InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De tuinen van Wales

De tuinen van Wales

Je zou het niet zo bij Wales verwachten, maar het klimaat is in vergelijking met de rest van de Britse eilanden zeer zacht. Augustus is de warmste maand. Dankzij het milde klimaat zijn er in Wales diverse botanische tuinen en is het met recht 'groen' te noemen. De kunst van de tuinaanleg wordt dan ook al sinds jaren in Wales bedreven.

Bodnant Gardens

Bodnant Gardens, in het noordelijk deel van Wales, behoort tot de mooiste tuinen in het Britse Koninkrijk. Deze tuin staat echt met stip bovenaan. Zijn gunstige ligging, aan de kant van de Conwy Valley, met uitzicht op de Carneddau bergketen van Snowdonia (een van de drie nationale parken van Wales) draagt daar zeker aan bij. De tuin neemt zo’n 28 hectare in beslag.

Vanaf 1874 hebben drie generaties van de familie Aberconway zich met de opbouw van de tuin beziggehouden. Iedere generatie kenmerkt zich door een eigen stijl dankzij de diverse hoveniers die er aan gewerkt hebben. Er is dan ook iets zeer moois ontstaan. Er zijn prachtige doorkijkjes, gigantische terrassen in Italiaanse stijl op verschillende hoogtes, en aan het begin van de zomer prachtige borders met rododendrons, azalea’s en hortensia’s. Verder heeft de tuin een zeer grote variatie aan planten en bomen, soms van enorme afmetingen. De tientallen meters lange allee van gouden regen, de ‘Laburnum Arch’ is zeer beroemd. Deze is op zijn mooist van half mei tot begin juni. De tuin is dagelijks geopend van maart tot en met eind oktober en in ieder jaargetijde is hij zeer kleurrijk.

Errdig

Iets ten zuidoosten van Bodnant Gardens, vlak bij de plaats Wrexham ligt de ommuurde tuin Erddig. Deze wordt nu onderhouden door National Trust. Deze tuin is teruggebracht in de originele 18e eeuwse staat met formele tuin, Victoriaanse parterre en taxuswandeling. Ook staat deze tuin bekend om zijn nationale klimopverzameling.

In deze tuin staat het fraaie huis Erddig met zijn schitterende staatsiezalen. Veel ruimtes zijn nog ingericht met het originele 18e en 19e eeuwse meubilair. Naast het huis bevinden zich diverse bijgebouwen zoals een keuken, wasserij en bakhuis. Maar ook de stallen, een zaagmolen en de smidse zijn interessant om te bekijken.

Plas Newydd

Voor deze formele tuin in Italiaanse stijl moet er afgereisd worden naar het eiland Anglesey. Vanaf de tuin is er een mooi uitzicht op de Menai Strait, het water dat het vaste land van Wales scheidt van het eiland. Ook deze tuin kent een fraai uitzicht over Snowdonia. Er is een prachtige lentetuin en een Austraal-Aziatisch arboretum. Natuurlijk ook diverse struiken, wilde bloemen en een rododendrontuin. De herstkleuren zijn hier prachtig. Het huis stamt uit de 18e eeuw.

Dyffryn Gardens.

Helemaal in het uiterste zuiden van Wales, net even voorbij Cardiff ligt Dyffryn, een van de grootste landschapstuinen in Wales. De oppervlakte beslaat ruim 20 hectare. De tuinen worden thans teruggebracht in zijn volle Edwardiaanse glorie, zoals ze in 1906 waren ontworpen door Thomas Mawson. De tuin bestaat uit een serie tuinkamers die door taxushagen worden omzoomd waarbij iedere tuinkamer zijn eigen karakter heeft. Een van de tuinkamers is de unieke Pompejaanse tuin. Er zijn mooie gazons, een arboretum, een Japanse tuin en een lelievijver. Voor de toekomst liggen een geurentuin en een medische kruidentuin in het verschiet.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat hier jaarlijks veel trouwpartijen plaats vinden. De tuinen behoren volgens de British Tourist Association tot de honderd beste tuinen in het Britse Koninkrijk.
© 2007 - 2019 Bikkel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Tuinen van AppelternDe Tuinen van AppelternDe Tuinen van Appeltern is het enige objectieve tuinvoorlichtingsinstituut van Nederland. Dat klinkt als behoorlijk drog…
Botanische tuinen in NederlandBotanische tuinen in NederlandNederland herbergt een groot aantal botanische tuinen. In het bijzonder in de bekende universiteitssteden Amsterdam, Rot…
Hortus Botanicus: tuin van groot wetenschappelijk belangHortus Botanicus: tuin van groot wetenschappelijk belangMet Hortus Botanicus wordt een botanische tuin bedoeld. Een botanische tuin is een tuin met een wetenschappelijk karakte…
De zeven klassieke wereldwonderen: Tuinen van BabylonIn de tijd van de oude Grieken was er een aantal bouwwerken op de wereld waar mensen respect voor hadden. Het waren bouw…

Reageer op het artikel "De tuinen van Wales"

Reactie

C. P. Lakerved, 07-11-2010 20:22 #1
Dit artikel nodigt zeker uit om daar eens te gaan kijken.
In 2010 zijn wij in Kent en Sussex geweest en daar ook zeer mooie tuinen gezien, maar deze informatie geeft aan ook daar heen te gaan.

Infoteur: Bikkel
Gepubliceerd: 30-11-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!