InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De Acht Zaligheden: Hulsel

De Acht Zaligheden: Hulsel

Hulsel is het kleinste dorp dat behoort tot de Acht Zaligheden, de acht dorpen in de Noord-Brabantse streek De Kempen waarvan de naam eindigt op -sel. Het is een oud, typisch landbouwdorp. Hulsel maakt deel uit van de gemeente Reusel-De Mierden en telt 750 inwoners. Bezienswaardig in Hulsel zijn o.a. de H. Clemenskerk en de vennen in de omgeving.

De Acht Zaligheden

Legenda
1. Duizel
2. Eersel
3. Hulsel
4. Knegsel
5. Netersel
6. Reusel
7. Steensel
8. Wintelre

Geschiedenis van Hulsel

Hulsel is de kleinste, maar ook een van de oudste van de Acht Zaligheden. Al in het jaar 710 wordt het dorp beschreven als onderdeel van een gift aan Willibrordus, de abt van de Benedictijner abdij van Echternach en tevens de eerste bisschop van Utrecht. Bodemvondsten in Hulsel duiden trouwens op bewoning in de prehistorie. Hulsel vormde van oudsher een bestuurlijke eenheid met de dorpen Hooge Mierden en Lage Mierden. Samen vormden zij de gemeente Hooge en Lage Mierden, die in 1997 samen met Reusel opging in de gemeente Reusel-De Mierden. Hulsel heeft iets meer dan 750 inwoners.

Bezienswaardigheden in Hulsel

  • De H. Clemenskerk werd gebouwd in 1889, in Neo Romaanse stijl. Dat is opvallend, omdat kerken in die tijd meestal in Gotisch stijl werden gebouwd. De bouw in 1889 volgde op een brand in 1888, die de vorige kerk verwoestte. De oorspronkelijke kerk werd al in 1107 gesticht. De Clemenskerk staat op de hoek van de Willibrordlaan en de Huisacker.
  • Verderop aan de Willibrordlaan, op de hoek met De Hoef, staat een fraaie dorpspomp. Deze stamt uit 1976 en is gebouwd ter gelegenheid van het 1100-jarig bestaan van de Clemensparochie.
  • Aan de Hoef staat een veldkapel, die vlak voor de Tweede wereldoorlog werd gebouwd. In de kapel staat een beeld van St. Willibrordus, in 1946 als dank geschonken door geëvacueerden die in Hulsel onderdak hadden gevonden.
  • In het dorp staat een aantal bezienswaardige historische panden, o.a. aan de Willibrordlaan, De Hoef en de Kerkweg.

Omgeving

Hulsel is een echt landbouwdorp. Het oude, typisch Kempische karakter is echter door ruilverkavelingen grotendeels verdwenen. De landbouwpercelen werden door die ruilverkavelingen groter en worden slechts hier en daar afgewisseld met kleine bosperceeltjes. Iets verder weg van het dorp liggen de vennen Groot Goor, De Flaes en de Kleine Flaes in het heidegebied de Mispeleindse Heide. Het grenst aan de Neterselse heide en maakt onderdeel uit van het natuurreservaat Landgoed de Utrecht.
Ten Westen van Hulsel ligt het beekje de Raamsloop, dat uitkomt in de Reusel.
Het nabij gelegen Lage Mierde heeft de typische uitstraling van een oud Kempendorpje. Veel oude bouwwerken zijn daar bewaard gebleven, waaronder de 15de eeuwse kerktoren.

Evenementen

  • Jaarlijks vindt in Hulsel op 2e paasdag een Paasmarkt plaats.
  • In het weekend van de eerste zondag in oktober is het kermis in Hulsel

Gilde

Het Heilig Sacramentsgilde uit hulsel werd opgericht in 1701. Bij de brand van 1888 werd niet alleen de kerk verwoest, maar ook alle daarin opgeslagen spullen en archieven van het gilde. Daardoor raakte het Heilig Sacramentsgilde in de vergetelheid, tot het in 1951 nieuw leven werd ingeblazen. In 2001 werd het 300-jarig bestaan op grootse wijze gevierd.

Hulsel

Legenda
A. H. Clemenskerk
B. Dorpspomp
C. Veldkapel

Lees verder

© 2014 - 2019 Lebonton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vvvdebrabantsekempen.nl
  • www.heiligsacramentsgildehulsel.nl
  • www.reuseldemierden.nl
  • Foto: flickr.com wooning aviation

Reageer op het artikel "De Acht Zaligheden: Hulsel"

Infoteur: Lebonton
Laatste update: 04-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Acht Zaligheden
Schrijf mee!