InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Bali: Steden en dorpen

Bali: Steden en dorpen

Bali: Steden en dorpen Drukke steden met winkels, restaurantjes, en markten, en rustige dorpen met traditionele huizen, arme lieve mensen en oude scholen. Bali is van alle markten thuis. Van gezellige winkelplaats naar een merkwaardig eilandje met een groots verhaal, wat alleen te bereiken is met een bootje, gids en goede inlichtingen vooraf.

Denpasar

Denpassar is de hoofdstad van Bali waar zich ook het vliegveld bevindt. De stad ligt aan de zuidkust.

Bron: Infoteur SpringBron: Infoteur Spring

Ubud

Ubud, ook wel het culturele centrum van Bali genoemd. Hier vind je houtbewerkers, schilders, steensculptuurders en andere kunstenaars. Dit maakt Ubud een waar kunstenaarsdorp. In de randgemeenten ziet je de kunstenaars ook nog echt aan het werk in hun ateliers. Ubud zelf staat ook bekend om zijn grote markt, talloze winkels en vele gezellige restaurants. En tref je het, dan zie je misschien nog een ceremonie waarbij vrouwen met grote manden fruit op hun hoofden rondlopen en waar een lange optocht van Balinezen in prachtige kledij je passeert. Je zult je hier niet vervelen en tijd tekort komen als je alles in 1 dag wilt bekijken.

Kuta

Zon, zee en strand, dat is wat Kuta onder andere te bieden heeft. Kuta is een bekend toeristenoord wat vooral bij de surfers erg populair is, de golven zijn ideaal om het surfen onder de knie te krijgen. Het nachtleven in Kuta bruist, er zijn vele discotheken en bars en talloze restaurants. Leuke souvenirs vind je overal op Bali, maar Kuta bestaat vooral uit souvenirswinkels, dus je kunt er ook nog dagenlang shoppen. Dit alles vind je vooral op de Jalan Legian, de bekende hoofdstraat van Kuta.

Lovina Beach

In het noorden van Bali ligt de bekende badplaats Lovina Beach. Het voordeel van Lovina Beach is dat het er niet zo druk is, althans niet zoals het toerisme in bijvoorbeeld Kuta. Je vind voor de kust van Lovina Beach een prachtig koraalrif, dus duiken of snorkelen is hier prachtig. Het huren van een bootje is wel aanbevolen omdat het rif een eindje van het strand afligt. Ook zijn dolfijnentochten hier erg populair, je vertrekt 's morgens vroeg in een bootje om dolfijnen te kunnen zien. Overal op Bali vind je wel excursies met mogelijkheden om naar Lovina te gaan.

Trunyan

Het is een hele unieke ervaring om naar het dorpje Trunyan te gaan. Hier wonen nog de oudste aboriginals van het eiland. Hier zie je met eigen ogen hoe de eerste bewoners van Bali leefden, deze mensen leven nog altijd zo. Het dorp Trunyan is gelegen aan de voet van de berg Abang en is een van de oudste dorpen van Bali. Je vertrekt met een kleine motorboot vanuit de bewoonde wereld en vaart rustig naar het dorp Trunyan, de overtocht duurt nog best een tijdje in een gammel bootje waarbij je voeten in het water staan. Trunyan staat bekend om zijn begraafplaats en die bezoeken is dan ook het doel van de overtocht. Als je met de boot dichtbij komt, zie je een compleet andere wereld waar mensen compleet afgesloten van de buitenwereld leven. Het dorp heeft een unieke traditie, de doden worden niet begraven of gecremeerd maar blijven blootgesteld aan de lucht liggen onder een soort van bamboe hekwerkje waar je ze doorheen kunt zien liggen. Dit gebeurt op de oever van het meer. Vanuit het dorpje wordt het stoffelijk overschot per kano overgebracht naar de begraafplaats.

Het rare is dat het er niet stinkt, vele mensen beweren dat dit komt door de Maja boom, die de lucht absorbeert. Er zijn drie begraafplaatsen, een voor mensen die een natuurlijke dood sterven, een voor mensen die een onnatuurlijke dood sterven door bijvoorbeeld een ongeluk of ziekte die als gevaarlijk beschouwd wordt en een voor kinderen. Je mag foto's maken of filmen maar voor elk vastgelegd beeld moet je betalen, en dat bepaald het volk zelf. Toeristen die weg willen komen zonder te betalen komen er vaak niet makkelijk vanaf, het geld zullen ze hoe dan ook krijgen. Betalen dus en goed naar de gids luisteren. De reis naar Trunyan is niet voor iedereen weggelegd, je ziet werkelijk dode mensen, soms in verre staat van ontbinding, beenderen en schedels. Denk goed na of je het wel wilt, het is echt een zeer unieke ervaring.

Lees verder

© 2011 - 2018 Spring, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infoteur Spring
  • Afbeelding bron 1: Infoteur Spring
  • Afbeelding bron 2: Infoteur Spring

Reageer op het artikel "Bali: Steden en dorpen"

Infoteur: Spring
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Bali
Schrijf mee!