InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Kerkenna eilanden - het niet zo toeristische Tunesië

De Kerkenna eilanden - het niet zo toeristische Tunesië

De Kerkenna eilanden - het niet zo toeristische Tunesië Djerba, Sousse, Hammamet en Poart El Kantaoui. Het zijn steden in Tunesië die veel door toeristen worden bezocht. Het noord-Afrikaanse land dat aan de ene kant wordt begrensd door Algerije en Libië en aan de andere kant door Marokko, kent echter ook veel onbekendere gebieden zoals de Kerkenna eilanden. De Kerkenna eilande zijn niet echt bekend, maar wel een hele fijne vakantiebestemming. De Kerkenna eilanden doen ook anders aan dat de rest van Tunesië.

Kerkenna eilanden voor de kust van Sfax

De Kerkenna Eilanden liggen voor de kust van havenplaats Sfax op het vaste land van Tunesië. Met zoín 15.000 inwoners komen er tijdens het hoogseizoen overigens meer bezoekers dan er inwoners zijn. Gek is dat niet, het is ver van de costa-achtige taferelen, het weer is er altijd goed (zelfs in de winter) en de zon schijnt er veel.

Klimaat en visserij Kerkenna eilanden

Op de Kerkenna eilanden is het erg droog en dat zorgt ervoor dat er niet zoveel vegetatie is. Wel wordt er traditiegetrouw veel gevist op de eilanden en dat gebeurt met de felouques. Toeristen mogen met sommige van deze vissers meevaren om te zien wat dit deel van Tunesië allemaal te bieden heeft. Veel werk hebben de mensen daar ook niet. Het grootste deel van hen gaat in de zomer naar de toeristencentra van het vaste land van Tunesië om daar een boterham te verdienen.

Couscous au poulpe

Het merendeel van de vissers van de Kerkenna eilanden vist overigens op inktvis. Dat is ook terug te zien in de keuken van het eiland, want de befaamde couscous au poulpe (couscous met inktvis en flink wat Spaanse pepers) staat overal op de kaart.

Remla op het Chergui eiland

Terrasjes pakken is het leuks in Remla, de hoofdstad van Chergui-eiland. De vissers en schaapsherders zijn daar na het hoeden en vissen ook altijd te vinden, dus wie een wil worden met de plaatselijke bevolking drinkt daar zijn koffie en lurkt er aan een waterpijp. Deze chicha wordt in veel noord-Afrikaanse landen gebruikt om te roken. Er wordt gewoon tabak in gebruikt, maar vaker nog tabak met de smaak van fruit zoals appeltabak of aardbeientabak.

Arabisch fort

Vanzelfsprekend is er op de Kerkenna eilanden meer te zien. Zo ligt in het noorden een Arabisch fort, dat evens een Romeins/Spaanse ruïne is. De zonsondergang is er prachtig om te zien en de zee slaat stuk op het onderste deel van de resten van de oudheid. Wie bovendien op zoek is naar een mooi strand is ook daar op z´n plaats. Het zand is goudgeel en lekker zacht om op te liggen, er staan her en der palmbomen en de zee wordt pas na zo´n honderd meter diep. Op diezelfde stranden zijn bovendien heel weinig mensen te vinden.

De Kerkenna eilanden

De Kerkenna eilanden liggen in de Golf van Gabes.
Vanuit havenstad Sfax vaart regelmatig een veerdienst.
De Kerkenna eilanden bestaan uit zeven eilanden. Slechts op twee daarvan wordt gewoond. Dit zijn het westelijke Gharbi eiland en het Chergui eiland.

De anderen Kerkenna eilanden zijn

  • Chermadia,
  • Gremdi,
  • Rakkadia,
  • Roumedia
  • Sifnou.
De voornaamste stad van de eilanden is Remla.

Historische ligging Kerkenna eilanden

De eilanden zijn historisch gezien van groot belang, omdat ze heel strategisch liggen. Schepen gingen er al in de Fenicische tijd naar toe. Omdat de eilanden al zo lang worden gebruikt als tussenhaven, bevinden zich veel archeologische opgravingen op de eilanden.

De reis naar de Kerkenna eilanden

Om op de Kerkenna eilanden te komen, moet eerst naar Monastir gevlogen worden. Dit kan bijvoorbeeld met Tunisair. Daar aangekomen duurt de reis naar Sfax ongeveer 1,5 uur. De veerboot vanuit die havenplaats zet mensen in een uur over naar de Kerkenna eilanden. Op het eiland Chergui zijn 5 hotels. Kant en klaar reizen zijn er bijna niet naar de Kerkenna eilanden.

Feesten

Elk jaar worden er op der Kerkenna eilanden ieder jaar twee grote feesten georganiseerd. Dit zijn Festival de la Sirène, of te wel het zeemeerminnen festival en in het voorjaar het Festival du Poulpe of te wel het festival van de inktvissen.
Gerelateerde artikelen
Food and Drink festivals in EngelandFood and Drink festivals in EngelandHet najaar is het ideale moment voor wie van lekker eten houdt, zeker in Engeland waar ze als nergens anders de vruchten…
The madness: TomorrowlandTomorrowland is een grootschalig Belgisch festival dat doorgaat in Boom en georganiseerd wordt door ID&T België.
De Burning Man belevingDe Burning Man belevingIeder jaar in augustus wordt er in de gloeiend hete woestijn van Nevada een acht dagen durend festival gehouden, het Bur…
Zandsculpturen: Van eeuwenoude ambacht tot hedendaagse kunstZandsculpturen: Van eeuwenoude ambacht tot hedendaagse kunstZandsculpturen zijn meters grote zandkastelen. Deze imposante kustwerken van zand worden gemaakt van speciaal rivierzand…
Feestdagen en evenementen in AndalusiëReligieuze of wereldwijde feesten, in Andalusië maakt het niet uit wat voor feest het is. De beroemdste feesten van Anda…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Kerkenna eilanden - het niet zo toeristische Tunesië"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!