InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Terneuzen (gemeente Zeeland)

Terneuzen (gemeente Zeeland)

Terneuzen is door het hoge inwoneraantal de grootste gemeente van Zeeland. Deze gemeente ligt in het hart van Zeeuws-Vlaanderen, het zuidelijkste deel van de provincie Zeeland. De gemeente Terneuzen is 318 km2 groot en heeft 55.369 inwoners verdeeld over de volgende 14 kernen: Axel, Biervliet, Hoek, Koewacht, Overslag, Philippine, Sas van Gent, Sluiskuil, Spui, Terneuzen, Westdorpe, Zaamslag, Zandstraat en Zuiddorpe.

Geschiedenis

In de 12e eeuw heette Terneuzen “Ter Nose”. In 1325 komt deze naam voor het eerst in archieven voor. De huidige Terneuzense Markt was vroeger de haven die aan de Gentse Vaart lag, richting Gent. In deze haven werden goederen overgeslagen die naar Gent werden vervoerd. Tot 1583 bleef deze vaart in gebruikt, omdat daarna Terneuzen werd aangelegd. In 1827 wordt het kanaal Gent-Terneuzen in gebruik genomen. Hierdoor heeft Terneuzen zich kunnen ontwikkelen tot handelsgemeente.

Wonen en werken

Terneuzen staat tegenwoordig volop in de belangstelling voor nieuwe bewoners van de stad. Door de komst van de Westerscheldetunnel zijn Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-West Nederland, maar ook andere delen van Nederland en België, beter bereikbaar. Het gevarieerde woningaanbod en de regionale voorzieningen zoals theater en ziekenhuis zijn argumenten voor kopers van woningen om zich te vestigen in deze stad.

Kernen en dorpen

Zoals al eerder genoemd beschikt de gemeente Terneuzen over maar liefst 14 kernen. Hier volgt een opsomming van deze kernen:

Axel

Axel heeft 8.274 inwoners. Deze plaats ligt in het hart van de gemeente Terneuzen. In 1183 kreeg Axel stadsrechten. Axel is 260 hectaren groot, waarvan 160 hectaren bosgebied is.

Biervliet

Dit is een van de oudste stadjes van Zeeuws-Vlaanderen. Biervliet kreeg in 1174 stadsrechten. Dit plaatsje met 1.671 inwoners is 63 hectaren groot.

Hoek

Hoek is 113 hectaren groot en ligt tussen Biervliet en Terneuzen. Hier wonen ruim 3.000 mensen. Ten zuiden van Hoek liggen nog restanten van de versterkingen uit de Tachtigjarige Oorlog, namelijk het buurtschap Mauritsfort.

Koewacht

Dit plaatsje van 112 hectaren groot wordt voor het eerst genoemd in 1590. In het landschap van Koewacht zijn nog restanten van forten te vinden uit de tijd van de Tachtigjarige Oorlog. Het inwoneraantal staat op 2.700 mensen.

Overslag

Dit dorpje is niet groter dan 14 hectare. Er wonen ongeveer 250 inwoners. Overslag stamt uit de achtste eeuw en de naam komt van de overslag van goederen die werden aangevoerd over de Gentse Vaart. Ze werden overgeladen op kleiner schepen richting Gent.

Philippine

Philippine is een echte vissersplaats. In het haventje worden vooral veel mosselen aangevoerd. Deze gaan naar één van de negen restaurants die het dorpje rijk is. Philippine is 64 hectaren groot en er wonen 2.200 mensen.

Sas van Gent

Toen Gent in 1547 toestemming kreeg tot het graven van de ‘Sasse Vaart’ inclusief de bouw van een sluis, was het noodzakelijk deze sluis te beschermen. Zo ontstond een kleine nederzetting, Sas van Gent. Dit kleine dorpje is 141 hectaren groot en heeft een kleien 4.000 inwoners.

Sluiskil

Sluiskil ligt tussen Terneuzen en Sas van Gent. Dit dorpje wordt gescheiden door het kanaal Gent-Terneuzen. Sluiskil is 174 hectaren groot en het inwoneraantal staat op ruim 2.700 mensen.

Spui

Dit kleine dorpje ontstond in de zestiende eeuw. Spui heeft 300 inwoners en is 14 hectaren groot.

Terneuzen

Terneuzen is de derde haven van Nederland en is toegangspoort voor de scheepvaart richting Gent, Antwerpen en de zee. In Terneuzen wonen 24.150 mensen op een oppervlakte van 1.155 hectaren.

Westdorpe

Dit dorpje ligt langs de Graaf Jansdijk en het is een dijkdorp met lintbebouwing. Zodoende heeft Westdorpe de titel: “tweede langste dorp van Nederland.” Er wonen 2.028 mensen en Westdorpe is 142 hectaren groot.

Zaamslag

Door overstromingen in de 15e en 16e eeuw is Zaamslag weggevaagd. In 1650 vond herdijking plaats van de Zaamslagpolder en werd het huidige Zaamslag gesticht. Dit dorp is 77 hectaren groot en er wonen 3.018 mensen.

Zandstraat

Dit hele kleine dopr ligt aan de provinciale weg tussen Sas van Gent en Philippine. Zandstraat is slechts 49 hectaren groot en heeft 379 inwoners.

Zuiddorpe

Dit dorpje bestaat sinds 1238 en het ligt vlak tegen de Belgische grens. Het 53 hectaren grote dorpje heeft 1000 inwoners. Interessant detail: de inwoners van Zuiddorpe houden van gezelligheid. In 1926 waren er 50 cafés op 258 huizen.
Gerelateerde artikelen
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Zeeland, in 2016Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Zeeland, in 2016De huizenmarkt van de provincie Zeeland is gemiddeld minder geraakt door de financiële crisis dan de rest van Nederland.…
Speeltuinen in Zeeuws-VlaanderenSpeeltuinen in Zeeuws-VlaanderenWanneer de kinderen wat energie kwijt moeten en de ouders wat tijd voor zichzelf willen hebben, is een speeltuin ideaal.…
Terneuzen en de Vliegende HollanderTerneuzen en de Vliegende HollanderDe Vliegende Hollander, ook wel bekend als kapitein Willem van der Decken kwam volgens verschillende verhalen, ergens va…
Fietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-VlaanderenFietsen in Zeeuws-Vlaanderen is heerlijk. Er zijn veel fietspaden en het verkeer is rustig. Een snelweg kom je niet tege…
Zeeuws Vlaanderen en schimpnamenZeeuws Vlaanderen en schimpnamenIn heel Nederland komt het voor, spottende bijnamen voor bewoners van een bepaalde plaats. Zo werden de plaats en zijn i…

Reageer op het artikel "Terneuzen (gemeente Zeeland)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 03-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!