InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Zeilen op de Maasplassen en wandelen in Midden-Limburg

Zeilen op de Maasplassen en wandelen in Midden-Limburg

Zeilen op de Maasplassen en wandelen in Midden-Limburg Zeilen op de Maasplassen is uniek. Midden-Limburg is vooral in het voorjaar een fantastische plek om een zeilvakantie te houden, maar ook dagjesmensen komen graag naar de Maasplassen die rond Roermond, Maasbracht en Thorn liggen. Zeilers kunnen er hun hart ophalen en ook motorboten komen er graag flaneren. Op mooie dagen wandelen en fietsen er ook veel mensen op de paden en wegen langs de plassen en maken er foto’s. Zeilboten zijn immers altijd fotogeniek. Langs de Maasplassen, onder andere in het dorpje Ool liggen leuke terrasjes direct naast de waterkant, van waaruit u het drukke gedoe op het water perfect gade kunt slaan. Behalve Ool liggen er nog meer dorpen en stadjes dichtbij die de moeite van een bezoekje meer dan waard zijn.

Zeilen op de Maasplassen

Zeilen is een heel aparte watersport. Ze is niet goedkoop, maar erg leuk en ontspannend. Veel mensen houden van de rust op het water. Het verkeer lijkt er ver weg en het zeilen kan heel ontspannend werken op mensen met een druk bestaan. Niet alleen op de Friese meren kan gezeild worden, maar ook op de Vinkeveense plassen en dus ook op de Maasplassen in Limburg.

De Maas stroomt door heel Limburg

Vooral de rivier de Maas bepaalt het landschap van Midden-Limburg. Vanaf de Belgische grens in het zuiden van Limburg tot aan Maasbracht is de Maas nog steeds een rivier, waar rekening mee gehouden moet worden. Men probeert haar grillen in toom te houden door haar meer ruimte te geven via nieuwe grindgaten, die weer gevuld worden met water uit de Maas.

Grindgaten geven ook plezier

Die grindgaten hebben ook gezorgd voor een toenemend watertoerisme. Er komen steeds meer jachthaventjes. Zeilers en bezitters van motorboten weten niet alleen de Maas, maar ook die grindgaten steeds beter te vinden.

Niet alleen watertoerisme in Limburg

Naast het watertoerisme heeft Midden-Limburg echter nog veel meer te bieden. De stad Roermond is een oude handelsplaats en beslist een bezoekje waard. Daarnaast liggen er dorpen die een waardige, historische herkomst hebben, zoals Stevensweert en Maasbracht. Rondvaarten vanuit Stevensweert zijn een publiekstrekker.

Oorsprong van de Maas

De Maas ontspringt op een plateau in Noord-Frankrijk uit twee bronnen. De ene bron ligt dicht bij het dorpje “Pouilly-en-Bassigny” op het plateau van Langres. De andere bron ontspringt in een weidegebied daar vlakbij. Het water sijpelt in een beekje dat zich bij het dorpje Malroy met het water van de andere bron verenigt.

Het begint als een kleine bron

Wie de bron van de Maas al een bezocht heeft kan zich bijna niet voorstellen dat dit miezerige stroompje een paar kilometer verderop al een echte rivier is, die in het voorjaar en bij langdurige regen voor fikse overstromingen in Limburg kan zorgen.

De Maas is in het begin meer een beekje dan een rivier

Vlak na het begin ziet de Maas er nog uit als een kleine, landelijke beek die slingerend door schilderachtige, groene dalen stroomt en het is haar daar nog beslist niet aan te zien dat ze hier in Nederland af en toe fikse overstromingen kan veroorzaken. De Maas is een regenrivier en een flink lagedrukgebied dat boven Noord-Frankrijk blijft hangen kan hier in Nederland gemakkelijk tot overstromingen leiden.

Het smelten van de sneeuw in het voorjaar

Ook het smelten van de sneeuw op dat Franse plateau, dat ongeveer 400 meter boven het zeeniveau ligt, kan in het voorjaar tot flinke overlast leiden. Daar weten ze in het dorpje Itteren, dat tussen Maastricht en de Maas ligt, over mee te praten. Het heeft in het verleden al meer dan eens flinke overstromingen gekend.

Grindwinning maakt Midden-Limburg tot “waterland”

Veel Maasplassen zijn ontstaan uit de grindwinning. De Maas heeft op zijn lange reis immers veel grind meegevoerd. De laatste tientallen jaren is er veel hoogwaardig grind uit de oevers van de Maas in Midden-Limburg gehaald en voornamelijk door de scheepvaart afgevoerd om te dienen als versteviging van beton en cement. Niet alleen in Nederlands Limburg, maar ook vlak over de grens in Belgisch Limburg. Bij elk project voor de grindwinning moet tegenwoordig ook een plan zijn voor de oplevering van het opnieuw ingerichte gebied erna.

De Maasplassen zijn toeristische trekpleisters

De zo ontstane Maasplassen zijn meestal opnieuw ingericht als toeristische trekpleisters met natuurlijke oevers, plaatsen met vakantiehuisjes, campings, jachthaventjes, kleine restaurantjes aan het water, enzovoort. Niet alleen veel Nederlanders komen er graag, ook Belgen en Duitsers maken veel gebruik van de voorzieningen.

Het dorpje Ool

Het dorpje Ool is een mooi voorbeeld van wat u in het gebied kunt vinden. Het is een grappig, oud boerendorpje dat op een landtong tussen de Maasplassen ligt en vanwaar u in de zomer op een gezellig terras, lekker beschermd tegen de wind, de langsvarende zeiljachten en plezierboten kunt bekijken en fotograferen.

Lekkere restaurantjes

Behalve dat heeft Ool en zijn omgeving flink geïnvesteerd in restaurantjes, waar u heerlijk kunt eten voor niet al te veel geld. U kunt er bootjes huren en zelf de Maas op varen, of dat ook onder begeleiding doen. Daarnaast biedt de omgeving van Ool ook veel mogelijkheden om heerlijk rustig te wandelen.

Waterkering

Er loopt een smalle weg langs de oever en aan de stevige waterkering kunt u zien dat de Maas niet altijd zo braaf is als ze er op vredige dagen uitziet. Daar kunnen dorpen als Itteren in Zuid-Limburg en Venlo in Noord-Limburg over meepraten. Zij hebben al regelmatig flinke overstromingen meegemaakt.

Als de meidoorn bloeit

In mei bloeit de meidoorn en geurt dan onweerstaanbaar. Half Limburg staat er vol mee, dus ook in Ool staan er struiken en is de meidoorn verwerkt in diverse hagen. De meidoorn is een plant die men elders in Nederland niet zo vaak ziet.

Roermond ligt dicht bij de Maasplassen

Dicht bij een van die Maasplassen ligt de stad Roermond. Deze stad heeft haar naam te danken aan de rivier de Roer die hier uitmondt in de Maas. Roermond is een historische stad. De tegenwoordige, oude Sint Christoffel kathedraal met haar hoge toren dateert uit 1400 en is regelmatig verbouwd.

Een mooi winkelgebied

Bovenop de toren staat het vergulde beeld van Sint Christoffel. De toren is al van heel ver te zien. Roermond is daarnaast tot over de grenzen bekend om zijn moderne inkoopcentrum “Designer Outlet Center”, waar merkartikelen met een fikse korting verkocht worden. De oude Onze lieve Vrouwe Munsterkerk dateert uit 1200 en is een bezichtiging meer dan waard.

Wandelen inThorn

Thorn is het stadje met de vele witte huizen dat tot ver over de grenzen bekend is. De smalle, met kinderkopjes geplaveide straatjes, de wit gepleisterde huizen, de kleine, gezellige cafeetjes en terrassen en de nabijheid van het water van de grindplas “de Koeweide”, waar op mooie dagen veel zeilboten gebruik van maken, maken van Thorn een prachtig doel voor een dagtocht.
Thorn heeft een echte, gotische abdijkerk
Daarnaast heeft Thorn een historische, gotische abdijkerk die het bezoeken waard is. Rondvaartboten vanaf het eveneens historische dorpje Stevensweert, doen ook Thorn aan. Dat is prettig, want vooral in de zomer is de parkeerplaats buiten het kleine plaatsje vaak overvol. Daarnaast is de tocht met de boot over het water niet te versmaden.

Heerlijk wandelen en fietsen

Tussen Roermond, Maasbracht, Thorn en de Belgische grens ligt een mooi natuurgebied, waar het vooral in het voorjaar heerlijk wandelen en fietsen is. Op veel plekjes is een doorkijkje naar een waterplas met zeilboten. Lange, door bomen overschaduwde wegen maken overigens ook een auto toer door het landschap tot een prettige rondrit. Midden-Limburg is vooral in het voorjaar, maar ook in de zomer, beslist een bezoekje waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Maasduinen – natuurgebied in LimburgIn het uiterste noorden van Limburg ligt het natuurgebied de Maasduinen (4200 ha, waarvan Staatbosbeheer 800 ha beheert)…
Uitstapjes en evenementen in LimburgUitstapjes en evenementen in LimburgVakantie vieren in eigen land: Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Daarnaast zijn er in Nederl…
Dagje in RoermondIn de historische stad Roermond valt er altijd wel iets te zien of te beleven. Zo kan je er shoppen in de vele winkels,…
Unieke uitstapjes in Zuid LimburgUnieke uitstapjes in Zuid LimburgHet hele jaar door is het zuiden van de provincie Limburg een door toeristen veel bezochte plek. Van binnen- en buitenla…
Weekendje weg in de Franse Ardennen: GivetWeekendje weg in de Franse Ardennen: GivetHet sfeervolle stadje Givet ligt in Noord-Frankrijk net over de Belgische grens aan de rivier de Maas. Het is een pracht…

Reageer op het artikel "Zeilen op de Maasplassen en wandelen in Midden-Limburg"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 04-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!