InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Algemene wandelinformatie Tenerife

Algemene wandelinformatie Tenerife

Veel kampeermogelijkheden zijn er niet te vinden op Tenerife. Ik ga er van uit dat je als wandelaar een appartement hebt gehuurd in het zuiden van Tenerife, zoals bv in Adeje, of in het noorden zoals bv Puerto de la Cruz, en dat je van daaruit dagelijks er op uit trekt om te gaan wandelen. Hier volgen enkele algemene informatie wat de vreugde van het wandelen zal bevorderen tijdens je vakantie op het heerlijke wandeleiland bij uitstek: Tenerife.

Wandelgids met routebeschrijving, de afstand en de tijdsduur

Uitstekende wandelgids van Tenerife is er een van de uitgeverij Deltas. Boordevol praktische informatie, de moeilijkheidsgraad word bij elke beschreven wandeling aangegeven. Er staan 30 wandelingen in beschreven, bij elke wandeling een kaart en met een routebeschrijving, de afstand en de tijdsduur. Bij elke wandeling wordt ook het hoogteverschil aangegeven. In elk gespecialiseerde boekhandel zijn er tal van verschillende wandelgidsen van Tenerife en de andere Canarische eilanden te verkrijgen.

Tenerife: wandelkaarten

Een goede wandelkaart van Tenerife is er een van uitgeverij Kompass in een handig voormaat: Kompass wandelkaart nr. 233/Teneriffa, Kompass, schaal 1:50.000.

Water op Tenerife

Water is een groot schaars goed op Tenerife. Tijdens de wandelingen is het raadzaam om mineraalwater in flessen bij je te hebben. Drink nooit water uit de kraan. Watervoorraden onderweg vind je niet.

Wandelroutes van Tenerife

Niet alle wandelroutes zijn goed en duidelijk aangegeven. Paaltjes en witgemerkte steentjes, of andere wegwijzers kunnen soms een kilometer of wat ontbreken. Met omschrijvingen van de wandelingen in de verschillende wandelgidsen, kom je uiteindelijk wel terecht op je eindbestemming. Neem een kompas mee en een Spaans woorden boekje om aan de plaatselijke bergbewoners de juiste weg te vragen. Verwacht niet dat de eilandbewoners in verlaten natuurgebieden engels spreken!

Tenerife: wandelen in de bergen

Afhankelijk van het seizoen is het sterk aan te raden om een trui en eventueel een lange broek bij je te hebben. Vooral in de wintermaanden kan het flink koud zijn boven in de bergen. In de winter tijdens hevige sneeuwval kunnen de wegen naar boven zijn afgesloten. Ga je echt tijdens de wintermaanden de bergen in, trek dan beschermende kleding aan tegen de kou. Temperaturen kunnen rond het vriespunt zijn!

Wandelen in het noorden van Tenerife

Houd er rekening mee dat je door de vochtige wolkengrens kan lopen. Mist, nevel en neerslag komen uit de wolken. Tijdens mist, nevel en het wandelen in de wolken is het heel moeilijk om je te kunnen oriënteren! Neem extra droge en warme kleding mee. Behalve dat het vochtig is, zijn de wolken koud! Je lichaamstemperatuur kan flink dalen.

Wandelen in het zuiden van Tenerife

Afhankelijk van het seizoen mag je er van uit gaan dat je in een korte broek goed kan wandelen. Houd er rekening mee dat je als je van de aangegeven paden afwijkt, je veel (schijf) cactussen tegenkomt in het zuiden. Wat dat betreft zou een lange beschermende broek uitkomst bieden.

Schoenen voor het wandelen

In Tenerife is het hebben van goede, stevige en ondersteunende wandelschoenen een regelrechte aanrader! Wisselende ondergronden, vulkanische steentjes, puimsteen, veel klimmen en dalen in de bergen, de bossen, de ravijnen, steil bergpad, enkele riskanten plekken, in bossen soms vochtig en glad, rotsen, oude herderspaden en enz. vragen om goede stevige wandel/bergschoenen!

Met de auto de bergen in om te gaan wandelen

Zorg dat je altijd water, iets te eten en een warme deken in de winterperiode (per persoon) bij je hebt in de auto. In de zomer extra veel water.

Tenerife: Tijd en tijdsverschil

Er is een uur tijdsverschil. Het is een uur vroeger op Tenerife dan in Nederland.

Wintertijd

Zodra op Tenerife de wintertijd ingaat, eind Oktober, zal het in de maanden die volgen rond 18.00 donker zijn. (Eind Oktober, begin November rond 18:30) Lange schemering zoals we dat in Nederland kennen, is er niet op Tenerife. Tenerife ligt dicht bij de evenaar en binnen een kwartier kan het helemaal donker zijn! Houd daar rekening mee als je in de bergen gaat wandelen.

Zon, zonnebrand, zonnebescherming in de bergen en aan zee

Als je veel buiten bent, houdt er rekening mee dat door de hoge intensiteit van de zon (Tenerife ligt vlak bij de evenaar!!), de combinatie van de wind, de bergen en de zee een groot gevaar op de loer ligt: het verbranden van je huid! Smeer je een half uur voordat je op pad gaat goed in met een hoge beschermingsfactor. Neem altijd zonnebrand met een hoge beschermingsfactor met je mee en smeer je een paar keer per dag in. Dit verhoogt gegarandeerd het wandelplezier tijdens je vakantie!

Beste wandeltijd in Tenerife

In het voorjaar zijn de maanden Maart, April en Mei goede wandelmaanden voor Tenerife. De natuur is op zijn mooist en de temperaturen zijn in het algemeen goed, niet te koud en niet te heet. In het najaar zijn de maanden Oktober en November goede wandelmaanden. Regentijd kan echter al in Oktober/ November beginnen en veel dagen met wat bewolking kennen.

Tenerife: aanvraag beklimmen van de vulkaan Pico Del Teide

Dien minimaal een week van tevoren een schriftelijke aanvraag voor het beklimmen van Pico Del Teide (3717 m), de hoogste berg op Spaans grondgebied. Vul de namen in van alle deelnemers. Print de aanvraag uit via: http://www.todotenerife.es/imagenes_noticias/Permi.

Vul het in en stuur het op, samen met een kopie van je paspoort, (per fax) naar:
  • Oficina del Parc National del Teide
  • Calle Emilio Calzadilla, nº 5 4ª planta
  • 38002 Santa Cruz de Tenerife
  • Tel: (0034) 922-290129 en 922-290183
  • Fax: (0034) 922-244788
  • Openingsuren: 09.00 14.00 van ma tot vr

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Whale Watchen op Tenerife (Spanje)Whale Watchen op Tenerife (Spanje)Op het Canarische Eiland Tenerife is van alles te doen voor toeristen, waaronder een tocht op zee om walvissen en dolfij…
Wandelen in Vilaflor, het hoogste bergdorpje van TenerifeVilaflor is het hoogst gelegen bergdorp van Tenerife en ligt in de bergen aan de zuidkant van Tenerife. Op meer dan 1400…
Wandelen in het groene La Orotava vallei, Noord TenerifeHet beroemde groene, vruchtbare, met z´n unieke flora, is de vallei van Orotava. Het ligt in het noorden van Tenerife en…
Winterzonvakantie, bijzondere zonvakanties tijdens de winterWinterzonvakantie, bijzondere zonvakanties tijdens de winterHeerlijk op vakantie in de zon terwijl het winter is in Nederland. Waar schijnt de zon voor een perfecte strandvakantie?…
Tenerife, wereld vol contrastenTenerife, wereld vol contrastenHet veelzijdige en zonnige Tenerife heeft letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt dat je niet mag missen: De Pico del Te…

Reageer op het artikel "Algemene wandelinformatie Tenerife"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 21-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!