InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bali: Gitgit waterval

Bali: Gitgit waterval

Bali: Gitgit waterval De Gitgit is de hoogste waterval van Bali. Bent u goed ter been, dan is deze waterval het bezichtigen absoluut waard. Het is een stukje wandelen, wat door sommige mensen als een pittige wandeling wordt omgeschreven, maar dan heb je ook wat. Vooral in het regenseizoen is deze 40 meter hoge waterval erg indrukwekkend.

De Gitgit

De Gitgit is de hoogste waterval van Bali. Vooral in het regenseizoen is deze 40 meter hoge waterval erg indrukwekkend. De waterval is niet extreem hoog maar wel een ontzettend prachtig schouwspel midden in de groene natuur. De ervaring om er werkelijk te staan doet zo veel meer dan het zien van een foto uit een brochure.

Ligging

De Gitgit ligt in het noorden van Bali, op zon 10 kilometer van Singaraja, op de weg van Ubud naar Lovina. Vanuit Ubud maak je een erg kronkelige rit door de bergen, soms zelfs een beetje eng, maar zeer zeker de moeite waard.

Bron: Infoteur SpringBron: Infoteur Spring

Toerisme bij de Gitgit

Bij de entree van de Gitgit blijkt al meteen dat de waterval vele mensen trekt. Helaas zijn zulke trekpleisters niet meer in rust te bezoeken. Allereerst moet je entree betalen, waarna er al wat Balinezen staan te popelen je als gids te begeleiden naar de waterval zelf. Deze gids kan dan onderweg wat vertellen en zorgen dat iedereen leuk op de foto komt. Maar het is geen must om een gids mee te nemen en het is overigens ook niet gratis. Voor de gids is het een inkomen en voor de toerist super handig. Vanaf het startpunt is het nog een stevige wandeling voordat je van de waterval kunt genieten. Op de heenweg loop je bergafwaarts langs een rivier. Langs de route kom je talloze souvenirwinkeltjes tegen. De afdaling is zo'n kilometer lang, wat eigenlijk prima te doen is. Echter valt de terugweg wat zwaarder, vanwege de vele trappetjes bergopwaarts. Maar neem lekker de tijd om te genieten van al het mooie wat je tegenkomt en voor je het weet ben je er weer bij de entree.

Bij de waterval

Het water lijkt werkelijk uit het niets te komen vanuit een met groen begroeide bergwand. Het komt met een razend tempo naar beneden gekletterd. Het water is erg koud, maar na de lange wandeling zeer gewenst. In het meertje onder de waterval kun je heerlijk pootje baden. Aan de overkant van het meertje liggen donkere rotsen waarop je kunt zitten, maar pas wel op want het kan erg glad zijn.
Als je na de waterval iets verder doorloopt, eigenlijk een stukje terug, maar via een andere weg, waan je je echt in het oerwoud. Overal om je heen zie je de prachtigste begroeiing, lianen, bloemen, planten en dieren. Er is een hoge brug die over het water loopt vanwaaruit je een prachtig uitzicht hebt. Aan de ene kant de Gitgit waterval en aan de andere kant het riviertje dat vanuit de Gitgit naar lagere gedeeltes stroomt. De Gigit is niet alleen een waterval, je komt er terecht in een compleet andere, bijna perfecte wereld.

  • Tip 1: Zorg voor voldoende drinkwater en houdt daarbij ook rekening met de terugweg.
  • Tip 2: Probeer de gidsen niet te zien als "vervelend" of "opdringerig", bedenk dat Bali een arm eiland is, en de bevolking grotendeels hun geld moet verdienen uit het toerisme.
  • Tip 3: Hoewel het bij de Gitgit waterval niet verplicht is, zorg dat je op Bali overal een sarong bij hebt, het wordt gewaardeerd wanneer je je onderlijf ten alle tijden kunt bedekken.

Lees verder

© 2011 - 2019 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infoteur Spring
  • Afbeelding bron 1: Infoteur Spring
  • Afbeelding bron 2: Infoteur Spring

Reageer op het artikel "Bali: Gitgit waterval"

Infoteur: Spring
Laatste update: 11-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Bali
Schrijf mee!