InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tunesië, land met mystieke sfeer

Tunesië, land met mystieke sfeer

Tunesië, land met mystieke sfeer Bij aankomst in Monastir merk je het al aan de typisch oosterse sfeer en het onleesbare schrift. East meets west. Tunesië is de woestijn voor de toeristen, maar dat niet alleen. Intrigerende stadjes, krioelende souks en Arabische medina's vormen een interessant contrast met het moderne hotelleven langs de goudgele stranden waar een vakantie niet compleet is zonder een tochtje op een dromedaris.

Oneindig veel zand

Tunesië kent prachtige zandstranden die in het oosten grenzen aan de Middellandse Zee. Deze kuststrook is 1200 kilometer lang. En niet alleen daar ligt zand want maar liefst 25.000 vierkante kilometer van het hele land bestaat uit woestijn: De oneindige zandvlakten van de Sahara. Daarnaast vind je in Tunesië een verscheidenheid aan landschappen: olijfgaarden, steppen, oases, ravijnen, droge rivierbeddingen, Berberdorpjes, holwoningen, zoutmeren, groene velden in het Noorden, uitlopers van het Atlasgebergte en mystieke steden.

Islam

Tunesië kent circa tien miljoen inwoners waarvan meer dan 55% jonger is dan twintig jaar. De bevolking van Tunesië heeft zich in de afgelopen eeuw maar liefst vervijfvoudigd! De meesten wonen in de hoofdstad Tunis en de toeristenplaatsen aan de kust. De officiële godsdienst in Tunesië is de islam en die bepaalt het dagelijks leven sterk, zoals het vijfmaal per dag houden van een wasritueel waarna er wordt gebeden, de vastenmaand en het ontbreken van varkensvlees. Men zegt wel dat Tunesiërs opdringerig kunnen zijn, vooral in de toeristenoorden. Bij de verkoop van souvenirs valt dit in het bijzonder op, maar de Tunesiërs kunnen je ook proberen mee te nemen naar hun familieleden die eveneens handelen. Wil je dit beslist niet, houd dan voet bij stuk.

Tunesisch aardewerk / Bron: Gavilla, PixabayTunesisch aardewerk / Bron: Gavilla, Pixabay

Unieke souvenirs

De souvenirs in Tunesië zijn uniek en uitzonderlijk mooi. Je kunt er terecht voor kunstnijverheid in de vorm van vazen, schalen, borden, lantaarns, vijzeltjes, potten, koper, zilver, tapijten en nog veel meer. De vrijdagmarkt van Nabeul is interessant voor de toerist en het is er een drukte van belang. De markt staat bekend om zijn prachtige aardewerk. Maar wil je een tas van echt kameelleer, dan vind je die hier ook. Wil je een nog uitgebreidere keuze, ga dan op dagexcursie naar Tunis en waag een wandeling in de souks. Dit is een oneindig labyrint waar je onder andere koperslagers aan het werk kunt zien. De sfeer in de souks kan in westerse ogen overkomen als licht agressief, louche of onveilig. Wees in elk geval in Tunis zeer op je hoede voor zakkenrollers en let goed op je tas.

Klimaat Tunesië

Het klimaat in Tunesië is mild met een temperatuur tussen de tien graden in de winter tot vijfendertig graden in de zomer. Geen wonder dat je overal enorme cactusstruiken vindt. Het noorden van het land kent een Middellands zeeklimaat met relatief zachte winters en warme zomers, het zuiden kent een woestijn- en steppeklimaat met hete droge zomers en aangename maar 's nachts koude winters. Regenval is er weinig, eigenlijk alleen in de binnenlanden. Het aantal zonuren is er groot, maar liefst tien tot twaalf uren zon in de zomer. De beste reistijden zijn het voor- en najaar.

Badplaatsen

De vroegere vissersplaatsjes Hammamet en Sousse hebben zich in de loop der tijd ontwikkeld tot interessante badplaatsen. In Hammamet (Hamman is Arabisch en betekent 'bad') liggen enkele fraaie golfbanen en langs de gehele kust worden diverse watersporten beoefend. Het leukst is natuurlijk om een ritje te maken op een dromedaris (ja, geen kameel!). Deze mini-tochtjes met de 'schepen der woestijn' worden overal aangeboden. In de oude centra van Hammamet en Sousse zijn medina's te vinden waar de Tunesiërs hun koopwaar aanbieden. Even ten zuiden van Hammamet ligt een gloednieuwe hotelzone Hammamet-Yasmine met mooie zandstranden, een brede boulevard en vele luxe hotels. In Port el Kantaoui, een andere badplaats vind je een gezellige jachthaven. Wie liever rust heeft komt beter aan zijn trekken op het Skanes strand in de buurt van Monastir. Wil je echt iets aparts, vlieg dan naar het eiland Djerba dat in het zuiden van het land ligt en is verbonden met het vasteland door een eeuwenoude Romeinse dam. Djerba heeft typisch Moorse dorpjes met drukke marktjes en een fraai palmenlandschap.

De grote moskee in Kairouan / Bron: Verity Cridland, Flickr (CC BY-2.0)De grote moskee in Kairouan / Bron: Verity Cridland, Flickr (CC BY-2.0)

Kairouan

Op een uur rijden vanaf de kust ligt het heilige Kairouan, 'de stad van de vijftig moskeeën', het spirituele thuis van alle Tunesiërs. Kairouan betekent 'karavaan'. De stad oogt oker- en beigekleurig en heeft een dertien eeuwen oude historie van islamitische cultuur. Je vindt er prachtige muren met keramische muurschilderingen. De stad is gesticht in 671 door Sidi Oqba Ibn Nafaa en beleefde haar gouden tijd in de 9e eeuw onder de Aghlabiten en werd het centrum van de Maghreb. De maghreb is het noordwestelijk deel van Afrika. De stad telt een aantal interessante bouwwerken waaronder de moskee van Ogba Ibn Nafaa, la grande Mosquee, het bassin de Aghlabites, een waterreservoir, en vele mausolea.

Tapijt, tapijt en... tapijt

Kairouan is ook bekend om zijn zeer gewaardeerde handgeknoopte en handgeweven tapijten. De medina van de stad telt talloze winkels waar de wereldberoemde Kairouan tapijten van pure wol worden geweven en verkocht. Je kunt zelf zien hoe de tapijten tot stand komen. Men werkt soms met drie personen tegelijk drie maanden aan een tapijt, op hoge snelheid en voor een schijntje per dag. Bezoekers die een tapijt willen kopen kunnen zich laten adviseren door de Tunesische Nationale Handwerk Organisatie over de kwaliteit, prijzen, stijlen, onderhoud en het vervoer naar huis van het gekozen tapijt.

Tapijten worden gerangschikt en gewaardeerd aan de hand van hun fijnheid en het aantal knopen per vierkante meter. Tunesische vakmensen hebben, met succes, een mengsel van traditionele Tunesische patronen met moderne designs gemengd en creëerden zo een nieuwe lijn van geknoopte tapijten, zodat er voor elke smaak iets te vinden is. Voorts heeft Tunesië een strikte kwaliteitscontrole ingesteld. Dit betekent dat alleen tapijten die de hoge standaarden hebben van het felbegeerde label met het garantiezegel van de Tunesische Republiek worden voorzien. Kairouan is eveneens bekend om het koperwerk, rijkversierde en gegraveerde dienbladen, vazen en schalen evenals lederproducten van slippertjes tot kamelenzadels!

Muntthee en mierzoet gebak

Het eten in Tunesië wordt vaak klaargemaakt met behulp van harissa, dat een scherpe pasta van knoflook, rode pepers en zout is. Het nationale gerecht is couscous, een tarwegries met (lams)vlees en groenten. Andere gerechten die typerend zijn voor de Tunesische keuken zijn blebi, salade mechouia en het mierzoete gebak, gedrenkt in honing. De nationale drank is muntthee, welke wordt geserveerd in heel kleine kopjes. Kraanwater kun je in Tunesië niet drinken. Let erop dat indien je een fles cola o.i.d. bestelt deze in jouw bijzijn wordt geopend, pas eveneens op voor vliegen en andere insecten die afkomen op de zoete cakejes en gebakjes.

Schip der woestijn / Bron: Rottonara, PixabaySchip der woestijn / Bron: Rottonara, Pixabay

Verdere bezienswaardigheden Tunesië

  • Moskee Sidi Sahbi in Kairouan
  • De thermen van Carthago
  • Zoutvlakte van Chott el Djerid
  • Holwoningen van Matmata
  • Kruidenmarkt van Gabes
  • Romeins amfitheater van El Djem
  • Het fort van Hammamet
  • Bardo museum Tunis met de grootste mozaïekenverzameling ter wereld

"Tunisia is always ready to turn the page." ~ Habib Bourguiba

Lees verder

© 2008 - 2017 Astrid-d-g, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegen naar Tunesië met Karthago AirlinesVliegen naar Tunesië met Karthago AirlinesWanneer je met het vliegtuig op vakantie gaat ben je vaak benieuwd naar de achtergronden van de maatschappij waar je mee…
Goedkoop vliegen naar Tunesie met TunisairGoedkoop vliegen naar Tunesie met TunisairTunesië is een populaire vakantiebestemming, ook voor Nederlanders. Voor het vervoer hier naar toe is Tunisair een prima…
Goedkoop vliegen met NouvelairGoedkoop vliegen met NouvelairEerst nog even wat informatie over maatschappijen inwinnen alvorens te beslissen welk ticket je gaat kopen? Hier vind je…
Tunesië, een veelzijdige vakantiebestemmingTunesië, een veelzijdige vakantiebestemming, die meer biedt dan zon, zee en strand. De cultuur, monumenten, archeologisc…
De Kerkenna eilanden - het niet zo toeristische TunesiëDe Kerkenna eilanden - het niet zo toeristische TunesiëDjerba, Sousse, Hammamet en Poart El Kantaoui. Het zijn steden in Tunesië die veel door toeristen worden bezocht. Het no…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tunesië, land met mystieke sfeer"

Reacties

Barbara, 05-05-2012 00:02 #2
Kan iemand mij helpen aan het heerlijke Tunesische recept KEFTACHI met pompoen, tomaat, peper en aardappel? Ik vind het heerlijk en wil het graag zel kunnen maken.
Alvast heel erg bedankt,
Barbara

Christa, 04-10-2009 22:27 #1
Kunt u mij uitleggen waarom bepaalde mannen hun rechter pinknagel gedeeltelijk is gekleurd met henna? Wat is de betekenis hiervoor? Waarom doen ze dat? Erg nieuwsgierig hiernaar, dank u.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Zonvakanties
Reacties: 2
Schrijf mee!