InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Hoogezand-Sappemeer

Hoogezand-Sappemeer

De gemeente Hoogezand-Sappemeer ligt in de provincie Groningen, 15 kilometer ten oosten van de stad Groningen. Hoogezand-Sappemeer ligt aan de snelweg A7 en aan het kanaal Winschoterdiep. In deze gemeente liggen ook de dorpen Foxhol, Kiel-Windeweer, Kropswolde, Martenshoek, Waterhuizen en Westerbroek. Sinds 1 maart 2005 heeft de gemeente 34.351 inwoners.

Geschiedenis

In 1628 startte de ontginning van het hoogveengebied ten zuiden van de stad Groningen. Om het gebied te ontginnen en turf te steken werd een kanaal gegraven, het Winschoterdiep. Dit kanaal liep vanuit Groningen in de richting van het ‘Sap-meer’. Dit meer werd ook wel ‘Duivelsmeer’ genoemd. Tijdens de ontginningen kwam men een hoger gelegen zandstrook tegen, die het ‘Hooge Sant’ werd genoemd. Hierdoor zijn de namen Hoogezand en Sappemeer ontstaan. In 1949 werden beide plaatsen – na vele pogingen en discussies- samengevoegd en ontstond één gemeente: Hoogezand-Sappemeer.

Wonen en werken

In Hoogezand-Sappemeer worden op dit moment veel nieuwbouwprojecten gerealiseerd. Ook worden oude wijken en buurten opgeknapt. Hoogezand-Sappemeer heeft meer dan 14.000 arbeidsplaatsen verdeeld over alle sectoren. Ruim 40%werkt in de industrie. Deze industrie bestaat uit het ‘handwerk’ en de high-tech. Producten die o.a. geproduceerd worden zijn: glasvezels, luiers, plafondtegels, bloemen, groente, kantoorbenodigdheden, koekjes en snoepjes en rubber producten. De gemeente beschikt daarnaast over zes scheepswerven. Dit is ook een van de belangrijke aspecten voor de economie van Hoogezand-Sappemeer.

Toerisme

Het Zuidlaardermeer van ruim 600 hectare grote is een trekpleister voor zwemmers, surfers, zeilers en andere (dagjes)mensen. ’s Winters is dit meer een uniek schaatsgebied. Rond het meer ligt een groot bos waar veel wandelaars, fietsers en ruiters van de omgeving genieten. Andere publiekstrekkers zijn de zijwaartse tewaterlatingen bij de scheepswerven in de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Beroemdheden

De volgende personen en/of beroemdheden zijn geboren in de gemeente Hoogezand-Sappemeer:

Aletta Jacobs (1854-1929)

Zij groeide op in Sappemeer en was de eerste vrouwelijke arts van Nederland. De gemeente Hoogezand-Sappemeer kent om de twee jaar de Alletta Jacobsprijs toe aan de persoon of instelling die het gedachtengoed van Aletta Jacobs levend houden.

Marianne Timmer

De uit Sappemeer afkomstige schaatster Marianne Timmer werd in 1998 wereldberoemd door het winnen van twee gouden medailles op de 1000 en 1500 meter tijdens de Olympische Winterspelen in Nagano (Japan). Zij werd bij haar thuiskomst benoemd tot ereburger van Hoogezand-Sappemeer.

Imca Marina

Haar echte naam is Hindrikje Imca Bijl. Zij is geboren in 1941 in Zuidbroek maar groeide op in Hoogezand. Imca is bekend van radio en televisie. In 1959 begon ze haar zangcarrière met de nummers Morgen en Net zestien jaar. Ze zingt in diverse talen waaronder in het Gronings. Daarnaast presenteerde ze van 1978 tot 1994 voor Radio Noord het programma Eevm Noasoezem. Imca schreef ook boeken, waaronder Talent voor leven uit 1996.

Bert Visscher

Bert Visscher werd geboren in Groningen in 1960 en is opgegroeid in Foxhol. Hij is een zoon van de Groningse schrijver Kees Visscher. Bert is cabaretier en speelt tegenwoordig diverse soloprogramma’s. In 1981 won hij de persoonlijkheidsprijs op het Camaretten Festival in Delft.
Gerelateerde artikelen
Huizenprijzen (per m²) per gemeente in Groningen (2016)Huizenprijzen (per m²) per gemeente in Groningen (2016)De provincie Groningen kent in 2016 de laagste huizenprijzen per vierkante meter van heel Nederland. Dit was in 2008 ook…
S. Blaupot ten Cate - van dominee tot onderwijsinspecteurSteven Blaupot ten Cate was inspecteur van het lager onderwijs in de provincie Groningen, van 1859-1880. Dit is des te m…
Waar is vandaag koopavond? Overzicht per provincieWaar is vandaag koopavond? Overzicht per provincieOp koopavonden zijn de winkels later geopend dan normaal. Waar winkels normaal gesproken meestal om 18.00 uur sluiten, b…
Huizenprijzen (per vierkante meter) per gemeente, in 2016Huizenprijzen (per vierkante meter) per gemeente, in 2016De mediane huizenprijs in Nederland bedraagt in 2016 ongeveer € 240.000, maar de verschillen binnen Nederland zijn groot…

Reageer op het artikel "Hoogezand-Sappemeer"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 04-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!