InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Unieke uitstapjes in Zuid Limburg

Unieke uitstapjes in Zuid Limburg

Unieke uitstapjes in Zuid Limburg Het hele jaar door is het zuiden van de provincie Limburg een door toeristen veel bezochte plek. Van binnen- en buitenland komen de mensen niet alleen genieten van de diverse aantrekkelijke steden maar zeker ook van het prachtige heuvellandschap en de ontelbare culinaire mogelijkheden. U kunt er prachtige wandelingen maken maar ook heel bijzondere tochten ondernemen. Zuid Limburg heeft voor de toerist veel te bieden en ofschoon het hoogseizoen in de zomermaanden is, komen het gehele jaar van heinde en ver mensen naar het zuiden van Limburg. Dat is begrijpelijk als je beseft dat er voor iedereen wel iets te beleven valt. Er zijn veel sportieve activiteiten te vinden, sommige zelfs uniek in Nederland. Waar elders dan in de grotten van het zuiden van ons land kan je een fietstocht doen. Je huurt een fiets en het avontuur kan beginnen in het gangenstelsel van mergelgrotten. Een gids neemt je mee op een donkere bijzonder interessante fietstocht. Je legt ongeveer 8 kilometer ondergronds af en er heerst een constante temperatuur van 3 tot 4 graden Celsius. U vindt deze bijzondere fietstocht in de Sibbehoeve nabij het bekende Valkenburg.

Een andere mogelijkheid is het om een kanotocht over de rivier de Maas te doen. Diverse organisaties bieden zo’n tocht aan waarbij U vanaf Maastricht of Klein Meers, bij het café “De Witte Börstel” begint aan een zelfstandige tocht over de motorbootloze Maas. Met een kano volgt U de rivier en passeert U de enige stroomversnelling van Nederland maar geen angst, U loopt geen risico. Voor Uw vertrek krijgt U allerhande tips en aanwijzingen en vervolgens vaart U door een prachtig rustig natuurgebied. Na een ontspannende vaart meert U een heel stuk noordelijker aan en ruilt U Uw kano voor een fiets om vervolgens door pittoreske Limburgse dorpjes terug te fietsen naar het beginpunt. Onderweg heeft U gelegenheid genoeg om rond te kijken of op één van de terrasjes te genieten van een kopje koffie met vlaai. In plaats van de fiets kunt U eventueel met een busje terug rijden.

Mocht U niet voor de kano of fiets willen kiezen maar voor een ander vervoermiddel dan is het misschien een aanrader om de stad Maastricht te bekijken vanaf een step. Jawel, een step want U kunt deelnamen aan een tocht door de stad op dit nostalgische plankje op wielen. U bent ongeveer 2 uren zoet en krijgt mooie delen van deze prachtige stad te zien. Overigens heeft de stad met het nieuwe centrum een heel ander aanzien gekregen dus zeker de moeite waard te komen kijken, ook al kent U Maastricht.

Mocht U nu niet willen deelnemen aan al deze rare dingen dan is gewoon wandelen in Zuid Limburg een optie want waar je je ook bevindt, er is in die omgeving altijd een interessante wandeling te vinden. Voor alle eerder genoemde activiteiten kunt U terecht bij het VVV te Maastricht maar wat de wandelingen betreft wordt het U wel heel erg gemakkelijk en plezierig gemaakt met een speciale wandelsite. U kunt er kosteloos kiezen uit meer dan 160 wandelingen, alle voorzien van een duidelijke routebeschrijving. De wandelingen staan gerangschikt op afstand, plaats of nummer en bij iedere wandeling worden foto’s getoond dus U kunt zich goed voorbereiden en een persoonlijke keuze maken. Kijk dus gerust bij de wandelgidszuidlimburg op het net.

Welkom in het Zuid Limburg waar we zo trots op zijn en veel plezier.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Unieke uitstapjes in Zuid Limburg"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 09-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!