InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nuku Hiva, tropisch eiland in de Stille Oceaan

Nuku Hiva, tropisch eiland in de Stille Oceaan

Nuku hiva is een eiland in de Stille oceaan dat tot de Markiezen archipel behoort, ook wel bekend als de Marquesas-eilanden. De Markiezen zijn 14 eilanden gelegen in de Stille of Pacifische oceaan. Ze behoren toe aan Frans Polynesië, wat een overzees rijksdeel is van Frankrijk. Nuku Hiva is een schitterend eiland. Hoewel het niet groot is beschikt het over vele soorten landschappen. Je vindt er valleien, stranden, bergen, bossen en rotspartijen geconcentreerd op één eiland. Het landschap is op sommige plaatsen zo ruig dat zelfs lokale bewoners er de weg niet weten.

Inhoud:

Markies van Cañete

De Marquesas-archipel is genoemd naar een markies; de markies van Cañete uit Chili. De ontdekker van deze eilandengroep was Álvaro de Mendaña de Neira. Hij ontdekte de eilanden in 1595. De Markiezenarchipel kent een tropisch klimaat. Vrijwel het hele jaar door is het er overdag 30 graden en 's nachts 25 graden. In heel Frans Polynesië wordt betaalt met de Polynesische Frank. De 'Franc Polynesie' heeft ten opzichte van de Euro een vaste wisselkoers van 119. Een Euro is dus 119 Frank waard.

Megalieten op een afgelegen eiland

Nuku Hiva is ruim 1000 km² groot. Nuku Hiva staat vooral bekend om de legio megalitische vindplaatsen die er te zien zijn. Er zijn verspreid op het hele eiland plateaus van duizenden jaren oud. Van oorsprong hadden ze allerlei rituele doeleinden. Op sommige megalitische plateaus werd gedanst, op andere werden mensen geofferd. De bewoners van de meeste eilanden van de Markiezenarchipel waren kannibalen. In 1903 is de laatste mens opgegeten. De Polynesiërs voerden soms een stammenstrijd en de overwinnaars aten vervolgens de priester of een krijger op van een stam waarmee oorlog werd gevoerd. De gedachte hierachter was dat mensen in deze functie krachtige mensen waren. Door hen op te eten hoopten de Polynesiërs sterker te worden. Het hoofd van het slachtoffer werd afgehakt en op een speciale hoge plek ten toon gesteld. De laatste kannibaal onder de Polynesiërs is overleden in 1969.

Canyon

Nuku Hiva is een eiland met een ruig landschap. Er zijn nog geen verharde wegen gemaakt naar alle dorpen. Het vliegveld ligt ver van de dorpen vandaan en in 2008 was men bezig met de laatste delen van de weg te asfalteren. Een belangrijk vervoermiddel naar andere dorpen is de boot; men gaat gewoon via de zee naar andere delen van het eiland. Nuku Hiva kent veel diepe kloven of canyons. Deze zijn helemaal begroeid met tropisch regenwoud. Op de Markiezen-eilanden komen geen slangen of schorpioenen voor maar wel veel nare insecten. De Nono's zijn de bekendste; ze zijn zeer klein en bestaan in het zwart en in het wit. De witte komen vooral voor op het strand; zogenaamde strandvlooien. Ze steken zeer pijnlijk en de bult blijft twee weken lang ernstig jeuken. Ze zijn vervelender dan muggen. Hierdoor is het onmogelijk om op het strand te zonnebaden. De lokale bevolking verkoopt wel allerlei smeerseltjes die moeten voorkomen dat de Nono steekt maar uit eigen ervaring blijkt dat die niet helpen. Het beste is om een bult in te smeren met azijn of citroen. Gelukkig komen Citoenbomen veelvuldig voor op Nuku Hiva.

Broodvrucht

De bewoners leven voornamelijk van de groente- en fruitoogst en de visvangst. Er groeien overal broodvruchtbomen, grapefruitbomen, papaya's, taro(knolgewas), ananas, kokospalmen en bananen. Daarnaast hebben de Europeanen gewassen ingevoerd zoals tomaat en aardappel. Alhoewel sommige soorten aardappel ook inheemse groenten zijn in Frans Polynesië. Ieder huisje heeft wel een tuin waarin een mangoboom, grapefruitboom of papayaboom staat. Daarnaast legt men moestuinen aan voor ananas en andere vruchten. Een bijzondere vrucht op de markiezeneilanden is de Polynesische appel; deze komt alleen hier voor en nergens anders ter wereld. Deze vrucht kun je omschrijven een rode zoetzure appel met een perzikachtige 'bite'.

Bellevue

Op Nuku Hiva zijn geen disco's, dure winkelstraten of flitsende nightclubs. Er valt veel te doen als je van de natuur houdt. Je kunt een excursie doen per 4-wheel drive, te voet of met een paard. Sommige excursies brengen je met een boot naar een ander deel van het eiland. Tijdens deze tochten vind je veel bijzonder mooie plekken, met onbebouwde natuurgebieden. Er zijn veel adembenemende bellevues. Veel toeristen zijn gecharmeerd van de vele varkens en kippen die overal los rondlopen. Het hele eiland is voor hen een groot scharrelparadijs. Maar er wordt wel op hen gejaagd door de Polynesiërs, de Fransen en sommige toeristen. Daarnaast lopen ook koeien, paarden en geiten los rond.

Aranui

Nuku Hiva is het grootste eiland van de Markiezen. Alleen dit eiland en Hiva Oa hebben een vliegveld met een directe verbinding naar Tahiti, het hoofdeiland van Frans Polynesië. Daarnaast is het mogelijk om de Markiezen per boot te bezoeken; bijvoorbeeld met een cruiseship. De meest betaalbare manier om meerdere eilanden van de Markiezen te bezoeken en andere eilanden in van Frans Polynesië is om een cruisetocht te maken met een boot genaamd 'Aranui', een vrachtschip dat ook plaats biedt aan passagiers. Dit vrachtschip is de belangrijkste manier waarop de eilanden van goederen worden voorzien en de eilandproducten worden vervoerd naar delen elders in de wereld.

Wereldnieuws

In october 2011 kwam Nuku Hiva in het wereldnieuws door een incident met een Duitse toerist. Hij was met zijn vrouw bezig met een wereldreis en besloot op geiten te gaan jagen in Nuku Hiva. Dat was een slechte keus want hij heeft het er niet levend vanaf gebracht. Er wordt momenteel nog onderzocht wat de reden was van zijn dood. Op internet werd druk gespeculeerd dat hij zou zijn opgegeten. Maar de inwoners van Nuku Hiva hebben al ruim 100 jaar niemand opgegeten. De kans dat dat waar is, is nihil. De politie van Frans Polynesië gelooft in ieder geval niet in deze aantijging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Aranui, per vrachtschip door Frans PolynesiëIedereen kent wel de aanblik van de luxueuze cruise-schepen. Acht verdiepingen, vijf bioscopen en allerlei restaurants,…
Tropische eilanden; MarkiezeneilandenDe Markiezeneilanden is één van de zes eilandengroepen van Frans Polynesië. Polynesië is een archipel in de zuidelijke S…
Overzicht van alle landen van OceaniëOceanië is een verzamelnaam voor een groot aantal eilanden in de Stille Oceaan. Wanneer ook Australië, Nieuw-Zeeland en…
Paul Gauguin Post-impressionistDe carrière van Paul Gauguin was een zeer ongebruikelijke. Aanvankelijk was hij een effectenmakelaar, maar zijn passie v…
De geneeskracht van grapefruitDe geneeskracht van grapefruitDe grapefruit is een lekkere bittere vrucht met een friszoete bijsmaak. Grapefruit is een rijke bron aan natuurlijke vit…
Bronnen en referenties
  • http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hFiMjFe2_knW6znv0aV_QOJ1ooFA?docId=CNG.ed3fb8b4aaf6fe4065c6bbf0031f2bf4.691

Reageer op het artikel "Nuku Hiva, tropisch eiland in de Stille Oceaan"

Reactie

Ten Bokkel Huinink, 29-01-2009 16:01 #1
Het eiland is in 1825 door twee Nederlandse oorlogsschepen aangedaan. Indien u belangstelling heeft voor de beschrijving wende men zich tot boven genoemd e-mailadres.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Stille Oceaan
Reacties: 1
Schrijf mee!