InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kiribati – een eilandrepubliek aan het einde van de wereld

Kiribati – een eilandrepubliek aan het einde van de wereld

Kiribati – een eilandrepubliek aan het einde van de wereld De republiek Kiribati bestaat uit 32 eilandjes die over duizenden kilometers verspreid liggen in de Grote Oceaan. De eilandjes zijn niet meer dan twee meter hoog en worden bedreigd door de zeespiegelstijging. Het ziet er naar uit dat de Kiribatiërs zullen moeten uitwijken naar hoger gelegen eilanden. Kiribati wordt ook wel 'het einde van de wereld' genoemd.

Kiribati

Kiribati ligt in Oceanië en heet officieel de Republiek Kiribati. De republiek bestaat uit 32 eilanden die ver van elkaar in de Grote Oceaan liggen, in een gebied van 5 miljoen km². De oppervlakte van de eilanden is in totaal 726 km² met prachtige witte zandstranden en palmbomen en een el dorado voor duikers en snorkelaars. Het grootste deel van de republiek wordt gevormd door drie grote eilandengroepen en eilanden.
Van west naar oost zijn dat:
  • Gilberteilanden;
  • Phoenixeilanden;
  • Line-eilanden.
  • Banaba;

Een paar eilanden van de Line-eilanden behoren niet tot de republiek, maar horen bij de Verenigde Staten. Dat zijn:
  • Jarvis;
  • Kingmanrif;
  • Palmyra-atol.

Einde van de wereld

Het administratieve centrum van Kiribati is Bairiki en de hoofdstad is de atol Tarawa. Over Kiribati wordt gezegd dat het aan het "einde van de wereld” ligt. De eilanden zijn laag en liggen slechts enkele meters boven het water. Hun plaats en hun geringe hoogte maakt de eilanden bijzonder kwetsbaar in deze tijd van klimaatverandering en zeespiegelstijging. De eilanden dreigen te worden opgeslokt door de oceaan. De Kiribatiërs, die Kiribatisch en Engels spreken, leven voornamelijk van de visserij. Er wonen iets meer dan 100.000 mensen op de eilanden. De meeste eilanden liggen niet meer dan 2 meter boven de zeespiegel, maar het hoogste punt is 81 meter. De hoofdstad is bijna 14.000 kilometer verwijderd van Amsterdam. Je vliegt er in 25 en een half uur naar toe.

Bron: RamonaMona, PixabayBron: RamonaMona, Pixabay

Regenseizoen

In de maanden november tot en met april is het regenseizoen. Het maakt de maanden mei tot en met oktober tot de beste maanden om een bezoek te brengen aan de eilanden. Kiribati is een tropische eilandengroep, met temperaturen die er het hele jaar door rond de 30 graden liggen. De eilanden liggen in cyclonengebied en zijn aardbevinggevoelig.

Asiel

Kiribati komt in oktober 2013 in het nieuws vanwege Kiribatiaanse man die in Nieuw-Zeeland asiel aanvraagt vanwege de gevaarlijke situatie in zijn thuisland door de klimaatverandering. In eerste instantie wijst de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst het asielverzoek af. De man legt zich niet bij die uitspraak neer en gaat in beroep. Hij beroept zich op het feit dat zijn huis en haard gevaar lopen vanwege de zeespiegelstijging. Hij is een van de eerste, misschien wel dé eerste, klimaatvluchteling.

Onder water

Door de geringe hoogte van de eilandjes heeft de Kiribitaanse een punt dat zijn thuisland gevaar loopt. Verschillende eilandjes zullen de komende jaren onder lopen. Het zou wel eens tot een volksverhuizing van Kiribatiërs kunnen komen. De verwachting is dat er in 2050 miljoenen klimaatvluchtelingen zullen zijn. In Kiribati zijn de eerste dorpen al verplaatst en hebben bomen en akkers al te lijden onder
Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
het zoute water. Er zijn verschillende beschermingsplannen uitgedacht. Een ervan is dat de bewoners van Kiribati op olieplatforms gaan wonen. Een ander plan is om muren om de eilanden te bouwen. Aan geen van de plannen wordt serieus gewerkt, omdat ze te duur uitvallen. Kiribati heeft al land aangekocht dat 2000 kilometer verderop ligt in Fiji. Die eilanden daar zijn een stuk hoger.

Stijging

Wetenschappers melden dat in het gebied waar de eilandenrepubliek ligt het water met 2 millimeter per jaar stijgt. De aarde wordt warmer, waardoor het poolijs smelt en dat water komt in de oceaan terecht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eilanden; de noordelijke Line eilandenIn de Centrale Oceaan liggen de Line eilanden, een groep van 11 atollen en lage koraaleilanden. Ze liggen ten zuiden van…
Overzicht van alle landen van OceaniëOceanië is een verzamelnaam voor een groot aantal eilanden in de Stille Oceaan. Wanneer ook Australië, Nieuw-Zeeland en…
Vlaggen van de wereld: Amerika en OceaniëVlaggen zijn er in alle soorten, maten en betekenissen. De nationale vlag is daarvan de meest bijzondere: het symbool va…
Nanuya Levu – Fiji eiland van The Blue LagoonNanuya Levu – Fiji eiland van The Blue LagoonDe film The Blue Lagoon met Brooke Shields en Christopher Atkins speelt op een paradijselijk eiland met een blauwe lagun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • www.wikipedia.org
  • Leeuwarder Courant
  • www.landenkompas.nl
  • www.volkskrant.nl
  • Afbeelding bron 1: RamonaMona, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Kiribati – een eilandrepubliek aan het einde van de wereld"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!