InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Wandelen in Zeeuws-Vlaanderen

Wandelen in Zeeuws-Vlaanderen

Wandelen in Zeeuws-Vlaanderen Zeeuws-Vlaanderen leent zich prima voor een wandelvakantie. Dit door zijn eindeloze polders en stranden. Wandelen kan door de vrije natuur of door de vele mooie plaatsen. Er zijn een aantal wandelroutes en een aantal plaatsen die je echt niet mag missen. Hieronder kan je lezen, welke routes en plaatsen dit zijn.

Geschiedkundige wandeling

Rondom het centrum van het plaatsje Hulst bevindt zich een 3,5 kilometer lange stadswal. De wallen zijn aangelegd tijdens de Tachtigjarige Oorlog, om de inwoners van Hulst te beschermen. Aan de Gentsepoort van het stadje vind je het Reynaertmonument en tevens één van de wegen omhoog naar de stadswallen. Deze route is sinds 2011 ook af te leggen per rolstoel.

Nog een wandeling die bol staat van de geschiedenis is een wandeling langs de Spaanse linies. Ook deze begint vlak bij Hulst en brengt je langs alle verdedigingslinies uit de tachtigjarige oorlog, dwars door de polders (dus niet overal een verharde weg), met uitleg op borden en hier en daar een oud kanon en restanten van een fort. De route is ongeveer 25 kilometer lang.

Ook de Omloper, een wandelroute rond Aardenburg is de moeite waard. Deze route is zeven kilometer lang en je ziet een voormalige grafkelder (Akkerstraat), de Elderschans (oorspronkelijk uit de Tachtig jarige oorlog, het huidig gebouw uit de jaren tachtig, muurschilderingen (o.a. Sint Bavostaat en Kaaipoort) en de zeventiende eeuwse stadswallen.

Lekker uitwaaien op het strand

Door de mooie, grote stranden leent Zeeuws-Vlaanderen zich uitstekend voor strandwandelingen. Mooie stranden vind je vanaf Breskens richting de Belgische grens. Vooral de stranden van Nieuwvliet-Bad zijn geliefd bij wandelaars. Aan de stranden zijn vele strandpaviljoens te vinden, dus voor de minder sportieve wandelaar zijn er genoeg mogelijkheden voor een tussenstop. Hierdoor zijn de strandwandelingen voor gezinnen met kinderen ook nog een gezellige familieaangelegenheid.

Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay

De duinwandeling

Wanneer je een duinwandeling wilt maken is vooral het gebied tussen Nieuwvliet-Bad en Groede heel geschikt. Hier zijn in de duinen uitkijkpunten aangelegd, waar je kan genieten van het uitzicht. Wanneer je met de kinderen een duinwandeling wilt maken, kan je het beste het uitkijkpunt ter hoogte van Kruishoofd in Nieuwvliet in je route opnemen. Hier vind je een speeltuin met klimtoestellen. Een ander voor een wandeling geschikt duinengebied is natuurgebied Het Zwin, wat zich bevindt op de grens tussen Nederland en België.

Wandelen door Sluis

De veertiende eeuwse stadswallen van Sluis zijn zeker een bezoekje waard. Een leuke route is via de houten brug (Parma Brug) over de stadswallen tot aan de Oostpoort. Onderweg zie je in de buurt van de Waterpoort nog windkorenmolen “De Brak” staan. Na de wandeling over de wallen kan je het centrum van Sluis gaan bezichtigen met zijn vele kleine winkeltjes en prachtig stadhuis met zijn Belfort-toren. Deze toren met honderdveertig treden kan je beklimmen om van het uitzicht te genieten.

Voor de echte lange afstand wandelaar starten er in Sluis twee wandelroutes: het Grenslandpad (LAW 11) en het Deltapad (LAW5-1). De routes zijn respectievelijk 363 km en 237 km lang.

De moderne kunstroute van Terneuzen

Voor wie van moderne kunst houdt is de openluchtexpositie “Beelden op de Scheldeboulevard” een aanrader. Een deel van het jaar zijn de kunstenaars op elke zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00 uur live aan het werk te zien. Locatie is de Scheldeboulevard in Terneuzen.

Wandelen door het bos

Veel bossen kent Zeeuws-Vlaanderen niet, maar wanneer je toch door de bossen wil lopen is er een wandeling mogelijk door het weliswaar kleine Axelse bos. Parkeergelegenheid is te vinden in de Sportlaan te Axel.

Bron: MarcoRoosink, PixabayBron: MarcoRoosink, Pixabay

Polders

Zeeuws-Vlaanderen bestaat voor het grootste deel uit polders, vanuit ieder dorpje kan je wandelingen maken door het uitgestrekte poldergebied. Hierbij kan je genieten van de vergezichten en de eindeloze polder. Hier is nog geen sprake van horizonvervuiling. Op sommige plaatsen heb je in alle richtingen vergezichten met alleen maar polder en een enkele boerderij. Hier kom je volledig tot rust.

Het verdronken land van Saeftinge

Voor de sportievelingen die niet bang zijn voor een beetje vuil is een wandeling door het verdronken land van Saeftinge een must. De wandeling vindt plaats onder leiding van een gids en gaat dwars door de modder en waterplassen. Je aanmelden voor een wandeling kan in het bezoekerscentrum aan de Emmaweg 4 in Nieuw Namen.

Veel meer verschillende wandelroutes zijn verkrijgbaar bij de plaatselijke VVV's.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeeuws-Vlaams volkslied, nog steeds springlevendZeeuws-Vlaams volkslied, nog steeds springlevendWie denkt dat volksliederen provincie- of landgebonden zijn, heeft het mis. Ook Zeeuws-Vlaanderen heeft een eigen volksl…
De stranden van Zeeuws-VlaanderenDe stranden van Zeeuws-VlaanderenDe stranden van Zeeuws-Vlaanderen behoren tot de mooiste, schoonste en uitgestrektste stranden van Nederland. Ze zijn gr…
Zeeuws-Vlaanderen, een eigen landje maar deel van NederlandEén van de mooiste gebieden van Nederland, dat desondanks geen grote bekendheid heeft in de rest van het land is Zeeuws-…
Wat valt er te beleven in Zeeuws-Vlaanderen?Wat valt er te beleven in Zeeuws-Vlaanderen?Zeeuws-Vlaanderen heeft het mooiste kustgebied van Nederland. Vanaf Breskens tot aan de Belgische grens zie je kilometer…
Slecht weer in Zeeuws-Vlaanderen: wat is er te doen?Slecht weer in Zeeuws-Vlaanderen: wat is er te doen?Zeeuws-Vlaanderen wordt vooral bezocht om zijn stranden en duinen, maar helaas, in Nederland is het ook vaak slecht weer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wandelen in Zeeuws-Vlaanderen"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 19-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Zeeuws-Vlaanderen
Schrijf mee!