteente en niets anders dan rust en stilte tegen. Door stevige klimpartijen en afdalingen kunnen wandelingen zwaar zijn. Je kan er ook voor kiezen zoveel mogelijk op het Teno hooggebergte te blijven.

Het bergdorpje Masca, het piratendorp

In het Tenogebergte bevindt zich het bergdorpje Masca. Een bergdorpje wat tot voor kort totaal afgesloten was van de buitenwereld. Pas sinds eind jaren 80, begin jaren 90, heeft het bergdorpje een geasfalteerde weg. Veel eilandbewoners mijden de verraderlijk smalle weg van en naar Masca en weigeren er zelfs in het donker te rijden. Het smalle weggetje, vol met haarspeldbochten en met gapende ravijnen en diepe kloven naast je, doet een aanslag op je rijvaardigheid, maar de weg en de beproeving is het allemaal meer dan waard! In Masca waan je in een andere wereld. Tijd heeft hier echt stil gestaan. Omschrijvingen voor het bergdorpje in de vallei schieten tekort met wat je daar aantreft. Steile bergen, rotsen, ravijnen, bergscheuren, een paar knusse huisjes, hier en daar een palmboom en een sinasappelboom, vergezichten om van te watertanden, werkelijk een hoogtepunt!

Een typische volkswijsheid hier op het eiland is: “Wie Masca niet heeft gezien, heeft niets gezien.”

De ruige ravijn van Tenerife: De Ravijn van Masca, El Barranco de Masca

Een bijzonder avontuurlijke wandeling op Tenerife en in het Tenogebergte is de “beroemde” wandeling door de kloof en ravijn van Masca. Vanuit het bergdorpje Masca vertrek je richting zee, waar je een verkoelende duik kan maken. De wandeling gaat door de vallei en het ravijn, er zijn gedeelte waar geen wandelpad is. Stapzekerheid is zeker gewenst en ook voor de geoefende wandelaar in de bergen een uitdaging. Er zijn veel steile plekken en voor diegene met hoogtevrees een ongeschikte wandeling. Wandeling kan met een korrel zout genomen worden, uitdagende ervaring is beter op zijn plaats.

Onder de toeristen op Tenerife is dit een zeer gewilde wandeling. Beneden in het ravijn bij de Atlantische Oceaan aangekomen verkiezen de meeste om na een duik in de zee met de boot terug te keren naar Los Gigantisch. De echte beproeving zal je als wandelaar pas ervaren op de terugreis van de wandeling, het is een stevige klim terug naar Masca.
Het is een wandeling die zeer de moeite waard is, echter zullen meer toeristen zich aan de wandeling wagen en zal je als wandelaar niet alleen op de wereld wanen. Kamperen of overnachten is ten strengste verboden, de Guardia Civil controleert hier regelmatig! Het ravijn behoort tot het natuurgebied van het Tenogebergte.

Guerguespad.

De wandeling die bekend staat als het Guerguespad, boven El Barranco de Masca, is een aanrader in het Tenogebergte. Ook hier geldt: niet geschikt voor wandelaars met hoogtevrees! Ook hier is er veel klauterwerk, steile klimpartijen. Er is een echt moeilijk stuk over een steile wand. De wandeling heeft spectaculaire uitzichten over de Masca ravijn. De wandeling is zeer de moeite waard en is een van de mooiste van Tenerife.

Beste maanden om te gaan wandelen in het Tenogebergte: Maart, April, Mei, Oktober en November.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wandelen in Vilaflor, het hoogste bergdorpje van TenerifeVilaflor is het hoogst gelegen bergdorp van Tenerife en ligt in de bergen aan de zuidkant van Tenerife. Op meer dan 1400…
Wandelen in het Anagagebergte, Noord TenerifeWandelen in het Anagagebergte, Noord TenerifeIn het noordoosten van Tenerife ligt het Anagagebergte. Heerlijk wandelen in het natuurpark Anaga met het unieke bosgede…
Tenerife - Het noordoosten & La Laguna, de universiteitsstadHet noordoosten van Tenerife wordt relatief weinig bezocht. Het heeft echter veel te bieden. In het Anaga gebergte kunt…
Wandelen in het groene La Orotava vallei, Noord TenerifeHet beroemde groene, vruchtbare, met z´n unieke flora, is de vallei van Orotava. Het ligt in het noorden van Tenerife en…
Eilandhoppen: Trekking op de kleine Canarische EilandenVulkanen, diepe ravijnen, subtropische vegetatie, koele laurierbossen: Het is het steeds afwisselende, spectaculaire lan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wandelen in het Teno gebergte van Tenerife"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!