InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hunsrück: Duitse streek met veel natuur- en dierenparken

Hunsrück: Duitse streek met veel natuur- en dierenparken

Hunsrück: Duitse streek met veel natuur- en dierenparken De Hunsrück in Duitsland is niet zo’n gekende vakantieplek als de Moezel, het Zwarte Woud of de Alpen. Velen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Toch is de Hunsrück een erg mooie streek. In dit erg groene gebied op de rechteroever van de Moezel heb je heel wat dierenparken. In de kloven en bergen kan je prachtige wandelingen maken, onder andere op de Saar-Hunsrück-Steig en op de Traumschleifen. Het dal tussen Sosberg en Morsdorf wordt overbrugd door de Geierlay en de Hunsrück herbergt ook een aantal mooie blotevoetenpaden.

Waar ligt de Hunsrück?

De Hunsrück is een laaggebergte dat deels in de deelstaat Rijnland-Palts ligt en deels in Saarland. Je vindt de Hunsrück tussen de rechteroever van de Moezel, de Rijn, de Nahe en de Saar. Door de inwoners wordt de streek ook wel "Hundsbuckel" genoemd. Aangezien de Hunsrück aan de Moezel en aan de Vulkaaneifel grenst, kan je heel makkelijk een uitstap naar een van de vele dier- of natuurparken van de Hunsrück plannen wanneer je met vakantie bent in die regio's. In minder dan een uur ben je immers waar je moet zijn.

Hunsrück dierenparken

Legenda
A. Wildfreigehege Wildenburg
B. Dierenpark Bell
C. Rheinböllen

Dierenparken in de Hunsruck

Wildfreigehege Wildenburg in Kempfeld

Wildfreigehege Wildenburg in Kempfeld is geen dierentuin, maar wel een natuur- en dierenpark. In dit prachtige natuurpark, midden in het Nationalpark Hunsrück-Hochwald en in Naturpark Saar-Hunsrück, kan je naar heel wat inheemse diersoorten gaan kijken. Bij de ingang vind je een speelplaats voor kinderen alsook een grote speelwei. Daarnaast grazen de herten en aan de andere kant de geiten. Na deze tamme dieren kom je bij de vossen, de wasberen, marters en de wilde katten. In de volière zitten tal van vogelsoorten. Daarna komen de steenbokken aan de beurt. Verder gaat het via de schapen, hangbuikzwijntjes en everzwijnen.

Speciaal is het wolvengebied. De wolf is sinds het begin van de eenentwintigste eeuw in heel Duitsland weer in opmars. In Wildfreigehege Wildenburg werd speciaal voor vier Europese wolven (canis lupus lupus) 10.000 m² aangelegd. De bezoeker kan zo kennismaken met de wolf in zijn natuurlijke omgeving en meer over hem leren. Er worden ook speciale avondrondgangen georganiseerd (elke eerste vrijdag van de maand), alsook huilnachten. Om te weten wanneer de huilnachten doorgaan, moet je de kalender raadplegen, want de data wisselen.

Ook de wilde katten kregen een speciale plaats in het park. Gewonde dieren uit het bos worden hier verzorgd. Genezen ze goed, dan kunnen ze terug in het wild. Anders mogen ze in het park blijven en kunnen bezoekers van deze schuwe dieren genieten.

Om 15 uur worden de wasberen, marters en wilde katten dagelijks gevoederd terwijl de parkwachters deskundige uitleg geven voor de bezoekers. Om 16 uur is het dan de buurt aan de wolven.

Het dierenpark Wildenburg is het ganse jaar geopend, telkens van 9 tot 17 uur. De wegen zijn toegankelijk voor rolwagens en kinderwagens. Honden mogen mee naar binnen mits aangelijnd. De grote rondwandeling, waarbij men alles ziet, is 4,8 km. De kleine rondwandeling is 2,5 kilometer. Goed te doen dus, ook met jonge kinderen. Overal staan informatietafels met interessante weetjes over dieren en natuur. Je vindt het dierenpark Wildenburg in Kempfeld – Hunsrück; wohnplatz Wildenburg – N 49° 46’32’’ E7°15’16’.

Tier-Erlebnispark in Bell

Een dierenpark met meer dan 100 dieren dat in 2015 zijn deuren opende. Ook zijn er een restaurant, een speeltuin en een kinderboerderij waar huisdieren als konijnen, kippen en geiten gestreeld en gepakt kunnen worden. Hoogtepunt van dit dierenpark op 8 kilometer van de Geierlay: vier Siberische tijgers. Sinds 2017 zijn er ook ringstaartmaki's aanwezig. Verder ook nog wasberen, reptielen, herten en papegaaien. Naast het dierenpark is ook een gebied speciaal voor huskies. Om er binnen te mogen moet je wel op voorhand een afspraak maken. Je kan er de honden gaan bekijken, er meer over leren, een geleide wandeling met de honden maken en zelfs een wandeling met een huskyhondenslee van 6 tot 13 kilometer maken. Overnachten kan in een blokhut met sauna. Goedkoop is dit allemaal echter niet. Wie meer wil weten over prijzen en mogelijkheden kan terecht op www.huskyerlebnis.de. Het park bevindt zich Am Markt 1 in Bell.

Hochwildschutzpark Rheinböllen

Hochwildschutzpark Rheinböllen is een reservaat opgericht in 1967 met talloze inheemse en zeldzame diersoorten zoals onder andere beren, kangoeroes, vossen, lynxen, lama's, damherten en bizons. Verder is er ook een meertje, een speeltuin, een kinderboerderij en natuurlijk een Imbiss voor natjes en droogjes. Je vindt het Hochwildschutzpark Am Volkenbacher Weiher te
55494 Rheinböllen.

Hunsrück blotevoetenpaden

Legenda
A. Grenderich
B. Thalfang
C. Kastellaun

Blotevoetenpaden in de Hunsrück

Barfusspark in Grenderich

Een schitterend blotevoetenpad, helemaal gratis. Rond een blokhut uit 2010 en een mooie vijver liggen een twintigtal activiteiten over zo’n 1,5 kilometer verspreid. Niet alleen aan de voeten, maar ook aan de rest van het lichaam werd gedacht. Naast paden met grind, zand, modder, boomstammen, leisteen en bosafval staan er ook een tiental fitnesstoestellen om rug, buik, benen en armen te trainen. De meeste toestellen zijn voor twee personen zodanig dat er heel wat afgelachen kan worden tijdens het uitoefenen van deze oefeningen. Na de inspanning wordt er nog even door een waterbad gewaad en dan is het tijd om de innerlijke mens te versterken met een heerlijk stuk huisgemaakte taart en een natje. De aanwezige vrijwilligers geven je graag meer uitleg over het project en je kan er ook een kijkje nemen in het fotoboek over het ontstaan van het Barfusspark Grenderich.

Barfusspfad Thalfang

Een avontuurlijk pad van 2,5 kilometer over gras en door weilanden met verschillende halten om iets te beleven. Met enkele beekjes waar je door moet waden. Je vindt dit blotevoetenpad in de Saarstrasse 8 in Thalfang en de toegang is gratis. In Thalfang vind je eveneens de Erbeskopf, een 818 meter hoge berg. Het is het hoogste punt van de deelstaat Rijnland-Palts.

Natur-Erlebnispark Kastellaun

In dit veelzijdige park is er naast klimtouwen en het windstorm “Kyrill”-pad ook een leuk blotevoetenpad van 1,2 kilometer lang. Dit alles bevindt zich in de Südstrasse 26 in Kastellaun. Meer info onder www.waldabenteuer.de en www.wald-rlp.de

De Geierlay, de langste voetgangershangbrug van Duitsland

De Geierlay is een indrukwekkend bouwwerk dat het dal tussen Sosberg en Mörsdorf overbrugt. Met zijn 360 meter lengte is het de langste voetgangershangbrug van Duitsland. Wanneer je over de brug wandelt, heb je een schitterend zicht over de Hunsrück. De brug is het ganse jaar open. Ook mensen met lichte hoogtevrees kunnen over de brug. De onderkant is dicht door houten planken en aan beide zijkanten zijn hoge ijzeren hekken waar men zich goed aan kan vasthouden. De hangbrug bevindt zich in het midden van de Hunsrück, op zo’n 16 kilometer van Beilstein, 10 kilometer van Kastellaun, 20 kilometer van Zell (Mosel) en op 22 kilometer van de luchthaven van Hahn.

Natuurpark Saar-Hunsrück – National Park Hunsrück – Hochwald

Over zo’n 100 km² groeit hier het oerwoud van morgen. Beukenwouden, zwarte ooievaars, vleermuizen, spechten en wilde katten, uitzonderlijke planten en dieren hebben hier een onderdak gevonden. Onder deskundige begeleiding van een ranger kan je hier de grote biodiversiteit van het gebied ontdekken. Verder herbergt het natuurpark ook Romeinse en Keltische overblijfselen.

Wandelen in de Hunsrück

Met zo veel natuur in de buurt is de Hunsrück natuurlijk een uitgelezen wandelgebied.

Saar-Hunsrück-Steig

De Saar-Hunsrück-Steig is een wandeling van zo’n 400 kilometer die van Perl an der Mosel naar boppard gaat in 27 etappen. Enkele daarvan liggen in de Hunsrück. Van Sohren naar Altlay (12,2 kilometer), van Altlay naar Blankenrath (17,8 kilometer), van Blankenrath naar Mörsdorf (15 kilometer), van Mörsdorf naar Kastellaun over Bell (14,6 kilometer) en van Kastellaun naar Schmausemühle via Mannebach (17,9 kilometer).

De Traumschleifen

111 rondwandelingen links en rechts van de Saar-Hunsrück-Steig, tussen zes en 20 kilometer lang. Enkele ervan liggen in de Hunsrück: de Layensteig Strimmiger-Berg met startpunt in Mittelstrimmig (13,8 kilometer), de Altlayer Schweiz met start in Altlay (6,8 kilometer), het Dünnbach-Pfad met start in Lahr (10,2 kilometer), de Masdascher Burgherrenweg met start in Wohnroth (12,5 kilometer), het Burgstadt-Pfad met start in Kastellaun (7,2 kilometer) en de Baybachklamm met start in Steffenshof (10,5 kilometer).
© 2017 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bernkastel aan de MoezelHet middeleeuwse stadje Bernkastel-Kues is om verschillende redenen een bezoekje waard. Al 2000 jaar lang zijn de vallei…
Duitse wijnen zijn aangenaam in prijs en kwaliteitDuitse wijnen zijn aangenaam in prijs en kwaliteitIn Duitsland worden al eeuwenlang druiven aangeplant op de oevers van de Moezel en de Rijn. Er komen hele goede wijnen u…
Vakantie in Duitsland – regio’s in het westen'Duitsland Vakantieland' kan aan de hand van de vier windstreken ingedeeld worden. Na het noorden komt dan in deze serie…
Wijn: Duitse witte wijn, Moezel-Saar-RuwerKenmerkend voor de Moezelwijnen is hun lichte constitutie, hun frisse, wat rinse smaak en hun bloemige bouquet. Vaak ook…
Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de MoezelEifel: wandelen op de Traumpfaden aan de MoezelTraumpfaden zijn bewegwijzerde wandelwegen in de oostelijke Eifelstreek. Ze ontstonden in 2006 uit protest, omdat deze s…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hunsr%C3%BCck (01.09.2017)
  • http://www.hochwildschutzpark.de/anfahrt.html (01.09.2017)
  • http://www.barfusspark.info/parks/thalfang.htm (01.09.2017)
  • http://www.barfusspark.info/laender/rheinl-pfalz.htm (01.09.2017)
  • http://www.barfusspark.info/parks/kastellaun.htm (01.09.2017)
  • Map met toeristische attracties Hunsrück
  • Plaatselijke folders

Reageer op het artikel "Hunsrück: Duitse streek met veel natuur- en dierenparken"

Infoteur: Mapa
Gepubliceerd: 04-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!