InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bora Bora: exclusief, tropisch eiland

Bora Bora: exclusief, tropisch eiland

Bora Bora is een vulkanisch eiland in de Stille oceaan dat omringd is door een turquoise lagune. Om het eiland loopt een weg van 32 kilometer waaraan de meeste hotels en huizen staan. De huizen hebben een uitzicht over zee. De voertaal is Frans want het hoort bij Frans Polynesië wat een provincie van Frankrijk is. Het hoogste punt met 727 meter is de berg Otemanu wat ‘zeevogel’ betekent.

Inhoud:

Pora Pora

Bora Bora werd door de oorspronkelijke bewoners Pora Pora genoemd. Dat betekent eerstgeborene. De eerste Europese ontdekkingsreizigers verstonden de naam niet goed in maakten van de ‘p’ een ‘b’.

Dieren

Er leven alleen zoogdieren op het land die er door de Polynesiërs en Europeanen zijn gebracht zoals honden, katten, geiten, paarden, schapen, koeien en ratten. De varkens komen er inmiddels ook in het wild voor. Bora bora kent geen giftige slangen of insecten.

Scuba-diving

Bora Bora is uitermate geschikt voor snorkelaars. Een paar meter van je hotel of huisje kun je de zee in duiken en zie je vele verschillende tropische vissen. Als je van scuba-diving houdt kun je hier ook goed terecht. In de zee kun je ook dolfijnen en walvissen zien. Daarnaast is het heerlijk om onder een boom op het strand te zitten.

Koraalrotsen

Als je wilt wandelen langs het schitterende strand van Bora Bora is het raadzaam waterschoenen aan te trekken. De koraalrotsen zijn scherp om op te lopen. Dat geldt ook voor andere bestemmingen waar koraal aanwezig is. De Polynesiërs zijn het gewend en lopen met blote voeten over de rotsen maar als wij dat proberen zitten onze voeten direct onder de snijwonden.

Lagoonarium

Net als op Tahiti is er een lagoonarium op Bora Bora. Dat houdt in dat er een soort aquarium is gebouwd in de lagune. Hierdoor kun je alle vissen dicht bijeen zien zwemmen zonder te duiken of snorkelen. Op Bora Bora kun je zelf in het lagoonarium, dat niet al te diep is, rondlopen tussen de vissen, schildpadden, haaien en roggen. Je kunt er ook bij zijn als de haaien gevoerd worden.

Boot met glasbodem

Zeer populair bij toeristen is de vaartocht in de glass bottom boat; de boot met de glazen bodem. Dit is één van de vele manieren om de schitterende zeefauna te zien zonder nat te worden. Als de glasbodem niet al te bekrast is kun je veel mooie vissen zien onder het genot van een drankje.

Exclusief

Bora Bora is een exclusief en duur eiland. Een simpele overnachting kost al snel 600 euro. Een salade in een restaurant kost zomaar 25 euro. Alle groene slablaadjes worden uit Europa ingevlogen dus dat is verklaarbaar. Het eiland wordt hierdoor niet veel door toeristen bezocht. Mensen die veel geld hebben om uit te geven komen hier aan hun trekken. Je kunt een unieke aquasafari maken waarbij je met een helm op door een slang aan een boot verbonden bent. Met dit systeem kun je over de zeebodem lopen. Zeer bijzonder is een ritje in de aquascope. Dit watervoertuig kan zowel onder de zee als over de zee varen.

Megalieten

Er zijn allerlei restanten uit de tweede wereldoorlog te zien op Bora Bora zoals afweergeschut. Ook de megalithische bouwwerken zijn zeer interessant. Ze worden Marae genoemd. Ze komen op meerdere eilanden in de Stille Oceaan voor.

Fiets

Je kunt een fiets huren en een tochtje van 32 km om het eiland maken. Het is voor deze activiteit en de meeste andere activiteiten het beste om ze ‘s morgens vroeg te doen. Tussen 11 uur ‘s morgens en 16.00 uur ‘s middags is het te heet om iets te ondernemen. Dan zorgt zwemmen voor een aangename verkoeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bora Bora – de parel van Frans-PolynesiëBora Bora – de parel van Frans-PolynesiëBora Bora wordt wel de Parel van Polynesië genoemd. Velen vinden Bora Bora het mooiste eiland van de wereld en US News n…
Goedkoop vliegen naar Congo met Hewa Bora AirlinesGoedkoop vliegen naar Congo met Hewa Bora AirlinesGoedkoop vliegen naar Congo doe je vanuit België. Vanwege de banden die het land nog steeds heeft met dit Afrikaanse lan…
Tropische eilanden; Benedenwindse GenootschapseilandenTropische eilanden; Benedenwindse GenootschapseilandenDe Genootschapseilanden zijn onderdeel van Frans Polynesië een archipel in het zuiden van de Stille Oceaan. Het geheel b…
Mooiste stranden ter wereldMooiste stranden ter wereldDe top tien mooiste stranden ter wereld met als absolute nummer 1 de Seychellen. Maar ook onder andere de Maldiven, Bora…
Acht schitterende zonbestemmingenAcht schitterende zonbestemmingenTijdens de zoveelste grijze en druilerige dag hier in Nederland, zou je soms willen dat je ergens anders was.. op een tr…
Bronnen en referenties
  • Ik ben drie keer op Bora Bora geweest.

Reageer op het artikel "Bora Bora: exclusief, tropisch eiland"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Stille Oceaan
Schrijf mee!