InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wales en zijn hoofdstad Cardiff

Wales en zijn hoofdstad Cardiff

Cardiff, een oude stad maar tegelijkertijd ook de jongste hoofdstad van Europa. Zo地 2.000 jaar geleden stichtten de Romeinen dit stadje aan de rivier de Taff. Er gebeurde echter weinig in dit stadje totdat in de 19e eeuw de coal rush kwam, toen groeide Cardiff uit tot de belangrijkste kolenhaven van de wereld. Pas sinds 1955 is deze universiteitsstad de hoofdstad van Wales. Maar Cardiff is ook de hoofdstad van de rugbysport. Het stadion Arms park ligt midden in de stad.

Dank aan de kolen

Tussen 1845 en 1850 bleek dat de Valleys (het gebied van ten zuiden en oosten van het nationaal park Brecon Beacons) een rijke vindplaats waren van ijzer en steenkool van een perfecte kwaliteit. De gunstige ligging van Cardiff aan de Severn en het Bristol Channel was voor de markies van Bute, die hier zijn kansen zag, aanleiding om zijn hele vermogen in de aanleg van de haven te steken. Al snel zorgde een treinverbinding en een wijdvertakt systeem van kanalen voor het snelle en goedkope transport ervan. Dat blijkt wel uit de cijfers: in 1913 werd 10,5 miljoen ton over de hele wereld verscheept. De vele witte Victoriaanse gebouwen dateren dan ook uit deze tijd. Samen met de indrukwekkende historische gebouwen, tuinen en prachtige parken, geven ze Cardiff een kosmopolitische allure. De stad heeft een grote keuze aan restaurants en bars en kent een bruisend cultureel leven.

Bestuur en bewoners van Cardiff

Zo地 3.000 werknemers zetelen in het Welsh Office het zogenaamde mini-Whitehall en besturen het land. De Welshmen mogen veel zelf beslissen, hoewel de wetgeving en het budget beslist wordt door Westminster. Cardiff telt zo地 300.000 inwoners. Heel Wales telt zo地 drie miljoen inwoners. Als je dan weet dat er in de omgeving van Cardiff, binnen een cirkel van één uur rijden, twee miljoen Welshmen wonen, dan besef je dat dit het meest dichtbevolkte gebied van heel Wales is.

Bezienswaardigheden in en rondom Cardiff

Cardiff Castle
Drie meter dikke muren omgeven de 2.000 jaar oude Romeinse vesting. In het midden bevinden zich de resten van een Normandische burcht. Deze donjon is het werk van de Normandiërs, in het bijzonder van Willem de Veroveraar die het terrein begin 11de eeuw uitkoos. In de 17e eeuw werd het kasteel tijdens een burgeroorlog verwoest. Overigens biedt de overblijvende Normandische toren een prachtig uitzicht over de stad.

Inmiddels is de vesting een mengsel van bouwwerken uit allerlei verschillende tijdperken. Het is geworden tot een bonte mengelmoes van middeleeuwse, Arabische en sprookjeselementen. Dit maakt op de toerist wel een imponerende indruk. De superrijke markies van Bute contracteerde de extravagante William Burges als ontwerper en toverde de vesting om tot een namaak-gotisch paleis. In deze staat verkeert het paleis nog steeds en is zo te bezichtigen. Binnen tref je kamers aan in een wilde mix van stijlen. Gekenmerkt door vele motieven, marmeren muren en een cederhouten interieur in de Arabische kamer. Rijd je van Cardiff naar het noorden richting Merthyr Tydfill, dan kom je langs een ander sprookjeskasteel van markies Bute. Dit is Castle Coch, zijn romantische landhuis uit 1879.

Cardiff Bay
Zoals gezegd in de inleiding, was Cardiff de grootste kolenhaven. Een bezoekje aan de haven aan de Cardiff Bay is dan ook een must. Eind twintigste eeuw is men begonnen met het opknappen van de Docks, die sinds het eind van de Eerste Wereldoorlog verwaarloosd waren. Het is de bedoeling dat Cardiff Bay vele toeristen gaat ontvangen. Een monorail en de nieuwe Bute Avenue moeten het centrum van Cardiff gaan verbinden met de Docks.

St. Fagans
Vanuit Cardiff is het niet ver naar St. Fagans. Hier vind je een verzameling van traditionele boerderijen, hutten, winkels en woonhuizen. Dit alles goed gerestaureerd is terug te vinden in het Welsh Folk Museum, een openluchtmuseum. Je wandelt langs een rij typische huisjes, Rhyad-y-car, van arbeiders uit de ijzermijnen. Het laat je zien hoe de inrichting van 1805 tot 1985 is veranderd. Er is ook nog een school te zien en een kapel uit de laatste vierhonderd jaar.

Winkelen

Cardiff kent zes 19e eeuwse winkelgalerijen. Alle grote merken zijn er te vinden. Rond Queen Street en St. Mary Street liggen de beste winkels van de stad. Cardiff is sinds de 14de eeuw een marktstad. De huidige hallen van de Central Market waar vis, vruchten, groente, kaas, gebak maar ook kleding te koop is, zijn een overblijfsel uit deze tijd.
© 2007 - 2018 Bikkel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wales en zijn hoofdstad Cardiff"

Infoteur: Bikkel
Gepubliceerd: 26-11-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!