InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De Aranui, per vrachtschip door Frans Polynesië

De Aranui, per vrachtschip door Frans Polynesië

Iedereen kent wel de aanblik van de luxueuze cruise-schepen. Acht verdiepingen, vijf bioscopen en allerlei restaurants, nachtclubs en winkelstraten; de drijvende Kalverstraat dus. Deze boten zijn geschikt om op luxe manier over de zee te reizen. Het is echter voor veel mensen overdreven luxe en op geld uitgeven gericht.

Inhoud:

Reizen met een vrachtschip

Wie wel van reizen houdt maar niet van drijvende 5 sterren-dorpen, kan ervoor kiezen om een cruise per vrachtschip te gaan doen. Deze cruises zijn vaak minder duur. De vrachtboot heeft soms tientallen, soms honderden hutten aan boord. Het heeft zijn charme om met een vrachtschip te reizen.

Cruise Aranui

Eén van de mooiste cruises ter wereld die je kunt maken per vrachtboot is die met de Aranui. Je vertrekt dan vanaf Tahiti. Daarna ga je naar 7 eilanden in 14 dagen. De Aranui is een vrachtschip wat de lokale bevolking voorziet van goederen. Op veel eilandjes is geen vliegveld dus zijn vrachtschepen de enige manier om het eiland te bevoorraden. De bevolking van Frans Polynesië kijkt altijd erg uit naar de komst van het schip. Lokale producten zoals kokos wordt met de Aranui naar plekken elders in de wereld gebracht.

Polynesische cultuur

De eilanden die de Aranui aandoet zijn: Fakarava, Tahuata, Hiva Oa, Nuku Hiva, Fatu Hiva, Ua Pou, Ua Huka en Rangiroa. Daarna kom je weer terug in Tahiti. Tahiti is veruit het meest westerse eiland. Op de overige eilanden is de tijd niet geheel stil blijven staan maar je zult er weinig winkels en uitgaanscentra aantreffen. Wie naar deze uithoek van de aarde reist is meer geïnteresseerd in de natuur en de Polynesische cultuur. De muziek uit Polynesië kenmerkt zich door het hoge en opzwepende snaargeluid van de ukelele. De meeste ukelele-spelers gebruiken een 8-snarige ukelele. Ook op de Aranui zal deze te horen zijn.

Bemanning maakt muziek

De bemanning zal u trakteren op fijne, zelfgemaakte dansmuziek. Daarnaast zul je de beeldsnijwerken uit hout en steen hier kunnen zien. Op verschillende eilanden zijn marae; megalithische vindplaatsen. In lang vervlogen tijden leefden er duizenden polynesiërs op deze eilanden, veel meer als de huidige bevolking. Dat is nog steeds te zien aan de vele plateaus en muren die hier te vinden zijn. Sommige zijn door het oerwoud overgroeid, andere gebruiken de huidige bewoners als plateau om hun huis op te bouwen.

Rangiroa

Op de Aranui kunnen maximaal 200 personen meevaren. Je kunt ervoor kiezen om een goedkope hut met meerdere mensen te delen of je kunt een luxe hut met eigen balkon nemen. Vanaf ongeveer 3000 dollar kun je meevaren en heb je een unieke vakantie van twee weken. Het mooiste eiland wat de Aranui aandoet is Rangiroa. Dat is het op een na grootste atol ter wereld. Dit ringvormige eiland heeft een binnenzee van 70 kilometer breed en 3000 meter diep. Hier komen vele soorten uit de zee bijeen waartussen je heerlijk kunt rond zwemmen, snorkelen of duiken. Het beroemdste aan Rangiroa is dat je geheel zonder gevaar tussen de haaien kunt zwemmen.

Pendel-bootje

De Aranui doet veel eilanden aan maar er zijn maar enkele eilanden waar dit schip kan aanmeren. Op de meeste plekken zul je met een pendel-bootje vervoerd worden naar de kust. Vaak is daar een restaurantbezoek of korte excursie over land bij inbegrepen. Als je op een andere manier deze eilanden wilt bezoeken dan ben je een enorm kapitaal kwijt aan vliegtuigvluchten en boottochtjes. Een reis met de Aranui is een goedkoop alternatief om tropische paradijzen in de Stille Oceaan te ontdekken. Je zult in de Marquesas-archipel megalithische bouwwerken zien en haaien op Rangiroa. Dat maakt een reis met de Aranui tot een onvergetelijk avontuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.aranui.com/
  • http://www.paradiseadventures.com.au/marquesas.htm
  • http://www.tahitilegends.com/choos-vacation/cruises/aranui.html

Reageer op het artikel "De Aranui, per vrachtschip door Frans Polynesië"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Stille Oceaan
Schrijf mee!